Radio 90 logo

Gramy od 25 lat • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

Cytrusy to zimowa bomba witaminowa! Poznaj ich zalety i właściwości

Facebook Twitter

Uznaje się, że owoce są najstarszym pokarmem świata i towarzyszą ludzkości od wieków. Dziś są one niezbędne w zbilansowanej diecie, są źródłem witamin, minerałów czy błonnika, są lekkostrawne, oczyszczają nasz organizm, wpływają na jego funkcjonowanie. A jakie zalety mają owoce cytrusowe?

fot.PhotoMIX-Company/pixabay

Do cytrusów zaliczamy:

  • grapefruity,
  • mandarynki,
  • pomarańcze,
  • cytryny,
  • limonki,
  • pomelo,
  • cytrangi,
  • pomarańcze trójlistkowe,
  • kalamondyny,
  • cytrony.

W rodzinie cytrusów możemy znaleźć różne mieszkanki i krzyżówki:

  • Sweetie – mieszaniec pomiędzy grejpfrutem a pomarańczą olbrzymią, opatentowany w roku 1981 przez Uniwersytet Kalifornijski w Riverside.
  • Tangelo, tangerynka – mieszaniec mandarynki i grejpfruta. Może być uprawiane tylko w rejonach o ciepłym klimacie.
  • Cytranga – jest wiecznie zielonym drzewem cytrusowym, mieszanką pomarańczy słodkiej i pomarańczy trójlistkowej.
  • pomarańcza trójlistkowa-  gatunek rośliny cytrusowej z rodziny rutowatych, występująca w Chinach
  • Kalamondyna- sztucznie otrzymany mieszaniec kwaśnej mandarynki z kumkwatem japońskim.
  • Klementynka- hybryda owoców cytrusowych między mandarynkową wierzbą i słodką pomarańczą, nazwana tak od nazwiska odkrywcy z końca XIX wieku.
  • Satsuma- gatunek drzewa z rodzaju cytrusów. Owoce tych roślin są pozbawione nasion i łatwo się obierają.
  • Cytron- To gatunek roślin wieloletnich z rodziny rutowatych, jego owoce mają żółtą skórkę przypominającą dłoń o wielu palcach.

Dlaczego warto jeść cytrusy?

To źródło witamin C, A i B i składników mineralnych takich jak magnez, fosfor, sód, wapń czy żelazo. Cytrusy oczyszczają nasz organizm. Dzięki dużej ilości błonnika regulują i poprawiają pracę układu trawiennego, dlatego pojawiają się w wielu dietach oczyszczających i odchudzających. Zarówno cytryna, jak i limonka, a także grejpfruty, pomarańcze, mandarynki, gwarantują zdrowie i urodę na długie lata. Owoce mają właściwości antyoksydacyjne, dzięki którym korzystnie wpływają na spowolnienie procesu starzenia.

Grejpfrut

Grejpfrut uważa się za jeden z najzdrowszych owoców na świecie. w 91% składa się z wody. Sok z tego owocu jest również doskonałym napojem na letnie upały. Owoc zawiera witaminy z grupy B, C, A, oraz mangan, potas, magnez i fosfor. Aby w pełni skorzystać z tych dobrodziejstw tego owocu, należy zjeść go z białą osłonką okrywającą miąższ, nie jest ona zbyt smaczna, ale za to lecznicza. To właśnie w białej skórce znajduje się naringina, która ma właściwości antybakteryjne i przeciwzapalne.

Pomarańcza

To najpopularniejszy na całym świecie owoc cytrusowy. Owoc jest niskokaloryczny i bogaty w składniki odżywcze, zawiera beta-karoten, potas i wapń . Jedna pomarańcza pokrywa nasze dzienne zapotrzebowanie na witaminę C. Warto zjeść ten owoc po treningu, ponieważ nawilży organizm oraz doda energii. Pomarańcza jest znana również jako silny przeciwutleniacz.

Pomelo

Pomelo jest największym owocem z rodziny cytrusów. Stosunkowo od niedawna zaczął pojawiać się w Polsce. Choć wyglądem przypomina lepiej znanego grejpfruta, charakteryzuje go znacznie słodszy i łagodniejszy smak. Ma wysoką zawartość witaminy C, w jednej sztuce znajduje się zazwyczaj sześciokrotnie większa dawka kwasu askorbinowego, niż dzienne zapotrzebowanie na niego. Zawiera między innymi witaminy z grupy B, A i D, a także minerały (cynk, miedź, fosfor, sód, wapń, żelazo, magnez oraz mangan). W owocu znajduje się także beta-karoten i błonnik. Pomelo pochodzi z Malezji i Indonezji.

Cytryna

Cytryna, a raczej jej sok to środek przeciw otyłości. Warto więc wprowadzić go do swojej codziennej diety. Można dodać go do wody, dzięki temu utrzymamy odpowiednie nawodnienie organizmu i zmniejszymy nasz apetyt. Owoc jest źródłem witamin z grupy B, zawiera także potas, żelazo, wapń i magnez. Terpent zawarty w cytrynie pobudza produkcję śliny.

Limonka

Limonka jest uważana za kuzynkę cytryny, jednak jest od niej nie tylko mniejsza, lecz także bardziej kwaśna. Sok z tego owocu wspomaga pracę wątroby, a woda z limonką odchudza. Soczyste owoce limy kryją w sobie – tłuszcze, białko, węglowodany, błonnik, cukry, witamin – witamina A, witaminy z grupy B (witamina B1, B2, B3 i B6), witamina C i E oraz minerałów – cynk, fosfor, magnez, miedź, potas, sód, wapń i żelazo.

Mandarynki

Mandarynka, ze względu na swoje zdrowotne właściwości, które posiada nie tylko owoc, ale także kwiaty i jego skórka, jest ceniona w Chinach. To źródło witaminy C, która wzmacnia naszą odporność i chroni przed infekcjami. Jest naturalnym przeciwutleniaczem, który hamuje działanie wolnych rodników odpowiedzialnych za proces starzenia się. Dwie mandarynki wystarczą, aby zaspokoić dobowe zapotrzebowanie na witaminę C. W miąższu mandarynki znajdziemy także prowitaminę A i witaminy z grupy B, które pozytywnie oddziałują na nasz wzrok i kondycję skóry. Witamina A to niezbędny składnik do rozworu naszych kości i zębów. W owocu znajdują się także niewielkie ilości kwasu foliowego, potasu, wapnia, magnezu i fosforu.

Czytaj także:

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj

Jak mija dzień? Sprawdź najważniejsze wiadomości z 15 maja 2021