Gramy od 25 lat • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Twitter

 

Cieszyn: siódmy koncert z cyklu „Ratujmy organy”

Facebook Twitter

Parafia Ewangelicko-Augsburska w Cieszynie serdecznie zaprasza wszystkich melomanów na kolejny koncert w ramach akcji "Ratujmy organy Kościoła Jezusowego", w czasie którego zbierane będą środki na rzecz kapitalnego remontu zabytkowego instrumentu.

Siódmy koncert z cyklu odbędzie się w najbliższą niedzielę (11.11.) o godz. 17.00 w kościele Jezusowym w Cieszynie. Wstęp wolny!

Wystąpią:

  • Anna Trefon z Cieszyna – harfa

Naukę gry na harfie rozpoczęła w wieku 9 lat u Ewy Jaślar – Walickiej. Jest absolwentką Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Bielsku – Białej. Obecnie studiuje na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach pod kierunkiem prof. Helgi Storck z Monachium.

W wieku 14 lat grała partie solową w koncercie B-dur G.F. Haendla z towarzyszeniem Kameralnej Orkiestry Filharmonii Ślaskiej pod dyrekcją Jana Wincentego Hawela. Występowała też trzykrotnie dla Programu 1 Telewizji Polskiej.

W 2004 roku reprezentowała Polskę na Europejskiem Kongresie Harfowym w Lyonie we Francji, występując w koncercie „Młode Talenty Europy”.

Jest laureatką konkursów krajowych i zagranicznych: w 2004 roku zdobyła II nagrodę na Ogólnopolskich przesłuchaniach harfowych, a w listopadzie 2005 I nagrodę na I Ogólnopolskim konkursie Duetów z Harfą w Cieszynie oraz nagrodę specjalną za interpretację muzyki współczesnej. W marcu 2012 roku została laureatką I miejsca na Międzynarodowym Konkursie Harfowym im. Jozefa Reinla w Wiedniu.

Występowała na wielu festiwalach, m.in: „Harfove Dny” w Ostrawie, Trzech Międzynarodowych Festiwalach Harfowych w Katowicach, Międzynarodowych Barokowych Dniach Harfy w Katowicach oraz pierwszej edycji Student Art Festival w Katowicach.

W roku 2007 została stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

W 2010 roku brała udział w prawykonaniu utworu Jarosława Chełmeckiego „Magnificat” na sopran solo, chór męski, 4 harfy, flet barokowy, waltornię, altówkę i wiolonczelę, który został napisany na zamówienie Polskiego Towarzystwa Harfowego.

Swoje doświadczenia interpretacyjne poszerzała na lekcjach mistrzowskich, m.in. u Jany Bouskovej, Susan McDonald, Elżbiety M. Szmyt, Isabelle Moretti, Joanny Kozielskiej, Anny Sikorzak – Olek, Agnieszki Gralak.

Współpracowała również z wieloma orkiestrami symfonicznymi, m.in. European Philharmonic Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Dolnośląskiej, Orkiestrą Filharmonii Śląskiej, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach grając pod batutą tak znakomitych dyrygentów jak Jacek Kasprzyk, Mirosław Jacek Błaszczyk, Tadeusz Strugała, Michał Klauza, Gabriel Chmura, Szymon Bywalec, Jerzy Swoboda.

  • Tomasz Mońko z Łodzi – organy

Muzyk organista, wykonawca i improwizator, elektronik-projektant, programista i konsultant techniczny

Swoje zainteresowanie muzyką organową, wykonawstwem oraz budową instrumentów zaczął we wczesnych latach dziecięcych. Muzyka stała się od razu pasją życiową, która później przerodziła się w zawód organisty: wykonawcy, improwizatora i pedagoga. Ukończył średnią szkołę muzyczną w klasie organów Grażyny Fajkowskiej, jest absolwentem Akademii Muzycznej w Łodzi, w klasie organów prof. Mirosława Pietkiewicza, uczestniczył w wielu seminariach i konsultacjach. Tomasz Mońko koncertował w wielu miastach Polski, grając przede wszystkim repertuar epoki baroku, a także improwizując w stylu współczesnej symfoniki organowej, pełnił również funkcję wykładowcy gry liturgicznej i improwizacji organowej w łódzkiej Akademii Muzycznej. Na przestrzeni lat kształcił się i realizował wiele zleceń z zakresu projektowania cyfrowych urządzeń oraz bardziej złożonych systemów elektronicznych. W 2010 roku rozpoczął współpracę z Tomaszem Ulińskim, która zaowocowała powstaniem projektu OrgNG – mikroprocesorowego, kompleksowego systemu sterowania w organach piszczałkowych, zawierającego m.in. układ „setzer” nowej generacji, a także enkoder i dekoder MIDI oraz energooszczędny sterownik traktury elektrycznej. Obecnie pod szyldem firmy „T2Logic” razem pracują nad tworzeniem nowatorskich rozwiązań w automatyce organowej oraz nad udoskonalaniem istniejących.

W programie m.in.: G.F. Haendel, C. Frank, B. Hummel, B. Andres, P. Drayton, J. Rutter, D. Gawthrop

800 000 tysięcy złotych – to koszt renowacji zabytkowego instrumentu. Cieszyńskiej parafii ewangelicko-augsburskiej nie stać na przeprowadzenie niezbędnych prac, które ocalą organy przed zniszczeniem. Pieniądze postanowiono więc zdobyć w inny sposób.

W parafii powstała grupa wolontariuszy organizujących wystawy i koncerty, podczas których przeprowadzane są zbiórki pieniędzy. Na szczęście, większość funduszy można pozyskać z unijnych dotacji. Jednak, by je otrzymać, parafia musi zadeklarować 15-procentowy wkład własny. To około 120 tysięcy złotych.

 

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj