Radio 90 logo

MUZYKA WYBRANA DLA CIEBIE • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

Jak walczyć z depresją? Ważne tematy na konferencji w Rybniku [FOTO]

Facebook Twitter

Jak walczyć z depresją? Jak sprawić, by młodzież nie uzależniała się od smartfonów? To ważne tematy poruszane podczas konferencji wieńczącej kampanię społeczną pod hasłem „Stop! Depresji”. Wydarzenia organizowała Wyższa Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi która ma swoją filie właśnie w Rybniku.

Jak walczyć z depresją?

Problemy współczesnej młodzieży: jak walczyć z depresją?

Jak walczyć z depresją, jak odciągnąć najmłodszych od smartfonów, w jaki sposób hipoterapia pomaga w leczeniu traumy u dzieci, dlaczego internet wpływa na zachowania samobójcze? Te i inne tematy poruszano podczas konferencji jaką odbyła się w Rybniku. Wydarzenie wieńczyło kampanię społeczną zatytułowaną „Stop! Depresji” organizowaną przez Wyższą Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi która ma swoją filie właśnie w Rybniku. Rozmawialiśmy o zdrowiu i bezpieczeństwie psychospołecznym, to bardzo ważne i aktualne tematy – mówił rektor uczelni, Leszek Kuras:

Leszek Kuras: Ta konferencja wpisuje się w taki nasz cykl webinarów, spotkań szkoleniowych, które dotyczą depresji, przeciwdziałania depresji. W podtytule tej konferencji możemy przeczytać, że jest to podsumowanie kampanii „Stop depresji”, bo rzeczywiście dzisiaj jesteśmy w takim momencie, kiedy ten problem jest szczególnie mocno obecny w przestrzeni publicznej. Widzimy wiele problemów, w szczególności młodych ludzi i chcemy się zastanowić, jak tym problemom przeciwdziałać, w jaki sposób kształcić, aby jak najmniej tego typu zjawisk  występowało w naszych szkołach, w różnych placówkach opiekuńczo-wychowawczych, w naszych rodzinach. Chodzi o to, żeby to zjawisko zostało nie wyeliminowane, bo to chyba jest niemożliwe, ale przynajmniej bardzo mocno ograniczone.

Leszek Kuras

Wykład dotyczący zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży wygłosiła psycholog szkolny, Magdalena Pruszkowska. Przypominała, że depresja to choroba ale nie należy jej mylić z kryzysami które pojawiają się u młodych ludzi. Jak mówiła obecnie 20 procent nastolatków ma tak zwane „epizody depresyjne”. Jak możemy im pomóc?

Magdalena Pruszkowska: Przede wszystkim myślę, że środowisko dorosłych musi być wspierające, musi chcieć zauważyć, że z młodym człowiekiem coś się dzieje, nie bagatelizować tych problemów, sytuacji, które mają miejsce. Na pewno aktywność fizyczna, zdrowe odżywianie, higiena snu – te wszystkie elementy codzienności mają bardzo duży wpływ na to, w jaki sposób ten młody człowiek funkcjonuje i jak odbiera bodźce z zewnątrz. Jesteśmy jeszcze na takim etapie, że wiele osób mimo wszystko wstydzi się przyjść do psychologa po lekcjach, może ukradkiem, żeby nie widzieli. Oczywiście nie wszyscy to zależy także od doświadczeń młodych ludzi, jakie mieli.

Magdalena Pruszkowska

Duży wpływ na zdrowie i bezpieczeństwo psychospołeczne dzieci i młodzieży mają w naszych czasach smartfony. To ogromny problem – mówił kolejna prelegentka, pedagog, nauczyciel akademicki doktor Alina Stosor:

Alina Stosor: Jest problem, są badania, które mówią o szkodliwości tych urządzeń, ale też myślę, że tutaj kwestia świadomości nauczycieli  jest bardzo istotna. Nie wszyscy nauczyciele uważają, że te smartfony są niedobre. Zdrowie naszych dzieci  wymaga, psychika naszych dzieci wymaga tego, żeby te urządzenia jednak maksymalnie ograniczać, szczególnie w szkole. Są różne światowe trendy, np. Norwegia wprowadził całkowity zakaz używania smartfonów – to ograniczenie takie odgórne i to myślę, niestety, ale jest jedna wejście tak naprawdę. Dlatego że często rodzice też nie mają pełnej świadomości o szkodliwości tych urządzeń, w związku z tym wydaje mi się, że takie systemowe ograniczanie tych urządzeń na terenie szkoły jest chyba jedynym wyjściem, niestety.

Alina Stosor

Podczas konferencji w Rybniku mowa była o tym jak pomóc dzieciom, które przeżyły różnego rodzaju traumy. Pomaga w tym co ciekawe hipoterapia – mówiła psycholog, terapeuta, hipoterapeuta doktor Sylwia Rozenberg:

Sylwia Rozenberg: Pracując z dziećmi po traumach – przede wszystkim to, co dla nich jest ważne – to nawiązywanie relacji. Dzieci, które zostały skrzywdzone przez dorosłych, nie ufają dorosłym, nie mają do nich szacunku, ale nie mają też szacunku do siebie i dzięki temu, że pracujemy z końmi, dzieci nawiązują relacje najpierw z końmi i dzięki temu uczą się, że można zaufać jak nie dorosłemu, to koniowi. Ja zyskuję jako terapeuta dzięki temu, że stoję obok konia, jestem panią od koni i skoro przy koniu jest wszystko ok, to dzieci pomału budują szacunek do siebie, uczą się budować relacje, budują też szacunek do innych i przynajmniej podstawowe zaufanie, żebyśmy mogli zacząć później już tą terapię właściwą, terapię traumy w gabinecie terapeutycznym.

Sylwia Rozenberg

Dodajmy, że konferencję w Rybniku zakończyły warsztaty dotyczące uzdrawiających mocy arteterapii czy treningu wyrażania emocji.

Czytaj także:

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj

Jak mija dzień? Sprawdź najważniejsze wiadomości z 13 lipca 2024