Gramy od 25 lat • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

 

Co dalej z szybką koleją Rybnik-Wodzisław?

Facebook Twitter

Rybnik nie będzie już finansował Szybkiej Kolei Miejskiej do Wodzisławia Śląskiego. Rocznie miasto 600 tysięcy złotych dokładało do połączenia. Władze zdecydowały o rezygnacji z dotacji ze względu na trudną sytuacją finansową.

Robimy to z bólem, ale nie mamy pieniędzy– przyznaje Agnieszka Skupień rzecznik Urzędu Miasta Rybnika:

Zakładaliśmy sobie rozwój mobilności miejskiej również z koleją, inne miasta na świecie pokazują, że kolej to przyszłość i z czasem przyzwyczajamy się do tego rodzaju rozwiązań, więc z ogromnym bólem musieliśmy przystąpić do różnego rodzaju cięć i również o cięcia, jeżeli chodzi o dofinansowanie kolei na linii Rybnik-Wodzisław Śląski. Przypomnę, z czego to wynika, miasto jest mocno obciążone wydatkami związanymi z polityką rządu.

Radio 90: Co w przyszłym roku?

Przewidujemy, że 2021 rok nie będzie lepszy. Na ten moment nie możemy zagwarantować, że to jest możliwe, cięcia w budżecie dotyczą wielu różnych, innych obszarów.

Wiadomość o wycofaniu się Rybnika z partycypacji w kosztach utrzymania Szybkiej Kolei Miejskiej zaskoczyła pasażerów:

Szybkie połączenie kolejowe pomiędzy Rybnikiem a Wodzisławiem zostało uruchomione w czerwcu 2018 roku. Miała to być alternatywa dla samochodów i autobusów stojących w korkach. Bo w 17 minut, a tyle zajmuje przejazd pociągiem trudno samochodem pokonać trasę między Rybnikiem a Wodzisławiem.

Przekonało to pasażerów, którzy coraz chętniej przesiadali się z samochodu do pociągu. Linia była i nadal jest atrakcyjna- nie ukrywa Magdalena Iwańska rzecznik Kolei Śląskich, która także nie kryje zaskoczenia decyzją Rybnika:

Wiadomo, że zawsze nam jest przykro, kiedy jakieś jednostki rezygnują ze wspierania transportu kolejowego. Dzięki wsparciu samorządów Rybnika i Wodzisławia nasza liczba połączeń pomiędzy tymi miastami zwiększyła się o 18 w dni wolne od pracy i o 29 w dni robocze. Z pewnością była to dosyć atrakcyjna i z pewnością ciągle jest atrakcyjna forma podróżowania. Zauważono, że pociąg nie stoi w korku, większość jednak z nas korzysta z transportu kolejowego po to, aby dojechać do pracy, do szkoły czy na uczelnie, w związku z tym to są godziny poranne i popołudniowe i tutaj obserwujemy największe zainteresowanie.

Organizatorem transportu jest Urząd Marszałkowski. Ten apeluje do władz Rybnika o odpowiedzialność i rozmowę. Mówi rzecznik prasowy Sławomir Gruszka:

29 połączeń dziennie obsługuje te dwa miasta, a więc nie jest to mało, więc mieszkańcy chętnie się przemieszczają do pracy, do domów, do szkoły, do znajomych. Z pewnością umowy są umowami terminowymi, więc trudno tutaj mówić, że z dnia na dzień do sytuacji, jakichś takich dojdzie, a więc myślę, że warto tutaj zaapelować do samorządu o rozmowę, a także o odpowiedzialność i myślę, że nie ma na chwilę obecną, co straszyć pasażerów.

Rocznie samorząd województwa przeznacza 150 mln złotych na organizację transportu kolejowego- podkreśla Sławomir Gruszka:

Liczby pasażerów wskazują, że Koleje Śląskie są chętnie wybierane przez mieszkańców. To ekologiczny transport, na czym wszystkim nam zależy. To także bezproblemowy transport, jeżeli dochodzi do zdarzeń drogowych. Pociągi zawsze po prostu jeżdżą. No i marszałek zachęcił samorządy do tego, aby wzięły odpowiedzialność za finansowanie połączeń lokalnych. Mieszkańcy oczekują zwiększenia połączeń lokalnych. Mieszkańcy, pasażerowie oczekują, że ten tabor będzie cały czas coraz bardziej nowoczesny. Remontowana będzie tutaj także infrastruktura kolejowa, no a na to są potrzebne pieniądze.

Co o rezygnacji Rybnika z dotacji połączenia sądzą władze Wodzisławia Śląskiego? Będziemy o to pytać w piątek (22.11.) w porannej rozmowie w Radio 90, prezydenta Mieczysława Kiecę. Początek tuż  po godz. 8:00.

Pisaliśmy więcej: TUTAJ.

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj

Jak mija dzień? Sprawdź najważniejsze wiadomości z 26 lutego 2020