Radio 90

Gramy od 25 lat • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

 

Jaki sposób przygotowania kawy jest dla nas najzdrowszy?

Facebook Twitter

Kawa zawiera ponad tysiąc różnych bioaktywnych substancji. Niektóre z nich mogą być szkodliwe dla naszego organizmu. Kawa z fusami, rozpuszczalna a może filtrowana – jaka jest najzdrowsza? 

Większość składników bioaktywnych zawartych w kawie, pozytywnie wpływają na nasze zdrowie, są to między innymi witaminy, minerały czy polifenole. Niestety w kawie znajdziemy także akryloamid, furan, a także diterpeny – czyli szkodliwe dla nas substancje. Mogą one wpływać negatywnie na nasz organizm. Sprzyjają one rozwojowi miażdżycy i prowadzą do rozwoju chorób sercowo-naczyniowych.

Pof. Dag S. Thelle z Uniwersytetu w Göteborgu ze Szwecji już 30 lat temu jako pierwszy zaobserwował negatywne skutki picia kawy. Ustalił, że zwiększa ono poziom złego cholesterolu. Dlatego osoby, które mają podwyższony cholesterol, powinny pić kawę filtrowaną.

Badanie wykazało, że najwięcej diterpenów znajduje się  w kawie gotowanej, niefiltrowanej tzw. kawie po turecku oraz w espresso. Najmniej tych związków znajduje się w  kawach rozpuszczalnych czy filtrowanych.

Prof. Thelle uważa, że picie kawy to zdrowy nawyk, a picie kawy przefiltrowanej jest bezpieczniejsze niż brak kawy w diecie w ogóle, ponieważ jego badania wykazują, że przefiltrowana kawa obniżyła o 12% ryzyko zgonu z powodu chorób sercowo-naczyniowych u mężczyzn, oraz o 20% u kobiet – w porównaniu z osobami, które kawy w ogóle nie piły.

Podsumowując, naukowcy potwierdzają, iż istnieje związek między metodą parzenia kawy i ryzykiem zawału. Osoby z wysokim poziomem cholesterolu powinny pamiętać o odpowiedniej metodzie jej parzenia (filtracja).

Czytaj także:

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj

Jak mija dzień? Sprawdź najważniejsze wiadomości z 5 lipca 2020