Zamiast tradycyjnych stopni, ocenianie kształtujące! Nowe metody stawiają na indywidualny rozwój ucznia
Szkoła bez ocen, ale nie bez oceniania. Nowe metody aktywizowania uczniów na lekcjach wprowadzają w Szkole Podstawowej numer 4 w Radlinie. To ocenianie kształtujące, które ma nie tylko sprawdzić wiedzę dzieci z danego przedmiotu, ale ma im pomóc w nauce.
Poprzez stosowanie różnych metod, m.in. uczeń dowiaduje się po co w ogóle uczestniczy w zajęciach:
– wyjaśnia dyrektorka SP numer 4 w Radlinie, Małgorzata Mokrosz. Ocenianie kształtujące wymaga od nauczyciela dużego zaangażowania, bo musi on dostosować program do metod wykorzystywanych na lekcji. Jednak bez wątpienia ma szansę na sukces, bo skupia uwagę uczniów:
– usłyszała Monika Sokołowska od uczniów klasy czwartej. Czy faktycznie nie będzie ocen cyfrowych?
– wyjaśnia zastępca dyrektora radlińskie „czwórki” i polonistka, Gabriela Kiełkowska. A Małgorzata Mokrosz dodaje, że ocenianie kształtujące jest przyjazne także dla najmłodszych uczniów:
Ocenianie kształtujące może zostać wprowadzone na każdym przedmiocie i na każdym etapie nauczania. Najpierw było wprowadzone w szkołach w Wielkiej Brytanii, a kraje, w którym jest stosowane to m.in.: USA, Dania, Australia, Nowa Zelandia, Kanada, Szkocja, Finlandia i Włochy.