StartW Radiu 90 Wiadomości Wiadomości dnia

Czas na Twoją Miejscowość. Czas na ZSME w Rybniku!

Tu nauka jest możliwa w dwóch typach szkół: w technikum w 7 zawodach i w szkole branżowej w czterech zawodach – mówi dyrektor placówki, Marek Holona:

Stosujemy system klas patronackich, ta współpraca przynosi obopólne korzyści. Zakład pracy wie, że pozyska pracowników, może wpływać na system kształcenia, na treści, które będą realizowane w szkole, jest w stanie wesprzeć nas zarówno w kwestii nauczycieli przedmiotów zawodowych, jak również w kwestii materialnych, wyposażenia pracowni, fundowania stypendiów. Robimy podwójny nabór, niestety oferta dla gimnazjalistów jest troszeczkę uszczuplona, ale to wynika m.in. z sytuacji związanych z zagwarantowaniem miejsc praktyki w zakładach, jak również możliwościami lokalowymi i kadrowymi szkoły. Staramy się już od wielu lat oferować uczniom dodatkowe możliwości, czyli pozyskanie certyfikatów. Chcemy, aby uczeń kończący szkołę, miał dodatkowe uprawnienia, by mógł pewniej wyruszyć w swoją drogę zawodową i to się sprawdza. Są uprawnienia, czy to uprawnienia mechaniczne, elektryczne, informatyczne, większości w tej chwili finansowane z funduszy unijnych z projektów, które realizujemy. Projekty Zawodowcy w Europie, projekty Erasmus, w ramach, którego finansowane są wyjazdy uczniów na praktyki zagraniczne, jak Mój Zawód- Moja Pasja i Zawód Przyszłością.

W Radiu 90 ruszamy więc na wycieczkę szkolnymi korytarzami. Placówkę z mikrofonem odwiedziła Monika Sokołowska, która poprosiła uczniów, by pokazali jej szkołę swoimi oczami:

…a na koniec jest ekologiczny pokaz mody, mówią: Natalia Stramek, Daria Młynek i Agata Grzybek ze szkolnego samorządu. Co jeszcze organizują uczniowie?:

Samorząd szkolny jest pomysłodawcą wielu fajnych pomysłów np. organizujemy Andrzejki. Polega to na tym, że uczniowie przygotowują sami ciasta, które potem na korytarzu sprzedajemy. Pieniądze, które zbierzemy idą na cel charytatywny (…).

Zanim zajrzymy do wybranych klas, odwiedzimy jeszcze jedno ulubione miejsce uczniów rybnickiego „mechanika”:

Radio 90: Gdzie mnie przyprowadziliście? Gdzie się znajdujemy?

Znajdujemy się w naszej stołówce szkolnej, tutaj też spędzamy prawie większość swojego czasu, przychodzimy zazwyczaj na kawę i gadamy ze sobą, odrabiamy nawet czasem lekcje, zawsze się tu możemy zintegrować, pomóc sobie w zadaniach domowych.

Radio 90: Co lubicie tutaj zjeść?

Hamburgery, bułki, czasem jak mamy jakieś zastępstwo i mamy być na siłowni to każdy próbuje uciec stamtąd i usiąść tutaj na chwilę.

Radio 90: Najpierw masa, później rzeźba?

Tak, dokładnie.

-powiedzieli Kuba Jurczyk i Tomasz Bernacki. A wspomniana siłownia jest tuż za ścianą i naszej reporterce udało się znaleźć ucznia, który lubi z niej korzystać:

Radio 90: Sportowcy pewnie lubią to miejsce, bo my jesteśmy właśnie w szkolnej siłowni?

Tak, sportowcy bardzo lubią to miejsce bo można ćwiczyć swoją siłę, ale reszta uczniów, których nie za bardzo sport kręci to niechętnie tu przychodzą.

Radio 90: Co tutaj można ćwiczyć? Jakie mamy urządzenia?

Można ćwiczyć np. klatkę piersiową, która bardzo pomaga kondycyjnie. Na triceps, biceps, na ręce głównie, żeby potem w przyszłości, gdzieś w ciężkich pracach można to wykorzystać. Barki, które umożliwiają podnoszenie różnych ciężarów, nogi, aby potrafiły utrzymać ciężar. Jak na małą siłownie, kilka sprzętów, które można różne ćwiczenia sobie wymyślić, chociażby coś do nóg, można sobie przełożyć na ręce, więc to żaden wielki problem. Mamy swoich wuefistów, którzy nam pomagają, starają się, żebyśmy się stawali coraz lepsi silniejszy, abyśmy to w przyszłości mogło nam wszystko pomóc.

-to był Patryk Dziuba. Był już relaks i sport, wiemy jak uczniowie spędzają wolny czas. Teraz przyszła pora na sprawy poważne, czyli na naukę. Razem z Moniką Sokołowską pukamy do pracowni elektroniki użytkowej:

Uczniowie na tej pracowni, poznają nowe zasady działania urządzeń elektronicznych, wchodzących w sprzęt np. inteligentnych domów, budynków, układów alarmowych, układów monitorowania procesów produkcyjnych, sprzętów, z którymi mamy na co dzień do czynienia. Czasami sobie nawet nie zdajemy sprawy z tego, że każde urządzenie, które użytkujemy w domu, w pracy zawiera elementy elektroniczne, których budowa i zasada działania jest tutaj rozpoznawalna. (…)

-tłumaczy Piotr Smusz, nauczyciel przedmiotów zawodowych. Zespół Szkół Mechaniczno-Elektrycznych zaprasza też uczniów na zajęcia dodatkowe, dodaje wicedyrektor szkoły Bartosz Ostrowski, prowadzący kółko automatyki inteligentnego budynku:

Ma za zadanie pokazać uczniom, że w dzisiejszej dobie to automatyka nie jest to sterowanie budynkiem ze smartfona, ale zaprogramowanie go tak, aby dostosowywał się budynek do naszych potrzeb. Od ogrzewania przez klimatyzację, przez zabezpieczenia antywłamaniowe, ochrona przed zalaniem. Te wszystkie elementy to nie tylko elementy wykonawcze, ale również programowanie tego wszystkiego. W weekendy przyjdą, chcą, uczestniczą w tym i sami wymyślają co jeszcze można zrobić z takim budynkiem, bo to tak, naprawdę tylko od nich zależy.

Ważnym miejscem w rybnickim „mechaniku” jest pracownia technik graficznych:

To jest bardzo mocno pod względem technicznym sprecyzowana pracownia właśnie dla działań grafików.

Radio 90: Czym dysponujemy? Jakim sprzętem?

Cały czas „dosprzątawiamy” tą pracownię. Na chwilę obecną mamy bardzo dobrze wyposażoną, jest szesnaście stanowisk graficznych w zasadzie z nauczycielskim siedemnaście, na bardzo dobrym poziomie, ale kwestia sprzętu to jest jedna strona medalu, zostaje jeszcze kwestia oprogramowania. Tutaj też, dzięki działaniom unijnym i sam sprzęt i oprogramowanie to są dość duże kwoty. Działamy na oprogramowaniu takim realny, rynkowym. na których agencjach reklamowych, studiach graficznych, czy w drukarniach na co dzień się pracuję więc młodzież ma kontakt bezpośrednio z tymi oprogramowaniami, z którymi później przychodzi im się zmierzyć już w normalnym życiu. Są uczniowie, którzy mają pewne predyspozycję projektowe w jakimś jednym kierunku grafiki, inni w innym. My tą autonomię szanujemy i staramy się potem rozwijać, jak już rozpoznamy sobie dobrze, rozwijać szczególnie w tych kierunkach, jaki dany uczeń ma predyspozycję. Wiadomo jak już pójdzie na miesięczne praktyki lub do pracy to uzyskuje bardzo dobre noty. 

-mówi Marek Łyko, nauczyciel przedmiotów graficznych. Absolwentki rybnickiej placówki: Magdalena Plichta i Karolina Kotowicz potwierdzają, że szkoła doskonale przygotowała je do pracy w zawodzie grafika:

Z mojej strony pojawiła się właśnie miłość do grafiki, bo ja na początku nie wiedziałam jaki mam kierunek wybrać, a to był wtedy nowy kierunek w tej szkole więc uznałam, że zaryzykuje to był, naprawdę idealny cel i naprawdę polecam ten kierunek.

Radio 90: Pracujesz dokładnie w takim zawodzie?

Tak, dokładnie. Prowadzę firmę, agencję reklamową.

Ja pracuję w agencji w reklamowej w Gliwicach. Mając 15 lat rzadko się wie co się chce robić w życiu, a ja wiedziałam, że chce się rozwijać artystycznie i zaczęły się pierwsze zajęcia i tak się zaczęła ta miłość, o której Magda wspomniała. Zaczęłyśmy wyrażać siebie i to było zupełnie coś innego co znałyśmy dotychczas, czyli nie matematyka nie polski, nie trzeba było się wpisywać w klucz tylko można było rozwijać to co ma się w sercu (…).

Odbyły się matury, czy absolwenci „mechanika” czuli się dobrze przygotowani do egzaminu?

W Zespole Szkół Mechaniczno-Elektrycznych w Rybniku jest też sala ważna dla uczniów kształcących się w kierunku teleinformatycznym:

Spędzamy tu mniej więcej 3/4 naszego czasu w szkole w sumie żyjemy w tej sali. Jest to też w sumie taki warsztat, ponieważ jeśli coś się w szkole zepsuje trafia tutaj i jest to też dla nas dobra praktyka, ponieważ potrafimy coś już naprawić.

Rozbieranie komputerów, tworzenie później sieci i zajmowanie się systemami. Te stanowiska są tak przygotowane bo są to również sala egzaminacyjna także, abyśmy byli od razu przyzwyczajeni jak to będzie wyglądać.

Radio 90: Głównie ta wiedza praktyczna tutaj jest?

Tak, jest to pracownia teoretyczna i praktyczna, ćwiczenia laboratoryjne tutaj są. (…)

-opowiadają Rafał Zdrzałek, Marcin Markiewka i ich nauczyciel, Damian Niesobski. Niebawem ruszą też zajęcia w nowej pracowni rysunku technicznego wyremontowanej i wyposażonej dzięki projektowi „Mój Zawód- Moja Pasja”. Szkoła dzięki unijnym projektom, stwarza uczniom możliwość zdobycia dodatkowych kwalifikacji, wśród nich…

Wziąłem udział w projekcie, który polega na projektowaniu 3D różnych elementów, części maszyn, blaszek i różnych rzeczy. Spotykamy się w soboty przez 40h i po zakończonym kursie dostajemy certyfikat i jesteśmy uprawnieni do projektowania różnych elementów na rzecz innych firm. Osobiście, gdybym chciał to załatwić jest to bardzo drogi projekt, a szkoła finansuje go z projektu unijnego (…).

Uczniowie wyjeżdżają też na staże zawodowe do Hiszpanii:

Byliśmy w miejscowości Granada, gdzie pracowaliśmy w tamtejszych firmach. Ja akurat pracowałem w firmie mechanicznej i w firmie tokarskiej, gdzie przez dwa tygodnie pracowaliśmy, uczyliśmy się mieliśmy szansę poznać nowe technologie, pracować na nowych maszynach, czego nie mamy tutaj np. a także poznaliśmy inny system pracy. Nie chodziło tylko o pracę, po pracy mieliśmy czas rekreacyjny, zwiedzaliśmy dzielnice, jeździliśmy nad morze, mogliśmy pozwiedzać. Nie jest to w każdej szkole, a nasza szkoła to umożliwia dzięki funduszom unijnym.

I jeszcze jeden ważny aspekt życia w szkole: to zaangażowanie uczniów w wolontariat:

Nasza szkoła już kilka lat temu podjęła współpracę z Oligosem. My też jako uczniowie integrujemy się z tymi osobami niepełnosprawnymi, uczęszczamy tam praktycznie co środę na spotkania z nimi. Kolorujemy, rozmawiamy, bawimy się tam z nimi, pomagamy im też w porządkach w ośrodku i na zewnątrz. Byliśmy też na wycieczce w Zabrzu w Sztolni. Ostatnio uczestniczyliśmy też w dniach integracji w Boguszowicach. Nasi uczniowie pływali tam dla dziewczynki chorej, a my pokazywaliśmy im tam takie układy techniczne, proste.

Radio 90: Ty też brałeś udział w takich dodatkowych zajęciach?

To były zajęcia organizowane dla seniorów, w których pomagaliśmy się im oswoić z komputerem, prowadziliśmy te zajęcia i seniorzy bardzo pilnie się uczyli. Pomagaliśmy im oswoić się z wiedzą np. obsługa poczty, Allegro, Facebook, YouTube.

-dodają Kuba Jurczyk i Sebastian Kubek. Zespół Szkół Mechaniczno-Elektrycznych im. Tadeusza Kościuszki w Rybniku utrzymuje wysoką pozycję w rankingu szkół czasopisma „Perspektywy”, mają tytuł „Złotej Szkoły”, wykazują najlepszą zdawalność matury w Rybniku, są też najlepszym technikum w tym mieście.

Upowszechnianie projektu „Zawodowcy w Europie” dla uczniów Zespołu Szkół Mechaniczno-Elektrycznych w Rybniku w ramach projektu Erasmus Plus Kształcenie i szkolenie zawodowe Akcja 1 Mobilność uczniów; współfinansowanego przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji.

Zostaw komentarz