Czas na Twoją miejscowość. Czas na Rybnik. Jak poprawić estetykę miasta?
Reklamy w przestrzeni publicznej są wszechobecne. W czwartkowym programie "Czas na Twoją Miejscowość" rozmawialiśmy o tym, co zrobić, by pozytywnie wpłynąć na estetykę miasta. Urzędnicy chcą wzorem innych miast takich jak na przykład Wrocław, czy Kraków utworzyć Park Kulturowy.
Prezydent Piotr Kuczera nie ma wątpliwości, że w przestrzeni Rybnika jest wiele do poprawienia:
Dwa lata temu władze Rybnika postanowiły poprawić estetykę ogródków letnich na rynku. Prezydent wywołał wówczas wojnę parasolową, nakazując właścicielom montaż parasoli w jednolitym beżowym kolorze. Przekonywanie niektórych trwało rok, ale się udało:
Stworzenie parku kulturowego w Rybniku ma być jedną z form ochrony zabytków. Ochroną ma zostać objęty obszar śródmieścia i dzielnicy Smolna – w sumie 121 hektarów. Regulamin wyraźnie będzie określał, jakie reklamy i szyldy mogą pojawiać się na budynkach. Mówi Wojciech Student – Pełnomocnik Prezydenta Miasta ds. Inwestycji i Gospodarki Przestrzennej:
Regulamin Parku Kulturowego będzie również określał, jak ma wyglądać otoczenie budynków:
W Polsce istnieje dziś kilkadziesiąt Parków Kulturowych. Rybnik chce wzorować się na Wrocławiu:
Do zmian najłatwiej przekonać banki i sklepy sieciowe. Reszta może się opierać. Ile władze Rybnika dają sobie czasu na wprowadzenie Parku Kulturowego? Zdaniem Wojciecha Studenta będzie to proces rozłożony maksymalnie na dwa lata:
Szyldowa rewolucja ma sens – uważa artysta grafik Dominika Stach podając jako przykład zmiany, jakie zaszyły na ulicy Floriańskiej w Krakowie:
Co proponuje Dominika Stach z Instytutu Społecznego Silesia dla Parku Kulturowego Rybnik:
Kolory dla Rybnika? Łatwiej wymienić te, których nie powinno być na szyldach, elewacjach czy reklamach – mówi Dominika Stach:
Przestrzeń publiczna to rzecz wspólna. Niestety wielu z nas nie ma takiej świadomości:
Czy na Raciborskiej w obrębie Parku Kulturowego będzie można handlować owocami czy bielizną? Zdania są podzielone. Truskawki tak, majtki nie – uważa Dominika Stach:
Być może ten temat pojawi się podczas spotkania na rybnickim kampusie. W najbliższy piątek (28.10.) odbędzie się tam pod hasłem „Miasto musi się podobać. Miasto bez kitu i kiczu” debata ekspertów poświęcona tematowi estetyki przestrzeni miejskiej. To będzie trudna droga, ale warto ją przejść – tak o wprowadzeniu Parku Kulturowego mówi Jan Fiałkowski architekt z Miejskiej Pracowni Urbanistycznej:
Jak przekonać właścicieli kamienic i sklepów do zmian szyldu czy reklamy? Trzeba dyskutować i pracować metodą tzw. małych kroków – podkreśla Fiałkowski:
Barierki nie muszą być biało-czerwone, drogę i chodnik może – i coraz częściej – odgradza zieleń. To także istotny element Parku Kulturowego Rybnika:
Jutro na Kampusie debata ekspertów, a my dziś pytamy was czy centrum Rybnika cierpi na chaos reklamowy:
Przypomnijmy, debata „Miasto musi się podobać. Miasto bez kitu i kiczu” rozpocznie się już jutro (28.10.) o godz. 12.30 w auli Rybnickiego Ośrodka Naukowo-Dydaktycznego Uniwersytetu Ekonomicznego.
W debacie udział wezmą:
- Piotr Kuczera – Prezydent Miasta Rybnika
- Wojciech Student – Pełnomocnik Prezydenta Miasta ds. Inwestycji i Gospodarki Przestrzennej
- Anna Adamus-Matuszyńska – ekspert PR, doradca miast z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
- Lech Kaczoń – prezes Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej
- Aleksander Krajewski – społecznik i członek zarządu Stowarzyszenia Architektów Polskich w Katowicach
- Justyna Szklarczyk-Lauer – kierownik Katedry Projektowania Graficznego ASP w Katowicach
- Robert Konieczny – jeden z najczęściej publikowanych polskich architektów za granicą.