Jastrzębie cieszy się z dotacji na przebudowę wiaduktu na alei Piłsudskiego
To remont mostu wraz z budową ronda na skrzyżowaniu alei z Graniczną i Północną. Ponad 12 mln 700 tysięcy złotych pochodzi z Funduszu Dróg Samorządowych.
Inwestycja jest jedną z najdroższych, jakie miasto prowadziło w ostatnich latach. Szacuje się, że koszt sięgnie 25 milionów zł.
To jakby wybudować 3 OWN-y
– tłumaczą urzędnicy w Jastrzębiu.
Przetarg na budowę wiaduktu na Alei Piłsudskiego jest już ogłoszony. Wraz z wiaduktem budowane będzie jednocześnie rondo na skrzyżowaniu alei z Graniczną i Północną. Jest to jedno z najbardziej niebezpiecznych skrzyżowań w mieście. W tym miejscu powstanie rondo turbinowe, które ma zwiększyć bezpieczeństwo użytkowników ruchu drogowego i znacznie poprawić płynność przejazdu.
Z uwagi na duży zakres robót i, co się z tym wiąże, wysoką wartość inwestycji, obowiązuje pełna procedura przetargowa. A to oznacza, że wykonawcę inwestycji poznamy w połowie roku. Planowany termin rozpoczęcia budowy wiaduktu zależy bezpośrednio od procedury przetargowej. Roboty budowlane potrwają niecałe 2 lata a realizowane będą etapami, zgodnie z uzgodnioną z Wykonawcą organizacją ruchu.
Przypomnijmy, że projekt budowy wiaduktu zakłada między innymi budowę dwóch niezależnych mostów, osobno dla każdej z jezdni. Obiekt podzielony będzie, jak do tej pory, na dwa pasy w każdym kierunku. Dzięki takiej konstrukcji zyskujemy gwarancję, że jego użyteczność, pomimo szkód górniczych, będzie wydłużona. Poprawione zostaną także parametry drogi, która awansuje z automatu do kategorii dróg głównych.
Przy budowie wiaduktu część wąwozu zostanie zasypana, jednak pozostawiony zostanie przepust na planowaną budowę torów kolejowych. Powstaną też dwa przyczółki. Z uwagi na znaczne obciążenia przekazywane przez podpory, przewidziano wzmocnienie podłoża gruntowego pod fundamentami przyczółków oraz pod konstrukcjami z gruntu zbrojonego. Dodatkowo teren będzie palowany.
Cały obiekt będzie miał 70 metrów długości i 20 szerokości. By przyspieszyć roboty, wykonany zostanie nie z lanego betonu, a z prefabrykatów. Powstanie również 300 metrów bieżących drogi, ze ścieżkami rowerowymi i chodnikami, a także oświetlenie uliczne.