Radio 90 logo

MUZYKA WYBRANA DLA CIEBIE • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

Czas na Twoją miejscowość. Czas na Rybnik. Jak poprawić estetykę miasta?

Facebook Twitter

Reklamy w przestrzeni publicznej są wszechobecne. W czwartkowym programie "Czas na Twoją Miejscowość" rozmawialiśmy o tym, co zrobić, by pozytywnie wpłynąć na estetykę miasta. Urzędnicy chcą wzorem innych miast takich jak na przykład Wrocław, czy Kraków utworzyć Park Kulturowy.

Prezydent Piotr Kuczera nie ma wątpliwości, że w przestrzeni Rybnika jest wiele do poprawienia:

Dwa lata temu władze Rybnika postanowiły poprawić estetykę ogródków letnich na rynku. Prezydent wywołał wówczas wojnę parasolową, nakazując właścicielom montaż parasoli w jednolitym beżowym kolorze. Przekonywanie niektórych trwało rok, ale się udało:

Stworzenie parku kulturowego w Rybniku ma być jedną z form ochrony zabytków. Ochroną ma zostać objęty obszar śródmieścia i dzielnicy Smolna – w sumie 121 hektarów. Regulamin wyraźnie będzie określał, jakie reklamy i szyldy mogą pojawiać się na budynkach. Mówi Wojciech Student – Pełnomocnik Prezydenta Miasta ds. Inwestycji i Gospodarki Przestrzennej:

Regulamin Parku Kulturowego będzie również określał, jak ma wyglądać otoczenie budynków:

W Polsce istnieje dziś kilkadziesiąt Parków Kulturowych. Rybnik chce wzorować się na Wrocławiu:

Do zmian najłatwiej przekonać banki i sklepy sieciowe. Reszta może się opierać. Ile władze Rybnika dają sobie czasu na wprowadzenie Parku Kulturowego? Zdaniem Wojciecha Studenta będzie to proces rozłożony maksymalnie na dwa lata:

Szyldowa rewolucja ma sens – uważa artysta grafik Dominika Stach podając jako przykład zmiany, jakie zaszyły na ulicy Floriańskiej w Krakowie:

Co proponuje Dominika Stach z Instytutu Społecznego Silesia dla Parku Kulturowego Rybnik:

Kolory dla Rybnika? Łatwiej wymienić te, których nie powinno być na szyldach, elewacjach czy reklamach – mówi Dominika Stach:

Przestrzeń publiczna to rzecz wspólna. Niestety wielu z nas nie ma takiej świadomości:

Czy na Raciborskiej w obrębie Parku Kulturowego będzie można handlować owocami czy bielizną? Zdania są podzielone. Truskawki tak, majtki nie – uważa Dominika Stach:

Być może ten temat pojawi się podczas spotkania na rybnickim kampusie. W najbliższy piątek (28.10.) odbędzie się tam pod hasłem „Miasto musi się podobać. Miasto bez kitu i kiczu” debata ekspertów poświęcona tematowi estetyki przestrzeni miejskiej. To będzie trudna droga, ale warto ją przejść – tak o wprowadzeniu Parku Kulturowego mówi Jan Fiałkowski architekt z Miejskiej Pracowni Urbanistycznej:

Jak przekonać właścicieli kamienic i sklepów do zmian szyldu czy reklamy? Trzeba dyskutować i pracować metodą tzw. małych kroków – podkreśla Fiałkowski:

Barierki nie muszą być biało-czerwone, drogę i chodnik może – i coraz częściej – odgradza zieleń. To także istotny element Parku Kulturowego Rybnika:

Jutro na Kampusie debata ekspertów, a my dziś pytamy was czy centrum Rybnika cierpi na chaos reklamowy:

Przypomnijmy, debata „Miasto musi się podobać. Miasto bez kitu i kiczu” rozpocznie się już jutro (28.10.) o godz. 12.30 w auli Rybnickiego Ośrodka Naukowo-Dydaktycznego Uniwersytetu Ekonomicznego.

W debacie udział wezmą:

  • Piotr Kuczera – Prezydent Miasta Rybnika
  • Wojciech Student – Pełnomocnik Prezydenta Miasta ds. Inwestycji i Gospodarki Przestrzennej
  • Anna Adamus-Matuszyńska – ekspert PR, doradca miast z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
  • Lech Kaczoń – prezes Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej
  • Aleksander Krajewski – społecznik i członek zarządu Stowarzyszenia Architektów Polskich w Katowicach
  • Justyna Szklarczyk-Lauer – kierownik Katedry Projektowania Graficznego ASP w Katowicach
  • Robert Konieczny – jeden z najczęściej publikowanych polskich architektów za granicą.

znak-centrowany-kolor

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj