Gramy od 25 lat • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Twitter

 

20. Ogólnopolski Festiwal Piosenki Artystycznej – OFPA 2016

Facebook Twitter

Organizatorzy zapraszają na jubileuszową edycję! Przed nami niecodzienne wydarzenie. Fundacja EDF Polska po raz dwudziesty zaprasza na Ogólnopolski Festiwal Piosenki Artystycznej - OFPA - Rybnik 2016.

Ogólnopolski Festiwal Piosenki Artystycznej w Rybniku jest konkursem otwartym, który poprzedzają Eliminacje Regionalne, które w tym roku odbyły się w Rybniku, Warszawie, Krakowie, Zielonej Górze, Wrocławiu i w Gdańsku. Po raz pierwszy do eliminacji zgłosiło się 230 osób.

KONKURS KRAJOWY

18 i 19 lutego podczas Ogólnopolskiego Festiwalu Piosenki Artystycznej OFPA Rybnik 2016 wystąpią reprezentanci regionów wytypowani podczas Eliminacji Jury wytypuje 10 osób do Koncertu Finałowego, który odbędzie się 20 lutego 2016 w Rybniku.

Jury Konkursu Krajowego 20. OFPA 2016

  • Beata Fudalej,
  • Sambor Dudziński,
  • Jan Kondrak,
  • Ewa Kornecka,
  • Jarosław Wasik

Program Festiwalu:

Sobota, 20 lutego 2016, godz. 17.00 Fundacja EDF Polska- cena biletu 60 zł

  • Agata Rożankowska – minirecital Laureatki Grand Prix 19. OFPA 2015
  • Finał Konkursu Krajowego
  • koncert: EDYTA BARTOSIEWICZ – Acoustic Trio
  • prowadzenie koncertu: Roman Czejarek

Niedziela, 21 lutego 2016, godz. 17.00 Teatr Ziemi Rybnickiej – cena biletu: 60 zł

  • Koncert Laureatów 20. OFPA 2016 (nagranie TVP Katowice)
  • Koncert Galowy: „Atramentowa” STANISŁAWA CELIŃSKA z zespołem pod kierownictwem MACIEJA MURASZKO
  • gościnnie: KATARZYNA NOSOWSKA
  • prowadzenie koncertu: Roman Czejarek

Szczegóły – www.ofpa.pl, OFPA na FB

Eliminacje regionalne 20. OFPA Rybnik 2016

Refleksje Jana Kondraka – przewodniczącego jury

Ogólnopolski Festiwal Piosenki Artystycznej w Rybniku ma już 20 lat. Dziś to jest największy, najbardziej przyjazny uczestnikom, najszerzej otwarty festiwal, umożliwiający sprawdzenie się w formule konkursowej tym, którzy uprawiają piosenkę kabaretową, poetycką czy aktorską. Piosenkę z misją estetyczną, czasami nawet społeczną. Piosenkę wysokiej jakości tekstu, melodii i scenicznych umiejętności prezentowania. Chodzi więc o kunszt w każdym calu i wielkość artystyczną.

W roku jubileuszowym festiwal przybrał formułę trzystopniową. Po raz pierwszy organizatorzy „wyszli w teren”. Przybliżyli miejsca pierwszych eliminacji do miejsca zamieszkania potencjalnych uczestników.

Miastami goszczącymi OFPA zostały Warszawa, Kraków, Gdańsk, Rybnik, Wrocław i Zielona Góra. Zgłoszeń w sumie było 235. Koncerty konkursowe trwały niekiedy po 7 godzin dziennie. Zarysowały się pewne tendencje ogólne. Zauważyliśmy dużą liczbę wykonawców znanych. Takich sprzed kilkudziesięciu lat. Takich z konkretnym „peselem”. Wrócili w szranki, bo zdaje się, że nie mają co ze sobą zrobić. Zawodowa kultura przestała być źródłem utrzymania dla artystów misyjnych, a ten artysta czasem „musi, inaczej się udusi…”

To piękny imperatyw. Sprawdza się. Już pierwszego dnia, w Warszawie zauważyliśmy niezwykłych autorów śpiewających. Dojrzałych ludzi, ale też z dojrzałymi utworami. Wysoki poziom ustanowiony w stolicy utrzymał się w całym kraju. Z tym, że ci z Gdańska i okolic częściej używali humoru i satyry. Używali ze znakomitym skutkiem.

Kraków zaimponował sprawnością organizacji eliminacji. Wyraźnie zaś rozwarstwiały się wykonania. Aktorzy zawodowi i studenci PWST dominowali. Rybnickie eliminacje zwracały uwagę przewagą nastoletnich ludzi, całkowicie dojrzałych artystycznie. Rybnik też ciekawiej dobierał repertuar. Korzystał chętniej z palety możliwości.

Wrocław zaskoczył duża ilością mężczyzn sensownie śpiewających własny repertuar. Najczęściej ironiczny lub wręcz satyryczny, ściśle kabaretowy. Zielona Góra najciekawsza była w podejściu do warsztatu aktora. Poziom osób śpiewających klasykę gatunku olśniewający. Na tym tle propozycja zwykłej pieśni, wywiedzionej z tradycji rosyjskich bardów ale nasyconej gąszczem skojarzeń na modłę wręcz poetycką – wydawała się najciekawsza w ogóle.

Organizatorzy zostali wiele razy pochwaleni za przybliżenie festiwalu do ludzi w głębi Polski. Udało się też zakwalifikować do finału krajowego OFPA czterdziestkę bardzo różnorodnych osób. Powinno być ciekawie. Na pewno będzie dużo dobrej zabawy i mnóstwo wspaniałych kreacji aktorskich. Już wiadomo co trzeba w samej organizacji eliminacji poprawić w przyszłości. W dobie różnorodnych muzycznych nowinek elektronicznych w regulaminie konkursu trzeba też bardziej precyzyjnie określić definicję użycia jednego instrumentu przez akompaniatora. Ale!!! Najważniejsze, że jest dokąd zmierzać, jest z kim zmierzać i jest po co… Po palmę pierwszeństwa.

Jan Kondrak – zwycięzca ogólnopolskich Spotkań z Piosenką Kabaretową OSPA w Ostrołęce (Grand Prix), laureatem nagrody głównej Ogólnopolskich Spotkań Estradowych OSET w Rzeszowie, laureatem Studenckiego Festiwalu Piosenki w Krakowie i Krajowego Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu (za tekst), dwukrotnym laureatem FAMY w Świnoujściu (za scenariusz i utwory dla Marka Dyjaka), był twórcą i szefem artystycznym Festiwalu Kultury Ekologicznej w Józefowie. Wydał cztery pozycje fonograficzne z własnymi tekstami (Wyzwanie, Tym, co pod wiatr, Romanse ballady, Kto, co), cztery pozycje z tekstami Edwarda Stachury (Missa pagana, Tango Triste, Madame I i Madame II) oraz Kolędy przy gitarze. Jest jednym z liderów piwnicy artystycznej Lubelska Federacja Bardów.

Logo OFPA - media

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj