Cieszyn szuka dostawcy elektrycznych autobusów. Właśnie ruszył przetarg na ekologiczne pojazdy
W mieście ma pojawić się 6 autobusów elektrycznych: 4 duże dwunastometrowe i 2 mniejsze, o długości do 8 metrów wraz z infrastrukturą ładowania. Krótsze pojazdy zostaną wykorzystane do uruchomienia linii obsługującej obszar ścisłego śródmieścia. Zakład Gospodarki Komunalnej, który organizuje przewozy w Cieszynie, ma już 2 elektryczne autobusy marki Solaris, zakupione w ubiegłym roku.

Nowe 12-metrowe pojazdy mają zastąpić te już najbardziej wysłużone, a 2 mniejsze będą obsługiwały nową linię śródmiejskiej, która była testowana jesienią 2021 roku.
Gabriela Staszkiewicz: Chcemy dostosowywać naszą komunikację miejską do aktualnych wymogów środowiskowych. W te działania wpisuje się także uruchomienie nowej linii między ścisłym centrum miasta a dworcem, przychodnią na ulicy Bielskiej i Szpitalem Śląskim
– mówi Burmistrz Miasta Cieszyna Gabriela Staszkiewicz.
Gabriela Staszkiewicz: Wyniki testów linii śródmiejskiej, jakie przeprowadzaliśmy półtora roku temu, wskazały nam, że stworzenie takiego połączenia odpowiada na potrzeby mieszkańców i turystów odwiedzających miasto.
Przetarg został ogłoszony 21 lutego, termin składania ofert został ustalony na 24 marca. Z uwagi na to, że nie wszyscy producenci mają w swojej ofercie małe autobusy, przetarg został podzielony na 2 części – osobno będą składane oferty na 4 autobusy 12-metrowe i osobno na 2 pojazdy do 8 metrów. Zgodnie z warunkami przetargowymi, dostawa autobusów miałaby nastąpić w przyszłym roku.
Gabriela Staszkiewicz: Oznacza to, że w 2024 roku będziemy mogli cieszyć się w Cieszynie kolejnymi 6 nowoczesnymi, nieemisyjnymi autobusami
– wyjaśnia Gabriela Staszkiewicz.
Gabriela Staszkiewicz: Warto też dodać, że będą one przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami oraz będą wyposażone w szereg udogodnień, takich jak klimatyzacja, wewnętrzny monitoring, elektroniczne kasowniki oraz system dynamicznej informacji pasażerskiej.
Przypomnijmy, zakup nowych elektrycznych pojazdów jest możliwy dzięki dofinansowaniu z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie w ramach programu priorytetowego Zielony Transport Publiczny w wysokości 9 435 000 zł w formie dotacji oraz 3 225 000 zł w formie pożyczki preferencyjnej.
Czytaj także: