Koniec roku szkolnego. Jaki on był? W Radiu 90 pytamy wicekurator oświaty
Po 10 miesiącach nauki, kończy się dziś (27.06.) rok szkolny. W tym roku wyjątkowo długi. Jaki on był? Pytaliśmy o to Elżbietę Modrzewską, wicekurator Śląskiego Kuratorium Oświaty.

Szacowany czas czytania: 01:34
Koniec roku szkolnego, czas na podsumowanie
Elżbieta Modrzewska: To był taki rok szkolny, który rzeczywiście wiązał się z wieloma zmianami, dlatego że jesteśmy na etapie przygotowywania nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych. Jesteśmy już po zakończeniu prac nad modelem absolwenta szkoły podstawowej. Jesteśmy w trakcie przygotowywania profilu, modelu absolwenta szkoły ponadpodstawowej i chcemy teraz tak naprawdę myśleć o tym, żeby ten absolwent przede wszystkim charakteryzował się sprawczość. Te kompetencje przyszłości, o których często powtarzamy przy okazji różnych wydarzeń gospodarczych, one muszą wyzwalać w uczniach świadomość odpowiedzialności, elastyczności, innowacyjności, a do tego potrzebna jest sprawczość i te sprawczości chcielibyśmy uczyć.

Każdy nauczyciel i każda szkoła uczy inaczej, ważne by myśleć o konieczności współpracy rodziców nauczycieli i uczniów:
Elżbieta Modrzewska: Często jest trochę inna metodyka pracy. Niezależnie od wszystkiego, na pewno jest tak, że stereotypowo możemy powiedzieć, że często kładziemy nacisk na wiedzę.
Radio 90: Wiedzę bezużyteczną często mówią uczniowie…
Elżbieta Modrzewska: Być może ona w perspektywie stanie się użyteczna. Natomiast na pewno tej wiedzy jest sporo. Ta wiedza nie jest łatwa dzisiaj, zwłaszcza jeśli chodzi o percepcje uczniów. Dzisiaj chcemy postawić na działanie, na to, żeby właśnie ta wiedza była zdobywana przez aktywność ucznia i przez działanie. Ale tutaj myślimy o tym, że to wymaga współpracy rodziców, nauczycieli i uczniów.
A z Elżbietą Modrzewską wicekurator Śląskiego Kuratorium Oświaty rozmawiał Arkadiusz Żabka.
Czytaj także: