Radio 90 logo

MUZYKA WYBRANA DLA CIEBIE • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

Czas na Twoją Miejscowość. Czas na Rybnik. Utrzymanie miasta to coraz większy wydatek

Facebook Twitter

Pieniądze zawsze budziły emocje, szczególnie teraz gdy przyszło nam żyć wraz z galopującą inflacją i rosnącymi cenami energii. Dziś nie będziemy jednak zerkać do waszych portfeli ale sprawdzamy jak w tych niełatwych czasach radzi sobie samorząd. W programie Czas na Twoją Miejscowość, czas na Rybnik i sprawdzenie ile kosztuje utrzymanie miasta.

Drogi

Szczególnie droga jest budowa dróg. Kilometr nowej drogi kosztuje dziś nawet 30 milionów złotych. Rozmawialiśmy z Jackiem Hawlem dyrektorem Centrum Inwestycji w Urzędzie Miasta Rybnika.

Jacek Hawel: W dzisiejszej sytuacji gospodarczej i ekonomicznej, w jakiej przyszło nam żyć, ale też dalej budować nowe drogi i modernizować stare, te koszty wzrosły. Wzrosły drastycznie. 5 lat wstecz, gdy przebudowywaliśmy ulicę Rudzką, koszty jednego kilometra drogi oscylowały około 10 milionów złotych: jedna jezdnia, dwa pasy ruchu, chodnik po jednej stronie, po drugiej ciąg pieszo- rowerowy, nowe oświetlenie ulicznej, wybudowana kanalizacja deszczowa. Dziś ten standard kosztuje miasto 30 milionów złotych.

Ulica Rudzka w Rybniku po remoncie, październik 2020

W przypadku budowy nowych dróg dochodzą jeszcze koszty nabycia gruntu.

Jacek Hawel: Takim książkowym przykładem może być droga regionalna, gdzie inwestycja jako budowa samej drogi, to jest kwota około 400 milionów złotych. Do tego należy doliczyć koszty wykupu, koszty wypłaty odszkodowań za zajęcie gruntu, to jest kolejny koszt dla całości 14 kilometrów drogi, jakie miasto nabyło. Trzeba wyraźnie powiedzieć, że miasto przygotowując się do inwestycji nabyło te grunty za kwotę ponad 60 milionów złotych. To trzeba doliczyć do kosztów całej inwestycji… Drogie są te drogi.

Kosztowne jest też utrzymanie dróg, a w samym Rybniku jest ich ponad 600 kilometrów. Coraz droższe jest też oświetlenie ulic.

Budowa jednej latarni kosztuje już 13 tysięcy złotych

– zdradza Jacek Hawel. Posłuchaj:

Na terenie Rybnika jest około 14 tysięcy lamp oświetleniowych. Właścicielem około 9 tysięcy latarni jest Tauron, reszta należy do miasta. Kwartalnie ich eksploatacja bez opłat za zużytą energię kosztuje 700 tysięcy złotych.

Jacek Hawel: Ten koszt eksploatacyjny jest różny, ponieważ koszt opraw oświetleniowych miejskich jest mniejszy, bo nie ponosimy nakładów amortyzacyjnych, które ponosi Tauron jako właściciel ponad 9 tysięcy punktów. Łączna kwota, jaką miasto ponosi kwartalnie na samo utrzymanie oświetlenia ulicznego, to niespełna 700 tysięcy złotych.

Jacek Hawel dyrektor Centrum Inwestycji w Urzędzie Miasta Rybnika

Rachunki za prąd

To nie koniec wydatków związanych z ulicznym oświetleniem. Żeby latarnie świeciły trzeba zapłacić za prąd, a tu rachunki są coraz wyższe. Kwartalnie to ponad 1 milion złotych. Posłuchaj:

Dlatego też konieczne jest oszczędzanie energii.

Lampy ledowe stają się coraz bardziej popularne

– podkreśla dyrektor Hawel:

Jacek Hawel: Prawie wszystkie oprawy stanowiące własność miasta, są oprawami energooszczędnymi. Miasto wszystkie nowe inwestycje realizuje w oparciu o technologię LED, która w sposób znaczący ogranicza zużycie energii i to przekłada się na koszty. Nasze oprawy zużywają około 40% energii, jaką zużywa zwykła lampa sodowa. Dodatkowo w nocy,  około 23.00 te lampy przygasają, redukujemy moc, by jeszcze bardziej zaoszczędzić. Miasto oszczędza.

Trasy dla rowerzystów

Czy wiecie, że kilometr drogi rowerowej może kosztować nawet 3 miliony złotych? Miłośnicy jednośladów mają do dyspozycji w mieście 30 kilometrów dróg dla rowerów oraz kilka kilometrów kontrapasów.

Budowa takich dróg pochłania ogromne koszty

– nie ukrywa Łukasz Karbowiński oficer rowerowy miasta Rybnika.

Łukasz Karbowiński: Ceny są szalone w tym momencie, kilometr infrastruktury rowerowej, drogi dla rowerów wyceniamy od 600 tysięcy do nawet 3 i pół miliona złotych. To zależy od lokalizacji, od standardu i wielu, wielu innych czynników. Kontrapasy mamy w centrum, ale także coraz więcej kontraruchów mamy w dzielnicach (…). Malowanie, oznakowanie poziome to jest koszt około 400 złotych za metr bieżący.

Łukasz Karbowiński, oficer rowerowy w Rybniku

Wybudowanie dróg dla rowerzystów nie oznacza końca wydatków. Konieczne jest także dalsze utrzymanie infrastruktury rowerowej.

Niestety tu wandale często dają znać o sobie

– nie ukrywa Łukasz Karbowiński.

Łukasz Karbowiński: Takim dobrym przykładem są stacje napraw rowerów, mamy ich 11. Samo ustawienie to koszt 3 tysięcy złotych plus robocizna. A potem zdarzają się akty wandalizmu: niszczenie, złodziejstwo… Uzupełnianie kosztuje, a w skali całego miasta robię się duże sumy. Stojaki rowerowe, podpórki rowerowe, zdarza się, że są niszczone przez nieostrożnych kierowców. Taka podpórka dla rowerzysty przy skrzyżowaniu to koszt około 1500 złotych, nowy stojak rowerowy kosztuje od 300 do 800 złotych, a może nawet więcej.

fot. L.Tyl/rybnik.eu

Łukasz Karbowiński: Przykładem celowego niszczenia, jest szlaban pod ulicą Kotucza, nagminnie jest niszczony, wyłamywany a  szlaban to koszt około 2000- 2500 złotych.

Walka ze smogiem

Ogromne koszty miasto Rybnik poniosło i ponosi nadal, by poprawić jakość powietrza. Dostosowanie się do uchwały antysmogowej w województwa śląskiego pochłonęło ponad 100 milionów złotych. Mówi o tym Bartłomiej Kozieł główny specjalista w Wydziale Rozwoju w Urzędzie Miasta Rybnika.

Bartłomiej Kozieł: Od 2018 roku trwa intensywny proces dostosowywania się do tej uchwały antysmogowej, głównym celem jest wymiana źródeł ogrzewania- tych przestarzałych, opartych o węgiel- na mniej emisyjne, które spełniają wymagania antysmogowe. Przyjęliśmy zasadę, że nie wymieniamy pieców węglowych na węglowe. W latach 2018- 2021 wydaliśmy na te działania ponad 126 milionów złotych. Trzeba od razu zaznaczyć, że sama wymiana źródła to mniejsza część tej kwoty, kwota jest taka wysoka ponieważ przy okazji robimy też termomodernizację. To również ważne, bo dziś to obserwujemy, że oszczędzanie energii jest ważne jak zmiana źródła ciepła.

Dziś praktycznie we wszystkich budynkach jednostek miejskich węgla już nie ma i przeszły one termomodernizację. Miejskie inwestycje toczą się też w mieszkaniach komunalnych, gdzie piece kaflowe zastępowane są ogrzewaniem gazowym.

Bartłomiej Kozieł: Olbrzymie inwestycje w ZGM w ciągu ostatnich 4 lat, tam były najstarsze, najbardziej emisyjne źródła w postaci pieców kaflowych, praktycznie 3/4 tego zasobu zostało wymienione na piece gazowe lub ciepło sieciowo. Każdorazowo była robiona termomodernizacja, bo nie wyobrażamy sobie, by zostawiać mieszkańców ZGM, to często najmniej zamożni mieszkańcy miasta, z droższymi źródłami ciepła, nie przeprowadzający głębokiej termomodernizacji.

W ostatnim czasie samorządowcom z Rybnika udało się też pozyskać dofinansowanie unijne dla właścicieli budynków jednorodzinnych. Jak podkreśla Bartłomiej Kozieł skorzysta z niego blisko 850 mieszkańców. Kolejny program wart 8 mln złotych to „Ciepłe Mieszkanie”, przeznaczony jest dla właścicieli domów jednorodzinnych.

Budżet Obywatelski Rybnika

W poniedziałek (3.10) rusza głosowanie w Budżecie Obywatelskim w Rybniku, do głosowania dopuszczono 10 projektów ogólnomiejskich i 41 projektów lokalnych (dzielnicowych).

Mieszkańcy przez cały następny tydzień będą mogli oddać głos na jeden projekt ogólnomiejski i na jeden dzielnicowy

– mówi zastępca prezydenta Rybnika Piotr Masłowski, posłuchaj o głosowaniu:

Co nowego wśród projektów?

Piotr Masłowski: W Budżecie Obywatelskim Rybnika w tym roku pojawiły się projekty nieinwestycyjne o dużym zasięgu, w zakresie kultury czy zdrowia. Wcześniej tego nie było, moim zdaniem to pokazuje zmianę myślenia o budżecie obywatelskim. Że będzie mniej projektów na budowę np. siłowni na wolnym powietrzu, bo już chyba jesteśmy tym nasyceni, ale też pojawia się problem- związany bezpośrednio z odpowiedzialnością za miasto, że postawić to jedno, a trzeba to utrzymywać. Nowe grupy zaczęły zgłaszać projekty, na początku były to Rady Dzielnic, teraz pojawiają się grupy inicjatywne, które nie są związane z miejską tkaną, mówię o radnych i Radach Dzielnic właśnie.

Głosować będzie można od 3 do 9 października br. Opisy projektów znajdziesz na stronie: budzet-obywatelski.rybnik.eu/projekty

Szczegóły dotyczące głosowania w budżecie obywatelskim 2023

Każdy mieszkaniec Rybnika może zagłosować na jeden projekt lokalny – bez względu na dzielnicę swojego zamieszkania oraz jeden projekt ogólnomiejski.

  • Głosowanie przez Internet na projekty do budżetu obywatelskiego Miasta Rybnika na 2023 rok trwać będzie w terminie 3 – 9 października br., na stronie internetowej www.budzet-obywatelski.rybnik.eu
  • Głosowanie poprzez oddanie głosu na karcie do głosowania i wrzucenie karty do urny odbędzie się w: Punkcie Informacji Miejskiej halo!Rybnik przy ul. Jana III Sobieskiego 20, w dniach 3 – 9 października br. oraz w wybranych rybnickich szkołach, instytucjach kultury oraz jednostkach OSP.

Czytaj także:

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj