22 twarze edukacji w czasie pandemii
Kreatywność i samodzielność. To cechy, którymi musieli wykazać się nauczyciele na całym świecie, z dnia na dzień zmuszeni do prowadzenia zajęć online z powodu zagrożenia koronawirusem. Pisze o tym Ana, nauczycielka z Portugalii, która swoim doświadczeniem podzieliła się z innymi pedagogami z 16 krajów w biuletynie wydanym przez Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Wodzisławiu.
Jest on dostępny w sieci za darmo:
Edukacja w czasach pandemii jest nie lada wyzwaniem dla nauczycieli, uczniów i ich rodziców na całym świecie. Przygotowaliśmy specjalne wydanie biuletynu, aby pokazać nauczycielom jak w trudnym momencie radzą s0bie ich koledzy z innych krajów. W środku znajdą wiele pomysłów na usprawnienie pracy zdalnej, zarówno wprowadzanych przez samych nauczycieli, jak i rozwiązań systemowych. Prezentujemy artykuły nauczycieli, którzy zostali postawieni w sytuacji nagłej zmiany perspektywy nauczania; z dnia na dzień miliony uczniów, studentów i nauczycieli na całym świecie zaczęli zdobywać wiedzę i komunikować się w formacie digitalowym.
– mówią Iwona Miler, dyrektor Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Wodzisławiu oraz pomysłodawczyni projektu, Bogumiła Różańska-Świerkot. W publikacji znaleźć można wypowiedzi pedagogów z 16 państw:
Postanowili opowiedzieć o swoich doświadczeniach i przeżyciach związanych z prowadzeniem nauki w szkołach w okresie pandemii. Autorami tekstów są nauczyciele z Polski, Litwy, Norwegii, Czech, Rosji, Austrii, ale też Korei Południowej, Armenii, Gruzji (…).
– dodaje Wojciech Raczkowski, rzecznik prasowy wodzisławskiego starostwa. Publikacja została wydana w dwóch wersjach językowych: po polsku, ale także w językach ojczystych nauczycieli, czyli po angielsku, niemiecku, francusku i rosyjsku.
Wypowiedzi wybranych autorów artykułów opublikowanych w biuletynie
Mónica Fimpel, Argentyna:
To, czego my nauczyciele doświadczamy w okresie pandemii, nie dzieli nas pod względem kultury, języka ani poglądów politycznych. Na całym świecie staramy się radzić sobie z nową sytuacją, kreatywnie podchodząc do tworzenia materiałów dla uczniów. Każda okazja do dzielenia się doświadczeniem z innymi jest niezwykle ważna i cenna. Nie tylko z tego względu, że umożliwiamy im zdobywanie wiedzy na temat nauczania na odległość, ale również dlatego, że wspólnie możemy szukać sposobów doskonalenia systemu nauczania zdalnego i dążyć do globalnej współpracy.
Aukse Zilinskiene, Litwa
Udział w tym projekcie pozwolił mi głębiej przeanalizować swoją pracę w czasie nauczania zdalnego. Jednocześnie czuję się pewniej, wiedząc, że w różnych zakątkach świata są nauczyciele z podobnymi radościami, trudnościami i wyzwaniami. Informacje, które znalazły się w biuletynie, są aktualne, interesujące i przydatne dla innych pedagogów.
Ana Paula M. Magalhaes, Portugalia
Ponieważ nauczyciele zostali zaskoczeni i musieli natychmiast reagować na nowe wyzwania, byli zdani na własną kreatywność i samodzielność. Uważam, że biuletyn to wspaniała okazja do dzielenia się doświadczeniem dydaktycznym w wyjątkowym dla ludzkości okresie historycznym. Dzięki temu możemy uczyć się od siebie nawzajem, poznawać trudności i znajdować odpowiedzi na różne problemy.