Przejdź do menu głównego Przejdź do treści

REKLAMA

Budowa nowego mostu nad Odrą pomiędzy gminami Nędza i Rudnik. Konstrukcja kolosa nabiera kształtów

Budowa nowego mostu nad Odrą nabiera tempa. We wrześniu skupiono się głównie na ziemnych i konstrukcyjnych pracach przygotowawczych. Wykonano elementy podbudowy i przygotowanie terenu pod budowę nowej drogi dojazdowej. Trwają także roboty mostowe, kanalizacyjne i elektryczne.

Droga Wojewódzka 421
Droga Wojewódzka 421 / fot. dw421.pl

Szacowany czas czytania: 01:39

Budowa nowego mostu nad Odrą. Konstrukcja nabiera kształtów

Nowy most będzie miał długość 633,6 metra i składać się z 13 przęseł o rozpiętości od 40 do 50 metrów. Termin zakończenia budowy określono w umowie na trzy lata, a to oznacza, że wykonawca zadania ma czas do stycznia 2027 roku. Wartość inwestycji to 293,7 mln zł.

Nowy odcinek przebiegu drogi wojewódzkiej wraz z przeprawą mostową na Odrze będzie miał długość 2,7 km, przy czym kluczowym obiektem przedsięwzięcia jest właśnie budowa nowego mostu na Odrze. Marszałek Wojciech Saługa tuż po podpisaniu umowy mówił:

Wojciech Saługa: Ta inwestycja ma znaczenie nie tylko dla lokalnej społeczności, ale w przyszłości także dla gospodarki regionu, bo sprawna komunikacja zawsze staje się dla niej impulsem. W ten sposób buduje się przestrzeń dla biznesu. W praktyce, nowy most nie tylko ułatwi lokalną komunikację, ale również będzie miał znaczenie tranzytowe, umożliwiając transport bez konieczności wjazdu do Raciborza.

Jak idą prace?

We wrześniu rozpoczęto między innymi umacnianie skarp specjalną geokratą, budowano i wzmacniano nasypy drogowe, a także wykonywano gabiony, czyli kosze z siatki stalowej wypełnione kamieniami, które służą do umocnienia skarp i rowów. Wykonano też drenaże, montowano i wykańczano zbiorniki retencyjno-odparowujące oraz przebudowywano rów melioracyjny, by dostosować odwodnienie terenu do nowej drogi.

Z prac elektroenergetycznych i teletechnicznych budowano oświetlenie uliczne, przebudowywano sieci telekomunikacyjne oraz budowano kanał technologiczny, aby w przyszłości móc tam poprowadzić, np. światłowody.

Roboty mostowe dotyczyły, natomiast głównie przepustów, a na wiaduktach ułożono izolację i wykonano beton ochronny, z kolej przy moście prowadzono zbrojenie i nasuwanie kolejnych segmentów głównej konstrukcji. Zakończono także zasypki podpór i przygotowano fundamenty pod dalsze etapy budowy obiektów inżynieryjnych.

Zobacz zdjęcia inwestora Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach z realizacji tego zadania (fot.  dw421.pl)

Źródło: materiał inwestora i wykonawcy / oprac. redakcja 

REKLAMA