Radio 90

Gramy od 25 lat • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

 

Awokado – kaloryczny owoc, który warto jeść

Facebook Twitter

Najkaloryczniejszy owoc, ale jednak warto go jeść. Jak to jest? Dlaczego warto? Dla zdrowia. Dzięki zawartości kwasu oleinowego obniża poziom cholesterolu, a zawarty w nim potas reguluje ciśnienie krwi. Odmienimy dziś awokado przez wszystkie przypadki, aby przed nikim nie miało już tajemnic.

fot. pixabay.com

Choć w awokado jest niewiele cukru, to ze względu na tłuszcz jest bardzo kaloryczne: w 100 g jest 160 kcal. W diecie odchudzającej nie jest wskazane spożywanie tego owocu. Jednak dla osób chcących utrzymać wagę istotne jest, że zjedzenie awokado pomaga kontrolować apetyt, ponieważ na długo pozostawia uczucie sytości.

Jedzmy awokado dla zdrowia.

W średniej wielkości awokado (270 g) jest ok. 40 g tłuszczu. Inne owoce zawierają go tylko w śladowych ilościach (0,2-0,4 g). Jest to jednak tłuszcz dobry dla zdrowia. Dzięki niemu owoc pozwala utrzymywać prawidłowy poziom „dobrego cholesterolu”. Oznacza to, że awokado będzie też dobrym wyborem dla osób chorujących na miażdżycę. Jednonienasycone kwasy tłuszczowe, które zawiera awokado wykazują działanie zapobiegające insulinooporności, która jest jedną z przyczyn powstawania cukrzycy. Kwasy tłuszczowe zawarte w awokado mają także działanie przeciwnowotworowe. Kanadyjscy naukowcy zidentyfikowali w awokado lipid, który pomaga leczyć ostrą białaczkę szpikową. Awokado wspomaga również wchłanianie witaminy A. Wystarczy dodanie świeżego awokado do pomidora lub marchewki.

Jak wybrać dobre awokado?

Awokado powinno być odpowiednio dojrzałe, szczególnie jeśli chcesz je zjeść od razu. Zasada jest taka:

Jeżeli chcesz je od razu zjeść – kupuj miękkie, jeśli chcesz zjeść awokado za kilka dni – wybierz twardsze.

Dojrzałe awokado ma nieco ciemniejszą skórkę. Jednak nie powinna ona mieć ciemniejszych plam, wtedy awokado nie nadaje się do jedzenia. Dojrzały owoc jest też miękki.

Jak je obrać?

By pokroić awokado, nacinamy je wzdłuż, później chwytamy je po obu stronach, przekręcamy połówki w przeciwnym kierunku i wyjmujemy pestkę. Można to zrobić wbijając w nią nóż. Następnie miąższ wyjmujemy łyżeczką.

Jak jeść awokado?

Awokado je się przede wszystkim na surowo. W formie pasty nadaje się do smarowania pieczywa (jak masło czy margaryna). Na nim kładziemy wędlinę, sery, czy warzywa. Możemy też położyć na pieczywie całe plastry awokado lub pokroić w kostkę do sałatki.

Jak je przechowywać?

Dojrzałe owce należy przechowywać w lodówce. Niedojrzałe można natomiast przechowywać przez kilka dni w temperaturze pokojowej.

Aby awokado nie zmieniło koloru, można je skropić sokiem z cytryny (albo limonki).

Nie wyrzucaj pestki, tylko ją zjedz!

Pestkę awokado należy przez kilka dni suszyć. Rozbić ją tłuczkiem. Pokruszoną pestkę można zmielić i drobny proszek dodać do sosu na bazie np. jogurtu.

Smacznego!

Czytaj także:

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj