Przejdź do menu głównego Przejdź do treści

REKLAMA

Dane wrażliwe: ZUS przestrzega przed oszustami. Nie brakuje prób wyłudzeń

Oszuści wymyślają coraz bardziej wyrafinowane metody działań, przestrzega mieszkańców ZUS. Chodzi o szczególnie narażone na takie działania osoby starsze. Stąd też apel urzędu do klientów, by byli ostrożni i nie dali się nabrać na manipulacje przestępców.

dane wrażliwe
fot.mat.prasowe

Szacowany czas czytania: 02:14

Dane wrażliwe: nigdy nie podawajmy ich przez telefon czy komunikator

Oszustwa są ścigane z urzędu, a wyłudzenie pieniędzy jest zagrożone karą od 6 miesięcy do 8 lat pozbawienia wolności – przypomina Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Beata Kopczyńska: Oszuści stosują coraz bardziej wyrafinowane technicznie i psychologicznie metody. W ostatnich tygodniach wyraźnie wzrosła liczba oszustów, którzy podszywają się pod pracowników ZUS, przesyłając fałszywe wiadomości np. przez e-mail, SMS czy komunikatory internetowe jak Messenger bądź WhatsApp, albo podejmują kontakt telefoniczny z naszymi klientami. Celem takich działań jest wyłudzenie danych osobowych, informacji o rachunkach bankowych, bądź też skłonienie do otwarcia niebezpiecznych linków lub załączników.

Są to oszustwa ścigane z urzędu, a wyłudzenie pieniędzy jest zagrożone karą od 6 miesięcy do 8 lat pozbawienia wolności, przypomina rzecznik Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w regionie Beata Kopczyńska. Prób wyłudzania danych, rozsyłanych wiadomości czy telefonów ze złodziejami podszywającymi się pod urzędników przybywa. ZUS też stara się przeciwdziałać zjawisku. Czego dotyczą oszukańcze próby?

Beata Kopczyńska: Fałszywe wiadomości SMS lub e-mail dotyczą na przykład zwiększenia emerytury, zmiany numeru telefonu czy rzekomych zmian dokonywanych na platformie usług elektronicznych PUE ZUS. ZUS nigdy nie prosi o podanie danych osobowych drogą mailową, smsową lub za pomocą wiadomości poprzez komunikatory internetowe. Ściśle współpracujemy z Policją i wszelkimi innymi instytucjami zwalczającymi zwłaszcza cyberprzestępczość wymierzoną w osoby starsze.

Warto wiedzieć, że jeżeli w wiadomości ktoś prosi nas o wrażliwe dane, proponuje wpisanie danych do aktualizacji umowy lub otrzymujemy, z nieznanego adresu podobnego do ZUS-u, linki – nie należy na nie odpowiadać, przestrzega rzecznik instytucji. ZUS takich wiadomości nigdy klientom nie rozsyła.

Beata Kopczyńska: Nie wysyłaj linków do logowania ani do weryfikacji danych przez wiadomości tekstowe. Nie wysyła również umów ani formularzy do wpłaty na rachunki inwestycyjne, nie nakłania do wykonywania przelewów na wskazane konta bankowe. W razie jakichkolwiek wątpliwości prosimy o kontakt z Centrum Kontaktu Klientów pod numerem 22 563 12 00. Infolinia jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach od 07:00 do 18:00.

– instruowała naszych mieszkańców Beata Kopczyńska z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Nie pozwólcie się nabrać oszustom.

Czytaj także:

REKLAMA