Radio 90 logo

MUZYKA WYBRANA DLA CIEBIE • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

CPK: Wariant 72 wybrany. Ciąg dalszy komentarzy z regionu

Facebook Twitter

Centralny Port Komunikacyjny wskazał dziś (22.03) wariant inwestorski budowy kolei dużych prędkości na linii Katowice- Ostrawa. Tory do CPK pobiegną przez Mikołów, Orzesze i dalej Palowice, Szczejkowice, Żory, Świerklany, Połomię i Mszanę, Jastrzębie, Wodzisław i Godów. Do 2029 roku CPK chce uzyskać decyzję środowiskową i lokalizacyjną a także rozpocząć roboty budowlane. Zbieramy komentarze po decyzji w tej sprawie.

CPK
Protesty w regionie przeciwko CPK odbywają sie od dawna. Na zdjęciu protest w Woszczycach w czerwcu 2022 r.

Mszana

Mirosław Szymanek: Jako samorząd, my od początku jesteśmy przeciwni budowie tej linii, więc żadne rozwiązanie nie jest dla nas korzystne. Przyjmujemy to niestety z takim rozgoryczeniem, że jednak Centralny Port Komunikacyjny będzie przeprowadzał tą inwestycję na naszym terenie.

Czerwionka- Leszczyny

W Czerwionce- Leszczynach organizowana jest pomoc psychologiczna dla mieszkańców sołectw, przez które pobiegną tory.

Minister ogłosi i nas zostawił

– mówi Radiu 90 burmistrz Czerwionki Wiesław Janiszewski:

Wiesław Janiszewski: Minister przyjechał, ogłosił, spakował się i pojechał do Warszawy. A problemy są na dole w gminach, bo tutaj będę mówił w liczbie mnogiej, bo to nie tylko gmina i miasto Czerwionka- Leszczyny. Tragedia ludzi… Gmina organizuje w tej chwili pomoc psychologiczną dla osób, które dzisiaj dowiedziały się, że muszą opuścić swoje domostwo, choć nie wiadomo nawet kiedy. Ale to jest także tragedia dla tych, którzy wiedzą, jak ta trasa przebiega i z czym będą musieli przez wiele, wiele lat żyć, bo to będzie ich sąsiedztwo.

CPK

Wisław Janiszewski, burmistrz Czerwionki- Leszczyn

Świerklany

Zaniepokojeni mieszkańcy od rana dzwonią już do urzędu, pytając o konkrety.

– słyszymy w Urzędzie Gminy w Świerklanach:

Jak będą wyglądały wywłaszczenia, są pytania o ich terminy czy wątpliwości czy uda się szybko odbudować domy. Wywłaszczenia według zapowiedzi CPK mają się toczyć w jednym czasie.

Godów

Gmina Godów w momencie pojawienia się w przestrzeni publicznej tematu budowy linii kolejowej nr 170, wyraziła sprzeciw wobec jej przeprowadzenia przez teren gminy.

Potwierdzeniem tego jest uchwała, jaką 6 marca 2020 r. podjęła Rada Gminy w Godowie, wyrażając w niej sprzeciw wobec wszystkich zaproponowanych ówcześnie przez CPK wariantów. Stanowisko Rady Gminy w Godów nie zostało uwzględnione podczas dalszych prac spółki CPK nad Strategicznym Studium Lokalizacyjnym.

Efektem prac nad SSL było przedstawienie przez CPK siedmiu wariantów. Gmina Godów oraz Rada Gminy w Godowie jednogłośnie wskazała spośród nich wariant 64A, jako najmniej inwazyjny spośród wszystkich zaproponowanych i pociągający za sobą najmniej szkód społecznych.

W kolejnym etapie Spółka CPK wybrała wykonawcę Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego. W wyniku analiz wykonawca STEŚ, firma Egis, zdefiniował cztery warianty o numerach: W71, W72, W73 i W74. Wariant nr W72 i W74 w głównym przebiegu są identyczne jak wariant 64A. Z jednym, bardzo istotnym wyjątkiem. Zakładają one budowę łącznika linii kolejowej nr 170 z Wodzisławiem w innym miejscu niż wariant nr 64A, tj. przez obszar, w którym projektowana jest Droga Główna Południowa m.in. w Skrzyszowie. Zmiana ta nie była konsultowana z Gminą Godów, jak i innymi samorządami. Gmina wyraziła sprzeciw wobec budowy łącznika w tym miejscu.

Gmina podtrzymuje swój sprzeciw wobec budowy łącznika w miejscu wskazanym w tym wariancie.

Wodzisław Śląski

Jesteśmy zawiedzeni brakiem informacji, problemy były już na etapie konsultacji

– mówi Wojciech Krzyżek, zastępca prezydenta Wodzisławia Śląskiego.

Wojciech Krzyżek: Patrząc na sam przebieg nie za bardzo rozumiemy logikę łącznicy między Wodzisławiem a Jastrzębiem, z tworzeniem dwóch nowych przystanków komunikacyjnych, tworzeniem węzła przesiadkowego na terenach, które dzisiaj były przeznaczone w planie zagospodarowania przestrzennego pod rozwój przemysłu, pod przedsiębiorczość. Nikt nam do tej pory nie powiedział i tak samo dzisiaj dowiadujemy się z doniesień prasowych jak to ma wyglądać.

W Wodzisławiu właśnie (o 17.00) rozpoczyna się spotkanie prezydenta z mieszkańcami Wilchw, to przez tę dzielnicę biegnie wybrany dziś wariant torów do Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Nie mamy konkretów, by przekazać mieszkańcom

– mówi Krzyżek, posłuchaj:

Jastrzębie- Zdroju

Mam nadzieję, że linie, które proponuje CPK powstaną, dla nas to szansa

– mówi prezydent Jastrzębia Anna Hetman:

Anna Hetman: Dla Jastrzębia to ogromna szansa na rozwój, dla przypływu mieszkańców z innych miast, turystów, szansa na szybki dojazd do Warszawy czy Katowic, jak również do Ostrawy. Linia kolejowa poprowadzona z Jastrzębie do Wodzisławia daje też możliwość codziennego przemieszczania się mieszkańców jednego i drugiego miasta, a cała budowa linii kolejowej daje ogromną szansę dla Jastrzębia w związku z ubieganie się miasta o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury. Dla nas bardzo ważne jest, aby i Europejczycy, i Polacy w 2029 roku mogli skorzystać z oferty turystycznej i kulturalnej naszego miasta.

CPK przedstawiło elementy charakterystyczne wariantu W72:

  • przebieg w korytarzu wzdłuż autostrady A1
  • baza utrzymania nowej linii została zaplanowana przy stacji Wodzisław Śląski,
  • stacje kolejowe w Żorach Północnych i Mszanie przeznaczone m.in. dla ruchu dalekobieżnego,
  • możliwość powstania (po późniejszym podjęciu decyzji) Terminala Intermodalnego, zlokalizowanego w Wodzisławiu Śląskim, w okolicach byłej kopalni 1 maja, równolegle do LK Wodzisław Śląski – Jastrzębie Zdrój,
  • najmniejsza liczba wyburzeń,
  • najmniejszy wpływ szkód górniczych i pozostałości po dawnej (historycznej) eksploatacji węgla,
  • najmniejszy wpływ na korytarz ekologiczny i przecięcie szlaków migracyjnych zwierząt.

Czytaj także:

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj