Radio 90 logo

MUZYKA WYBRANA DLA CIEBIE • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

W wakacje nie daj się naciągnąć! Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ostrzega!

Facebook Twitter

Przede wszystkim: poznaj swoje prawa, sprawdź biuro podróży i przeczytaj umowę. Żebyś wiedział czego możesz oczekiwać od touroperatora, który wysyła cię na wakacje, jak reklamować nie taki hotel, nie taką organizację wypoczynku, jakiej się spodziewałeś.

fot. cesardv / pixabay

Pomagają rzecznicy konsumentów, dyżurujący najczęściej w Starostwach Powiatowych. UOKiK otrzymuje także zgłoszenia, które są podstawą do wszczęcia postępowań. Dotyczą one m.in. zmiany godzin wylotu bądź przylotu, przez co wycieczka trwa krócej nawet o dwa dni. Ponadto wyjaśnianie są zasady potrącania ceny wtedy, gdy klient rezygnuje z wyjazdu. Zgodnie z ustawą o usługach turystycznych, powinna ona odpowiadać rzeczywiście ponoszonym kosztom. Osoby dbające o prawa klientów badają też sposób działania jednego z pośredników sprzedających bilety, bo wątpliwości wzbudza to, że do ceny biletu automatycznie doliczane jest ubezpieczenie. Nie zawsze też w łatwy sposób można złożyć reklamację, ale kiedy ją składasz żądaj obniżenia ceny wyjazdu.

Sprawdź biuro podróży

Wejdź na: www.turystyka.gov.pl i sprawdź biuro podróży, z którym chcesz wyjechać na wakacje.

Sprecyzuj ogólne pojęcia

Wyjaśnij zwroty, takie jak: blisko plaży, zaciszna okolica, spokojny hotel. Dla ciebie i biura podróży mogą to być zupełnie inne określenia.

Przeczytaj umowę

Patrz nie tylko na cenę, ale na: godziny wylotu i przylotu, standard i położenie hotelu, wycieczki fakultatywne, ubezpieczenie. Gdy się zmienią, możesz zrezygnować z wyjazdu i odzyskać wpłacone pieniądze.

Niższy standard hotelu? Reklamuj!

Masz prawo do reklamacji wtedy, gdy biuro podróży nie wywiązuje się z ustaleń. Nieprawidłowości zgłoś na miejscu rezydentowi lub w ciągu 30 dni od powrotu organizatorowi wyjazdu w dowolnej formie – np. telefonicznie, mailowo, pisemnie.

Żądaj obniżenia ceny

Gdy składasz reklamację, żądaj obniżenia ceny za wyjazd. Jeżeli nie wiesz, o jaką obniżkę możesz się ubiegać, skorzystaj z Tabeli frankfurckiej. Przykładowo za brak balkonu możemy żądać do 10 proc., za hałas w nocy do 40 proc., a za brak wyżywienia do 50 proc. niższej ceny. Tabela frankfurcka nie jest jednak dokumentem oficjalnym, ale jedynie pomocnym konsumentowi w oszacowaniu odszkodowania.

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj