Radio 90 logo

MUZYKA WYBRANA DLA CIEBIE • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

Dzień numeru 112. Na Śląsku wybieramy numer alarmowy najczęściej!

Facebook Twitter

Z okazji Europejskiego Dnia Numeru Alarmowego, służby wojewódzkie na Śląsku podsumowały statystyki dotyczące numeru 112. Okazało się że wybieramy go bardzo często, a w wielu przypadkach niezasadnie. 43% wszystkich telefonów to zgłoszenia, które nie powinny trafić do śląskiej centrali 112.

mat.prasowe/ www.katowice.uw.gov.pl

Śląscy operatorzy numerów alarmowych odbierają zgłoszenia przez siedem dni w tygodniu, 24 godziny na dobę, także w dni wolne – święta i weekendy. W danych statystycznych można doszukać się pewnych prawidłowości.

Gdy społeczeństwo korzysta z dni wolnych od pracy, Operatorzy Numerów Alarmowych mają ręce pełne pracy

– wyjaśnia dyrektor CPR Tomasz Michalczyk. Średnio od 6,5 do 7 tys. – tyle zgłoszeń wpływa dziennie do katowickiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego, które odbiera 103 operatorów. W ubiegłym roku otrzymali oni prawie 1,8 mln zgłoszeń, z czego około 1 mln stanowiły zgłoszenia zasadne, przekazane do jednostek Policji i Państwowej Straży Pożarnej oraz dyspozytorni medycznych. To najwyższy wynik spośród wszystkich centrów w kraju. Średni czas oczekiwania na połączenie z operatorem w województwie śląskim wynosi obecnie niecałe 9 sekund, z czego 5,5 sekundy stanowi automatyczna zapowiedź informacyjna numeru alarmowego 112.

Przypomnijmy w ubiegły weekend reporter Radia 90 dzwonił pod 112, aby wezwać pomoc dla siedzącego na chodniku mężczyzny:

Epidemia wymusiła na operatorach dodatkowe zadania – dbając o bezpieczeństwo ratowników, strażaków i funkcjonariuszy Policji, konieczne stało się ustalanie kwestii związanych z sytuacją epidemiologiczną w miejscach interwencji.

Obowiązek zadawania dodatkowych pytań, dotyczących przebywania na kwarantannie i izolacji, nieraz wiązał się jednak z oburzeniem osób dzwoniących i wymagał dodatkowego wyjaśniania. Pamiętajmy, że Operator musi dbać o bezpieczeństwo wszystkich uczestników zdarzenia, także służb ratowniczych. Właściwy opis sytuacji na miejscu zdarzenia pozwala służbom właściwie zabezpieczyć swoich ludzi oraz zapewnić właściwą liczbę sił i środków, aby akcja przebiegła sprawnie.

Operatorzy mierzyli się z wieloma nietypowymi zgłoszeniami. Jakimi? Zdecydowanie przybyło takich dotyczących zakłóceń porządku publicznego, głównie w zakresie łamania wprowadzonych obostrzeń. Ograniczenia w kontaktach międzyludzkich w społeczeństwie budziły wiele emocji, co miało także odzwierciedlenie w telefonach na 112. Poza zgłoszeniami alarmowymi Operatorzy odbierali telefony od osób osamotnionych podczas odbywania kwarantanny.

Mieszkańcy ci często prosili o pomoc w zakupach czy wyjście z psem. W tych trudnych dla zgłaszających i niestandardowych sytuacjach operatorzy wykazywali się pełnym zrozumieniem i starali się wskazać miejsce, gdzie osoby te mogą uzyskać pomoc właściwą dla miejsca zamieszkania.

– relacjonuje kierownik oddziału CPR Mariusz Knopek.

Agnieszka Sarnik jest operatorem już od przeszło 6 lat. Jak przyznaje, jest to trudna i obciążająca praca. W przypadku zagrożenia życia wszystko jest bowiem ważne – zadawane pytania, czas interwencji czy szybkość przekazania informacji do odpowiednich służb:

Możemy pomagać innym, niewiele zawodów może się tym poszczycić. Jest to duży obowiązek, ale satysfakcja jest ogromna, która także rekompensuje nam ten stres.

Na koniec warto zwrócić uwagę na utrzymujący się niestety wysoki poziom liczby zgłoszeń niezasadnych, tj. 43% zgłoszeń obsłużonych przez Operatorów.

Apelujemy do wszystkich o rozsądne korzystanie z numerów alarmowych i przypominamy, że numery te służą ratowaniu zdrowia i życia, a ich blokowanie może utrudnić uzyskanie pomocy przez osoby tej pomocy potrzebujące.

– przypomina wojewoda Jarosław Wieczorek.

112 to numer alarmowy, bezpłatny, działający na terenie całej Unii Europejskiej, dostępny zarówno dla telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych, w tym także dla aparatów bez karty SIM. Numer ten służy do wezwania pomocy w sytuacji wystąpienia zagrożenia dla naszego życia i zdrowia, a także mienia i środowiska oraz w przypadku naruszenia bezpieczeństwa i porządku publicznego.

Czytaj także:

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj