To będzie największa kolejowa inwestycja w nadchodzących miesiącach w naszym regionie
Za ponad 460 milionów złotych zmodernizowanych zostanie 60 kilometrów linii kolejowej. Chodzi o odcinek torów z Chybia przez Żory, Rybnik do Nędzy i Turz. Zostanie on gruntownie zmodernizowany, a to oznacza między innymi przebudowę znajdujących się na tej trasie 16. wiaduktów, 14. mostów i jednej kładki dla pieszych.
Po przebudowie pasażerowie będą mieli do dyspozycji odnowione perony z wiatami i lepszym oświetleniem oraz systemem oznakowania. Modernizacja całej trasy umożliwi wdrożenie Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym, a to oznacza, że podróż na trasie Chybie–Żory–Rybnik–Nędza skróci się łącznie o pół godziny. Fragmentami pociągi będą mogły mknąć tam z prędkością stu kilometrów na godzinę.
Zniknie także potrzeba przesiadania się z pociągu na pociąg, a jak zapowiada inwestor zyskają również przewozy towarowe. Prace podzielono na 3 etapy. Pierwszy rusza na odcinkach: Chybie–Żory i Rybnik-Sumina już za niespełna dwa tygodnie (12.06.) i potrwa 8 miesięcy. Pasażerowie pociągów osobowych muszą liczyć się z utrudnieniami. Całość robót ma zakończyć się w połowie 2019 roku. Ich całkowity koszt to 476 milionów złotych z czego ponad 260 to unijna dotacja.
Planuje się również remont lub przebudowę 16 wiaduktów, 14 mostów i jednej kładki dla pieszych. Dodatkowo, projekt obejmuje przystosowanie peronów do potrzeb obsługi osób niepełnosprawnych. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji odnowione perony z wiatami i lepszym oświetleniem oraz systemem oznakowania. Rozwiązania przyjęte w projekcie umożliwią wdrożenie Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS). W efekcie podróż na trasie Chybie – Żory – Rybnik – Nędza skróci się łącznie o pół godziny.
Modernizacja 60. km linii kolejowych, większe bezpieczeństwo w podróży i na stacjach, udogodnienia dla niepełnosprawnych, podróż krótsza o pół godziny. Do tego aż 262,5 mln zł dofinansowania z UE i inwestycja o łącznej wartości 467 mln zł. Podpisana 18 maja 2017 r. umowa otwiera kolejną inwestycję PKP Polskich Linii Kolejowych na Śląsku. Jej ukończenie planowane jest na 2019 r.
W ramach prac wymieniona zostanie również sieć trakcyjna. Modernizacja urządzeń sterowania ruchem i przebudowa przejazdów kolejowych wpłynie na poprawę poziomu bezpieczeństwa. Nowe rozjazdy, wyposażone w urządzenia elektrycznego ogrzewania, zapewnią sprawny przejazd pociągów w zimie.
Całość zadania inwestycyjnego podzielona została na 3 etapy.:
- etap 1 obejmuje odcinek Chybie – Żory (LK nr 157, 689 i 159) – wykonanie robót w przeciągu 8 miesięcy od rozpoczęcia remontu. W trakcie trwania tego etapu zostanie również kompleksowo wymieniona sieć trakcyjna na linii kolejowej nr 173 odcinku Rybnik – Sumina.
- etap 2 obejmuje odcinek Żory – Rybnik (LK nr 148 ) – wykonanie robót w ciągu 7 miesięcy od zakończenia etapu 1.
- etap 3 obejmuje odcinek Rybnik – Nędza / Turze (LK nr 173, 140 i 691) – plany obejmują wykonanie rewitalizacji w ciągu 7 miesięcy po zakończeniu etapu 2.