Pomimo ocieplenia radlińska Straż Miejska wciąż walczy ze smogiem
Mimo tego, iż sezon grzewczy powoli się kończy, radlińska Straż Miejska nadal przeprowadza kontrole. Mundurowi sprawdzają, czy spalanie w kotłach jest prowadzone prawidłowo. Kontrole odbywają się zazwyczaj w godzinach popołudniowych i wieczornych.
Podobnie jak w sezonie zimowym, funkcjonariusze będą również pobierać próbki z pieców, na wypadek stwierdzenia nieprawidłowości i wysyłać je później do laboratorium. W ramach kontroli palenisk domowych w Radlinie, które mają miejsce od początku 2015 roku nałożono już 8 mandatów w wysokości od 200 do 500 zł oraz pobrano 17 próbek popiołu. W 60 % badania potwierdziły spalanie odpadów a sprawy zostały skierowane do sądu. W tych przypadkach zasądzono kary w wysokości nawet do 1700 złotych.
Na właścicielu kontrolowanej nieruchomości ciąży obowiązek wpuszczenia funkcjonariuszy straży miejskiej.
Podstawa prawna:
Kodeks karny
Art. 225.
- § 1. Kto osobie uprawnionej do przeprowadzania kontroli w zakresie ochrony środowiska lub osobie przybranej jej do pomocy udaremnia lub utrudnia wykonanie czynności służbowej, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
- § 2. Tej samej karze podlega, kto osobie uprawnionej do kontroli w zakresie inspekcji pracy lub osobie przybranej jej do pomocy udaremnia lub utrudnia wykonanie czynności służbowej.
Ustawy o odpadach
Art. 155.
- Termiczne przekształcanie odpadów prowadzi się wyłącznie w spalarniach
odpadów lub we współstrącaniach odpadów, z zastrzeżeniem art. 31.
Art. 191.
Kto, wbrew przepisowi art. 155, termicznie przekształca odpady poza
spalarnią odpadów lub współspalarnią odpadów podlega karze aresztu albo grzywny.
Prawo ochrony środowiska
Art. 379.
- 1. Marszałek województwa, starosta oraz wójt, burmistrz lub prezydent miasta sprawują kontrolę przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska w zakresie objętym właściwością tych organów.
- 2. Organy, o których mowa w ust. 1, mogą upoważnić do wykonywania funkcji kontrolnych pracowników podległych im urzędów marszałkowskich, powiatowych, miejskich lub gminnych lub funkcjonariuszy straży gminnych.
- 3. Kontrolujący, wykonując kontrolę, jest uprawniony do:
- wstępu wraz z rzeczoznawcami i niezbędnym sprzętem przez całą dobę na teren nieruchomości, obiektu lub ich części, na których prowadzona jest działalność gospodarcza, a w godzinach od 6 do 22 – na pozostały teren;
- przeprowadzania badań lub wykonywania innych niezbędnych czynności kontrolnych;
- żądania pisemnych lub ustnych informacji oraz wzywania i przesłuchiwania osób w zakresie niezbędnym do ustalenia stanu faktycznego;
- żądania okazania dokumentów i udostępnienia wszelkich danych mających związek z problematyką kontroli.
- Wójt, burmistrz lub prezydent miasta, starosta, marszałek województwa lub osoby przez nich upoważnione są uprawnieni do występowania w charakterze oskarżyciela publicznego w sprawach o wykroczenia przeciw przepisom o ochronie
środowiska. - Wójt, burmistrz lub prezydent miasta, starosta lub marszałek województwa występują do wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska o podjęcie odpowiednich działań będących w jego kompetencji, jeżeli w wyniku kontroli organy te stwierdzą naruszenie przez kontrolowany podmiot przepisów o ochronie środowiska lub występuje uzasadnione podejrzenie, że takie naruszenie mogło nastąpić, przekazując dokumentację sprawy.
- Kierownik kontrolowanego podmiotu oraz kontrolowana osoba fizyczna obowiązani są umożliwić przeprowadzanie kontroli, a w szczególności dokonanie czynności, o których mowa w ust. 3.