Jazda „na suwak” i „Korytarz życia” od dzisiaj (06.12.) obowiązkowe
Zgodnie z uchwaloną ustawą 16 października br. od piątku (06.12.) wchodzą zmiany w prawie o ruchu drogowym. Przepisy dotyczą "korytarza życia" oraz jazdy zgodnie z zasadą zamka błyskawicznego- tzw. jazda na suwak.
Korytarz życia
Ma za zadanie utworzenie bezproblemowego przejazdu pojazdom uprzywilejowanym, zwłaszcza ratowniczym.
Utworzenie korytarza życia jest obowiązkowe, jeżeli poruszamy się drogami o co najmniej dwóch pasach ruchu w jednym kierunku. Wtedy pojazdy jadące lewym pasem, muszą zjechać jak najbardziej do lewej krawędzi, a te jadące prawym pasem, jak najbardziej do krawędzi prawej.
Jeżeli poruszamy się jezdnią z więcej niż dwoma pasami ruchu w jednym kierunku, samochody jadące skrajnym lewym pasem, muszą się usunąć z drogi dla pojazdu uprzywilejowanego zjeżdżając jak najbliżej lewej krawędzi pasa. Z kolei pozostałe samochody, jadące sąsiednimi pasami, muszą zjechać jak najbardziej do prawej krawędzi swoich pasów.
Wyznaczenie korytarza życia dla drogi o więcej niż dwóch pasach ruchu będzie zawsze występował po lewej stronie, czyli pomiędzy lewym pasem a kolejnym z nim sąsiadującym.
Według nowych przepisów, inne pojazdy niż uprzywilejowane nie mogą korzystać z korytarza życia z wyjątkiem pojazdów zarządców dróg lub pomocy drogowej, które biorą udział w akcji ratowniczej.
Jazda „na suwak”
Dotyczy sytuacji zatoru na drodze, w momencie zanikania pasa ruchu lub występowania na niej przeszkody. Kierowca jadący pasem, który się kończy lub jest na nim przeszkoda, jest uprzywilejowany, a jadący sąsiednim pasem samochód powinien ustąpić pierwszeństwa.
W przypadku dróg wielopasmowych (więcej niż dwa pasy), jeżeli droga zwęża się na pasach po obu stronach, pojazd jadący środkowym pasem ustępuje pierwszeństwa pojazdowi z prawej strony w pierwszej kolejności, następnie ustępuje pierwszeństwa pojazdowi z lewej strony, dopiero po ustąpieniu kierowcom po obu stronach zwężanej drogi kierowca może jechać dalej.
Jazda na suwak jest zasadna, jeżeli zaistnieją jednocześnie dwa warunki:
- Dojdzie do znacznego zmniejszenia prędkości na drodze.
- Miejsce wjazdu zostało wyraźnie określone, jako miejsce tuż przed występującą przeszkodą lub zanikającym pasem ruchu (końcowy odcinek pasa ruchu).