Radio 90 logo

MUZYKA WYBRANA DLA CIEBIE • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

Pomimo ocieplenia radlińska Straż Miejska wciąż walczy ze smogiem

Facebook Twitter

Mimo tego, iż sezon grzewczy powoli się kończy, radlińska Straż Miejska nadal przeprowadza kontrole. Mundurowi sprawdzają, czy spalanie w kotłach jest prowadzone prawidłowo. Kontrole odbywają się zazwyczaj w godzinach popołudniowych i wieczornych.

fot. David-Karich \ pixabay.com

Podobnie jak w sezonie zimowym, funkcjonariusze będą również pobierać próbki z pieców, na wypadek stwierdzenia nieprawidłowości i wysyłać je później do laboratorium. W ramach kontroli palenisk domowych w Radlinie, które mają miejsce od początku 2015 roku nałożono już 8 mandatów w wysokości od 200 do 500 zł oraz pobrano 17 próbek popiołu. W 60 % badania potwierdziły spalanie odpadów a sprawy zostały skierowane do sądu. W tych przypadkach zasądzono kary w wysokości nawet do 1700 złotych.

Na właścicielu kontrolowanej nieruchomości ciąży obowiązek wpuszczenia funkcjonariuszy straży miejskiej.

Podstawa prawna:

Kodeks karny

Art. 225.

  • § 1. Kto osobie uprawnionej do przeprowadzania kontroli w zakresie ochrony środowiska lub osobie przybranej jej do pomocy udaremnia lub utrudnia wykonanie czynności służbowej, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
  • § 2. Tej samej karze podlega, kto osobie uprawnionej do kontroli w zakresie inspekcji pracy lub osobie przybranej jej do pomocy udaremnia lub utrudnia wykonanie czynności służbowej.

Ustawy o odpadach

Art. 155.

  • Termiczne przekształcanie odpadów prowadzi się wyłącznie w spalarniach
    odpadów lub we współstrącaniach odpadów, z zastrzeżeniem art. 31.

Art. 191.

Kto, wbrew przepisowi art. 155, termicznie przekształca odpady poza
spalarnią odpadów lub współspalarnią odpadów podlega karze aresztu albo grzywny.

Prawo ochrony środowiska

Art. 379.

  • 1. Marszałek województwa, starosta oraz wójt, burmistrz lub prezydent miasta sprawują kontrolę przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska w zakresie objętym właściwością tych organów.
  • 2. Organy, o których mowa w ust. 1, mogą upoważnić do wykonywania funkcji kontrolnych pracowników podległych im urzędów marszałkowskich, powiatowych, miejskich lub gminnych lub funkcjonariuszy straży gminnych.
  • 3. Kontrolujący, wykonując kontrolę, jest uprawniony do:
  1.  wstępu wraz z rzeczoznawcami i niezbędnym sprzętem przez całą dobę na teren nieruchomości, obiektu lub ich części, na których prowadzona jest działalność gospodarcza, a w godzinach od 6 do 22 – na pozostały teren;
  2. przeprowadzania badań lub wykonywania innych niezbędnych czynności kontrolnych;
  3. żądania pisemnych lub ustnych informacji oraz wzywania i przesłuchiwania osób w zakresie niezbędnym do ustalenia stanu faktycznego;
  4. żądania okazania dokumentów i udostępnienia wszelkich danych mających związek z problematyką kontroli.
  5. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta, starosta, marszałek województwa lub osoby przez nich upoważnione są uprawnieni do występowania w charakterze oskarżyciela publicznego w sprawach o wykroczenia przeciw przepisom o ochronie
    środowiska.
  6. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta, starosta lub marszałek województwa występują do wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska o podjęcie odpowiednich działań będących w jego kompetencji, jeżeli w wyniku kontroli organy te stwierdzą naruszenie przez kontrolowany podmiot przepisów o ochronie środowiska lub występuje uzasadnione podejrzenie, że takie naruszenie mogło nastąpić, przekazując dokumentację sprawy.
  7. Kierownik kontrolowanego podmiotu oraz kontrolowana osoba fizyczna obowiązani są umożliwić przeprowadzanie kontroli, a w szczególności dokonanie czynności, o których mowa w ust. 3.

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj