Gramy od 25 lat • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Twitter

 

Jak zdrowo odżywiać się jesienią

Facebook Twitter

Przyszła jesień, a wraz z nią chłodne poranki i deszczowe dni. To idealny czas na zmianę diety. Warto pamiętać o tym, żeby na naszym talerzu pojawiało się więcej sezonowych warzyw, owoców czy grzybów. Dzięki odpowiedniej diecie możemy uchronić się przez zmęczeniem czy przeziębieniem. Co zatem jeść?

fot. pixabay/congerdesign

Symbol jesieni – dynia

Dynia zawiera wiele cennych składników odżywczych. Pomarańczowy kolor to zasługa beta-karotenu (pochodna witaminy A), w połączeniu z selenem działa anty nowotworowo oraz zwalcza wolne rodniki. W skład miąższu z dyni wchodzą także witaminy (C,E, PP, B) oraz składniki mineralne (Wapń, Fosfor, Magnez, Potas, Żelazo). Dynia to produkt niskokaloryczny, lekkostrawny, niskotłuszczowy – czyli samo zdrowie!

Warto wiedzieć, że pestki z dyni także są wartościowym produktem! Zawierają cynk, który ma pozytywny wpływ na skórę, włosy czy paznokcie. Pestki zawierają także NNKT – czyli nienasycone kwasy tłuszczowe. Obniżają one cholesterol, zapobiegają nadciśnieniu tętniczemu.

Tradycyjne polskie – jabłka
W naszym jesiennym jadłospisie powinny znaleźć się jabłka. To właśnie one wzmocnią odporność naszego organizmu, oraz dostarczą mu wielu witamin i składników mineralnych.

Zawierają niską zawartość cukrów, poprawiają nasze trawienie. Dzięki zawartym pektyną, hamują uczucie głodu. Jabłko ma także działanie odtruwające, pochłania toksyny, metale ciężkie zawarte w naszych jelitach, oraz wychwytuje nadmiar cholesterolu LDL. Zawiera flawonoidy, przeciwutleniacze i związki fenolowe. Spożywajmy jabłka ze skórą, ponieważ zawiera ona pektyny. Możemy także urozmaicić sobie dietę jabłkowymi sokami, ciastami czy musami.

Herbata
Idealnym dodatkiem do jesiennej herbaty będą miód i cytryna. Źródło węglowodanów, witamin (A,C,K i B), składników mineralnych (min. żelazo, mangan, magnez). W miodzie znajdziemy naturalne substancje bakteriobójcze, wspomoże od nasz układ odpornościowy. Cytryna natomiast w składnie zawiera witaminę C, która pobudza do działania nasz układ immunologiczny.

Warto pamiętać, że witamina C jest wrażliwa na podwyższoną temperaturę, więc nie należy jej dodawać do wrzątku!

Leśne przysmaki – grzyby
Grzyby najlepiej spożywać w sezonie! Wbrew pozorom, możemy z nich przygotować lekkostrawne posiłki – np. zupy. Te leśne przysmaki są źródłem białka, błonnika, potasu. Mają właściwości bakteriobójcze, są niskokaloryczne.

Poprawiająca samopoczucie – czekolada
Czekolada zawiera cynk, selen, magnez. Jej jedzenie podwyższa poziom serotoniny i endorfin w naszym organizmie – tzw. hormonów szczęścia. Niestety jest to produkt wysokokaloryczny i zawiera głównie węglowodany. Mamy na to sposób! Jaki?

Warto sięgnąć po gorącą czekoladę- pitna jest dużo mniej kaloryczna. Duży kubek zawiera 150 kcal. Zapach czekolady poprawia naszą koncentrację i wpływa na nas uspokajająco. Niezależnie od tego jaką formę wybierzemy, pamiętajmy, że zawiera ona kofeinę teobrominę i fenyloetyloaminę – czyli składniki, które mogą uzależniać.

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj