Radio 90 logo

Gramy od 25 lat • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

Czas na Twoją Miejscowość: Komunikacja miejska w Rybniku przejdzie rewolucję. Szykują się zmiany w transporcie miejskim [materiał partnera]

Facebook Twitter

Jak podróżować po Rybniku bez samochodu? Jak korzystać z komunikacji miejskiej i e-karty? Czym zajmuje się Zarząd Transportu Zbiorowego? Czytaj o rowerach, autobusach, hulajnogach, pociągach i spacerach po mieście. Czas na Twoją Miejscowość, czas na Rybnik.

Czas na Twoją Miejscowość. W Radio 90 kontynuujemy cykl o jednostkach miejskich w Rybniku. Dziś przedstawiamy  Zarząd Transportu Zbiorowego. W artykule także o kończącym się Europejskim Tygodniu Zrównoważonego Transportu Czym zatem zajmuje się Zarząd Transportu Zbiorowego w Rybniku?

Rozmawialiśmy z dyrektorem tej miejskiej jednostki, Łukaszem Kosobuckim:

Łukasz Kosobucki: Jesteśmy organizatorami transportu dla Rybnika i gmin sąsiednich, czyli układamy rozkłady jazdy, zawieramy umowy z przewoźnikami, bo nie mamy jak na razie komunalnego przewoźnika. Kontrolujemy bilety, jakość usług przewozowych, udzielamy informacji, prowadzimy stronę i wszelkie inne działania promocyjne, jakie dotyczą transportu publicznego. Obecnie mamy zatrudnionych 24 osoby w jednostce.

Radio 90: Jakie są nietypowe zadania, którymi się zajmujecie?

Łukasz Kosobucki: Każdy dzień z pasażerem jest nietypowy, tak można powiedzieć. Mamy skargi nietypowe, bo okazuje się, że nie do końca są one prawdziwe i musimy udowadniać, że tak nie było, jak opisuje pasażer. Nietypowe jest również to- a na co mi miasto pozwoliło, za co jestem wdzięczny – że w tej chwili będę finalizował zakup dwóch defibrylatorów na przystanki te najbardziej oblegane, czyli w okolicach sądu i na placu Wolności.

Łukasz Kosobucki, dyrektor Zarządu Transportu Zbiorowego w Rybniku

Autobusy komunikacji miejskiej wożą pasażerów po wszystkich dzielnicach miasta, ale także poza jego granice. Mieszkańcy co jakiś czas proszą o zmiany w rozkładzie:

Łukasz Kosobucki: Tak mieszkańcy często proszą o zmiany same gminy. Ostatnio zrobiliśmy kilka zmian, oferta ogólnie jest bogatsza po tych zmianach, jest bardziej regularna, no i modyfikujemy kolejne kursy. Przede wszystkim tam, gdzie brakuje odjazdu na daną godzinę. Jeżeli chodzi o nowe linie, to oprócz tej wakacyjnej, o której było tak głośno, na wniosek seniorów i jednego z radnych uruchomiliśmy kolejną, która pełni role linii wewnętrznej, czyli z osiedla do centrum przez wszystkie ważne ośrodki dla tych ludzi. Natomiast poza Rybnikiem są dwie nowe linie w gminie Lyski. W samym Rybniku jako tako nowych linii nie uruchamiamy, tylko dokładamy do istniejących linii kursy.

Fot. K. Kesten/ rybnik.eu

W najbliższym czasie Zarząd Transportu Zbiorowego planuje wymianę 17 przystanków autobusowych:

Łukasz Kosobucki: Wszystkie przystanki będą obsadzone roślinami. Z boku bądź z tyłu zawsze będzie jakaś część roślinna, do tego przystanki będą miały znacznik „totupoint”. Wiata na placu wolności będzie fotowoltaiczna i zielona oraz będzie miała ładowarki. 17 wiat przystankowych będzie zmienionych, plus ta na placu wolności.

Radio 90: Wymienione będą tam, gdzie są najbardziej zniszczone? Czy są inne kryteria?

Łukasz Kosobucki: Przede wszystkim tam, gdzie były najbardziej zniszczone i te, które powodowały, że ta przestrzeń była nieatrakcyjna. To na co wskazywał jeden radny, żeby nie było tak, że jest jedna ulica i są różne przystanki, więc będzie to jeden dział komunikacyjny, czyli od ul. Żorskiej aż do wiaduktu. No i drugi ciąg, czyli na ul. Mikołowskiej.

Fot.L.Tyl / rybnik.eu

ZTZ wyłania przewoźników w konkursach i zleca im przewóz pasażerów. Stawia na ich wygodę, ale także na ekologię. Wykorzystywana baza autobusów już wkrótce wzbogaci się o nowe autobusy elektryczne.

Łukasz Kosobucki: Obecnie mamy wolny rynek w 100%, czyli każdy podmiot, który świadczy o usługi, może stanąć do przetargu, zero udziału jakiejkolwiek gminy czy to Rybnika, czy jakiejś firmy zewnętrznej. Ogłaszamy przetarg, gdzie punktujemy odpowiednie kryteria. Ostatnio bardzo postawiliśmy na ekologię, co się udało w przetargu, bo będziemy mieli prawdopodobnie na rynku 23 autobusy elektryczne od kwietnia przyszłego roku. Za niedługo nie będzie odwołań do izby odwoławczej, to podpiszemy umowę. Czekamy i pierwszego kwietnia na nasze drogi wyjadą 23 autobusy elektryczne, to będą bardzo nowoczesne autobusy. Rzeczy, których dotąd nie było to 2 kasowniki na kartę płatniczą, bardzo bogate wraz z przyjaznym dla osób systemem informacji pasażerskiej. Tablice będą białe, w każdym będzie tak, że będzie numer linii, osobno kierunek na tablicy, bo kierunki są u nas długie no i numer linii będzie też po lewej stronie autobusu. Dla przykładu: stoję na placu Wolności i widzę, co jedzie ulicą. Dołożyliśmy dodatkowo pełne kabiny dla kierowców, czyli jest osobne wejście, żeby nie było odgradzania. No i jeszcze są alkomaty. Żeby było higienicznie, są też tzw. „intercom-y”. Pasażer mówi do urządzenia, które nagłaśnia kierowcy, a nie do okienka. Również układ wnętrza będzie trochę inny, ponieważ drzwi środkowe będą w autobusach na zewnątrz otwierane i miejsce do stania będzie również po prawej stronie, co przyśpieszy wsiadanie do pojazdu. Dodatkowo będą rozkładane siedzenia tam, gdzie jest miejsce dla pasażerów stojących. Jak nie ma tłoku, to będzie można sobie usiąść.

Fot. L.Tyl / rybnik.eu

Od wielu lat mieszkańcy Rybnika i ci, którzy jeżdżą autobusami komunikacji miejskiej, korzystają z e-karty. To rozwiązanie także czekają zmiany:

Łukasz Kosobucki: Trzeba ją unowocześnić. W przyszłym roku będziemy myśleć co dalej z e-kartą, na pewno zakupione ostatnio biletomaty zwiększą dostępność do biletów, a nawet jeden z nich będzie wydawał te e-karty na dworcu. Więc ta dostępność będzie na tyle dobra, że będą większe wpływy, bo dzisiaj nie kasują ludzie biletów i nie kupują, bo twierdzą, że dostępność jest niska. Karta daje nam informację jako organizatorom, że wiemy ile osób, na jakim przystanku wsiada przy założeniu, że wszyscy się kasują. O co apeluję! Mamy za darmo badania. To za co w innych miastach kosztuje ogromne pieniądze, tutaj mamy za darmo w każdym momencie i dodatkowo mamy rozliczanie co do grosza linii poszczególnych, bo wiemy, ile osób jechało i za jaką cenę skasowało bilet. Uważam, że nośnik plastikowy powinien być zastąpiony e-kartą w telefonie. Chciałbym, żeby karta umożliwiała również wprowadzenie bardziej elastycznych i przyjaznych taryf np. od odległości, od czasu itd. To dziś jest możliwe, ale kłopotliwe. Natomiast co będą mieli producenci, to się zorientujemy. Tak, jak przygotowywaliśmy się do przetargu na elektryczne autobusy i to długo trwało, tak przygotujemy się do e-karty, żeby ten efekt był jak w autobusach, czyli tak jak powinno być.

Zarząd Transportu Zbiorowego w Rybniku dba o autobusowe przewozy pasażerskie w mieście, ale nad wszystkim czuwa rybnicki magistrat, który wyznacza kierunki rozwoju publicznego transportu zbiorowego w Rybniku. Rozmawialiśmy z głównym specjalistą w Referacie Transportu Wydziału Komunikacji Urzędu Miasta Rybnika, Bartoszem Mazurem:

Bartosz Mazur: W tej chwili, na czym nam zależy, to jest uporządkowanie oferty rozkładowej. Zaczęliśmy to robić już od pewnego czasu, ostatnie zmiany nastąpiły we wrześniu i dodaliśmy kursy na linii nr 1 w ten sposób, że autobusy jeżdżą w miarę w tych samych odstępach czasu. Nam zależy, żeby ten rozkład był czytelny i łatwy do zapamiętania, mianowicie, że o każdej ustalonej godzinie odjeżdża z Rybnika-Niewiadomia do centrum miasta. W związku z tym zbieramy te opinie i będziemy to dostosowywać, ale nie będą to już duże zmiany. Druga sprawa to, że staramy się też czynić ofertę bardziej czytelną i dostępną np. linia 24, która od 1 września zaczęła dojeżdżać w głąb osiedla Morcinka na Niewiadomiu, dzięki temu przystanek na Sportowej stał się takim punktem, z którego wszystkie autobusy odjeżdżają. Do tej pory, na linii 24 w większości kursów kończyło przed osiedlem i dla mieszkańców była to linia tzw. niewidoczna. Natomiast w tej chwili, z tego samego przystanku odjeżdża się w kierunku centrum wszystkimi liniami, nie ma wyjątków. Także działamy w tym kierunku, żeby ta oferta była czytelna w sensie, żeby nie było 10 tys. różnych wariantów, że każdy jedzie gdzie indziej. To jest nasz podstawowy cel, a w dalszej kolejności będziemy się starali w taki sposób modyfikować układ linii, żeby zapewnić więcej połączeń bezpośrednich.

Bartosz Mazur, główny specjalista w Referacie Transportu Wydziału Komunikacji Urzędu Miasta Rybnika

Rybnik od lat dba o to, by komunikacja w mieście przebiegała sprawnie. Funkcjonuje tu Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej, o którym warto powiedzieć więcej w Europejskim Tygodniu Zrównoważonego Transportu:

Bartosz Mazur: Najpiękniej napisało o tym Halo! Rybnik, że zrównoważona mobilność, to jest zbiór zasad poruszania się w sposób taki, który jak najmniej szkodzi sąsiadom i środowisku. Obejmuje całość naszego poruszania się, bo powinniśmy zacząć od chodzenia pieszo. My czasem patrzymy na chodzenie pieszo jako takie wałęsanie się po centrum handlowym, czy po deptaku, a ja na przykład jak idę do Zarządu Transportu Zbiorowego w Rybniku, to ja idę pieszo, bo to jest wygodne, dobre i jeszcze jak tutaj powstał przepust na ul. Kotucza, można powiedzieć, że jest jedna bariera mniej. I właśnie ten plan zrównoważonej mobilności miejskiej to jest coś takiego, co ma nam trochę uzmysłowić, że są też inne możliwości, a nie tylko samochód. Do tej pory w ramach tego poprzedniego planu zostały zrealizowane pewne inwestycje i mi osobiście najbardziej się podoba przepust na Paruszowcu pod dworcem kolejowym. W tej chwili trwają prace nad aktualizacją tego dokumentu. Uczestniczymy w takim programie, który jest nadzorowany przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. Jesteśmy jednym z 32 miast, które otrzymuje wsparcie w tym zakresie i teraz tworzymy aktualizacje tego programu, gdzie z jednej strony będziemy wykorzystywać zaświadczenia poprzednich kilku lat, a z drugiej strony patrzymy też na przyszłość, na nowy okres programowania na to, na co będą nowe środki z Unii Europejskiej.

Wracamy do Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej. Główny specjalista w Referacie Transportu Wydziału Komunikacji Urzędu Miasta Rybnika, Bartosz Mazur mówił także, że ma on się zmieniać. Jak?

Bartosz Mazur: Teraz w czwartek byłem w ramach Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu w szkole ekonomicznej w Rybniku, gdzie dzięki pani Asi Nowak udało się zorganizować debatę oxfordzką wśród uczniów. Uczniowie to jest przyszłość naszego miasta i dobrze byłoby z jednej strony ich bardziej edukować a z drugiej strony bardziej ich włączyć w procesy rozwojowe. Mamy na to pewne pomysły, ja chciałbym, żeby na przykład zorganizować coś takiego jak cykliczne warsztaty z młodzieżą. Może nawet terenowe. Pokazywać im, co się dzieje, jakie oni mają spojrzenie na pewne rzeczy. Musimy też pamiętać, że to są ludzie o innym zapatrywaniu się na świat, niż my. To są ludzie, którzy dopiero wchodzą w dorosłość. Część z nich to są osoby, które świeżo co zdały prawo jazdy. To jest ten moment, gdzie wszystko się kształtuje, my z młodzieżą chcemy bardzo dużo pracować i bardzo mocno ten kanał wykorzystać. Naszym zadaniem jest właśnie wypracować to i na bieżąco wypracowywać to z mieszkańcami. To właśnie jest idea planu mobilności, żeby on był tworzony z ludźmi i przez ludzi.

Dziś (22.09.) kończy się Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu, o którym piszemy przy okazji prezentacji Zarządu Transportu Zbiorowego w Rybniku. Obchodzony jest on już po raz 20., a w naszym kraju po raz 11. Kończy go Dzień bez Samochodu.

Bartosz Mazur: My wszyscy musimy zdawać sobie sprawę z problemów, które wiążą się z nadmierną ilością samochodów. Oczywiście samochód jest wygodny, fajny i wszystko jest piękne, dopóki nie pojawią się problemy i dlatego uważam, że każdy człowiek powinien raz na jakiś czas dla zdrowia psychicznego skorzystać z innej formy mobilności. Dzisiaj większość ludzi zapomniała, jak jeździć autobusem, jak jeździć pociągiem. Na dworcu na Paruszowcu nie ma kasy? Czy ja kupie bilet u konduktora, czy w aplikacji? W jaki sposób? Czy będę mógł zapłacić kartą? To są problemy, w których pojawia się bariera komunikacji, między innymi właśnie dlatego zachęcam, żeby skorzystać z okazji i przejechać się autobusem chociaż symbolicznie, zobaczyć jak to jest i przypomnieć sobie. Każdy powinien zacząć od siebie, od swojej mobilności i zacząć myśleć o sobie, kiedy ostatnio ja korzystałem z innej formy transportu w sytuacji, gdy samochód był niedostępny. Pełny mój wybór: pojechałem tramwajem, autobusem, pociągiem, wziąłem rower czy to miejski, czy własny. Kiedy taka sytuacja miała miejsce, jak często to się zdarza i już oczywiście poziom wyżej, to jest sytuacja, w której tak zrobiłem z własnym dzieckiem. W środę zapraszamy do autobusów, zabieramy dowód rejestracyjny i jedziemy za darmo.

Zachęcamy nie tylko do tego, by rezygnując z samochodu wsiąść do autobusu, ale także, by wsiąść na rower

-mówi oficer rowerowy miasta Rybnika, Łukasz Karbowiński:

Łukasz Karbowiński: Rybnik już po raz 11. bierze udział w Europejskim Tygodniu Zrównoważonego Transportu. Każdego roku podejmowane są jakieś działania, aby ten transport zrównoważony, był jak najbardziej powszechny w mieście, między innymi transport rowerowy. Tu jest okazja, by tę mobilność rowerową promować […].

Łukasz Karbowiński, oficer rowerowy w Urzędzie Miasta w Rybniku

Od lat Rybnik zachęca wszystkich do korzystania z rowerów. W mieście jest około 180 szlaków rowerowych, ale w planach jest powstanie kolejnych:

Łukasz Karbowiński: Plany są ambitne, oczywiście to jest wszystko uzależnione od środków finansowych. Jednym z nich jest połączenie rowerowe, po byłej kolei piaskowej, to jeden z elementów, który jest obecnie tworzony […]. Połączenia dzielnic, takich jak Boguszowice, Ligota, to są pomysły, z którymi się musimy zmierzyć i oczywiście dzielnica Nowiny. To największa, najbardziej zaludniona dzielnica, której brakuje doskonałego połączenia z centrum miasta. W grę wchodzą też bulwary. W tym roku została podpisana umowa na wykonanie odcinka od ulicy Górnośląskiej do Sportowej. Wykonawca ma półtora roku na wykonanie tego odcinka […]. Staramy się łączyć dzielnice, ale także ościenne miasta, żeby bez problemu z Rydułtów czy z Żor można było bezpiecznie dojechać do Rybnika.

Więcej o Rybniku w cyklu Czas na Twoją Miejscowość:

Kontakt

Zarząd Transportu Zbiorowego w Rybniku

  • od poniedziałku do piątku od 7:00 do 15:00

MPS na Dworcu Autobusowym

  • od poniedziałku do piątku od 07:00 do 14:30 (10:00 – 10:20 przerwa na dezynfekcję)
  • adres: 44 – 200 Rybnik ul. Budowlanych 6
  • telefony: 32 755 71 60
  • fax: 32 755 71 65
  • ztz@ztz.rybnik.pl

Jak dojechać

MPS Plac Wolności 20

Godziny otwarcia:

  • poniedziałek, środa, piątek od 07:30 do 14:30
  • wtorek, czwartek od 10:00 do 17:00
  • tel: 32 439 20 30

Jak dojechać

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj