Radio 90 logo

MUZYKA WYBRANA DLA CIEBIE • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

Przetarg na ostatni odcinek A1. Gdy będzie gotowy nad Bałtyk z regionu dotrzemy w niecałe 6 godzin

Facebook Twitter

80-kilometrowy fragment autostrady między Częstochową a Tuszynem będzie realizowany w formule "Zaprojektuj i buduj". Budowa ma zakończyć się do 2021 roku - deklarowali wczoraj (28.06.) przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.

fot.jarmoluk/ pixabay.com

Inwestycja podzielona została na 5 odcinków: Tuszyn – Piotrków Południe, Piotrków Południe – Kamieńsk, Kamieńsk – Radomsko, Radomsko – granica województw i potem do Rząsawy. Ten ostatni – blisko 17-kilometrowy – fragment zostanie wybudowany po starym śladzie Drogi Krajowej nr 1. W każdym kierunku pojawią się po trzy pasy dla każdej jezdni. Znikną wszystkie jednopoziomowe skrzyżowania, a w miejscach połączenia autostrady A1 z najważniejszymi szlakami regionu pojawią się węzły bezkolizyjne. Po zakończeniu budowy autostrada będzie przejezdna od Trójmiasta do granicy polsko-czeskiej w Gorzyczkach.

Dzięki nowej trasie znacznie łatwiejszy będzie dostęp do trójmiejskich portów na Bałtyku, nie tylko dla mieszkańców Polski, ale także dla przedsiębiorców z Czech, Słowacji czy Węgier, co znacznie podniesie konkurencyjność polskich portów i wpłynie na relacje gospodarcze z naszymi południowymi sąsiadami.

Szczegóły ze strony Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad:

Inwestycja podzielona została na odcinki:

A – odc. Tuszyn (bez węzła) – węzeł Piotrków Południe (z węzłem), długość 15,9 km;
B – odc. w. Piotrków Południe (bez węzła) – w. Kamieńsk (z węzłem), długość 24,2 km;
C – odc. w. Kamieńsk (bez węzła) – w. Radomsko (z węzłem), długość 16,7 km;
D – odc. w. Radomsko – granica woj. łódzkiego/śląskiego, długość 7 km;
E – odc. gr. woj. łódzkiego – w. Rząsawa (bez węzła), długość 16,9 km.

Cztery odcinki A1 w województwie łódzkim:

Przyszły wykonawca, wyłoniony w przetargu publicznym, otrzyma przygotowaną wcześniej dokumentację i PFU, na tej podstawie będzie mógł zrealizować zadanie. Będzie ono polegało na wykonaniu niezbędnej dokumentacji technicznej i projektowej oraz wybudowaniu autostrady o łącznej długości 63,8 km (odcinek A o długości 15,84 km, odc. B o długości 24,21 km, odc. C o długości 16,72 km , odc. D o długości 7,02 km). Decyzję ZRID na wszystkie cztery odcinki uzyskano 11 listopada 2013 r.

Budowa czterech odcinków jest ostatnim brakującym fragmentem autostrady A1 na terenie województwa łódzkiego. Po jej ukończeniu całkowita długość tej trasy na terenie województwa (od granicy z województwem kujawsko – pomorskim do granicy z województwem śląskim) będzie liczyła 167,3 km.

Aktualnie do dyspozycji kierowców na terenie województwa łódzkiego jest 121 km autostrady A1, w tym stary odcinek między węzłem Tuszyn i węzłem Piotrków Trybunalski Zachód.

Odcinek A, czyli istniejąca obecnie tzw. „stara autostrada” od węzła Tuszyn do węzła Piotrków Trybunalski Zachód, będzie miał dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Dalej między węzłem Piotrków Trybunalski Zachód i Piotrków Trybunalski Południe droga będzie miała po cztery pasy ruchu w każdym kierunku, tak jak obecnie. Najistotniejsza zmiana będzie dotyczyła odcinków: B, C i D, czyli obecnego odcinka drogi krajowej nr 1. W miejsce dwóch pasów ruchu w każdym kierunku pojawią się po trzy pasy dla każdej jezdni. Znikną wszystkie jednopoziomowe skrzyżowania, a w miejscach połączenia autostrady A1 z najważniejszymi szlakami regionu pojawią się węzły bezkolizyjne: w Kamieńsku A1/dw484 i w Radomsku A1/dk42. Przekrój nowej autostrady będzie się składał z 2 jezdni, każda po 3 pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy, pasa awaryjnego o szerokości 3 m i pasa dzielącego o szerokości 5 m.

Odcinek autostrady w woj. śląskim:

Przyszły wykonawca, wyłoniony w przetargu publicznym, wykona niezbędną dokumentację techniczną i projektową, uzyska decyzje dla budowy oraz użytkowania autostrady oraz wybuduje autostradę o długości 16,9 km w śladzie istniejącej drogi krajowej nr 1.

Przekrój budowanej autostrady składać się będzie z 2 jezdni z nawierzchni betonowej, każda po 3 pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy, pasa awaryjnego o szerokości 3 m i pasa dzielącego o szerokości 5 m. W ciągu autostrady wybudowany również zostanie jeden węzeł autostradowy w Mykanowie oraz 16 obiektów inżynierskich, w tym 1 most, 4 wiadukty w ciągu autostrady, 4 wiadukty nad autostradą, 3 duże przejścia dla zwierząt nad autostradą, 4 przejazdy gospodarcze.

Obecnie na terenie województwa śląskiego przejezdne jest ponad 91 km autostrady, w trakcie budowy 57 km, zbudowany zostanie zaś brakujący odcinek o długości niespełna 17 km. Po wybudowania wszystkich odcinków śląska część A1 będzie miała długość około 165 km.

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj