Radio 90 logo

MUZYKA WYBRANA DLA CIEBIE • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

Kontakt z lekarzem jest utrudniony? Wnieś skargę na funkcjonowanie teleporad do NFZ

Facebook Twitter

114 skarg pacjentów w sprawie teleporad i e-recept trafiło od marca do śląskiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia. Niezadowolonych będzie więcej, bo większość przychodni z powodu epidemii koronawirusa ograniczyła kontakty ze swoimi pacjentami.

Mówi Małgorzata Doros rzecznik śląskiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia w Katowicach:

Od marca do września, do wojewódzkiego oddziału NFZ wpłynęło ponad 100 skarg pacjentów, które dotyczyły kłopotów w udzielaniu świadczeń w podstawowej opiece zdrowotnej. Skargi nie tylko dotyczyły kłopotów z uzyskaniem wizyty osobistej, ale też kłopotów z dodzwonieniem się, uzyskaniem e-recepty lub e-zwolnienia. Na każdą taką skargę reagujemy, pytamy kierownika tego podmiotu czy nie zostały naruszone prawa pacjenta dotyczące wizyty osobistej. Otrzymujemy odpowiedź, dzwonimy, sprawdzamy czy na pewno można się pod podanym numerem telefonu do poradni dodzwonić.

Trudności w kontakcie z lekarzem pierwszego kontaktu to nie jedyny problem. Zdarza się, że pacjenci czekają kilka tygodni na e-receptę:

Niepokojące jest to, i takie sytuacje należy do nas zgłaszać, kiedy oczekujemy tydzień lub dwa na wypisanie e-recepty. Wtedy należy złożyć skargę do śląskiego oddziału i naszym zadaniem jako płatnika jest zweryfikować, czy do takich sytuacji dochodzi, bo jest to sytuacja niepokojąca, może naruszać leczenie pacjenta, może bezpośrednio wpływać na zagrożenie jego stanu zdrowia.

Rzecznik śląskiego NFZ Małgorzata Doros podkreśla, że sam fakt udzielania świadczeń w formie teleporad, nie uprawnia lekarza do zaprzestania udzielania porad ambulatoryjnych lub wizyt domowych:

W sytuacji, gdy stan zdrowia tego wymaga, pacjent ma prawo do skorzystania z osobistej wizyty w gabinecie lekarza rodzinnego. Co jest ważne, zgodnie z rekomendacją krajowego konsultanta ds. medycyny rodzinnej wizytę w poradni powinien poprzedzić wywiad telefoniczny z pacjentem, po którym to lekarz decyduje czy wizyta na miejscu w poradni jest konieczna, czy wystarczy teleporada. To lekarz ponosi odpowiedzialność za podjęte decyzje.

Jeżeli odmówiono nam świadczenia w ramach ubezpieczenia zdrowotnego mamy prawo złożyć skargę do NFZ.

Jeżeli mamy zastrzeżenia do procesu diagnostyczno leczniczego, wtedy kierujemy swoje wątpliwości do rzecznika odpowiedzialności zawodowej przy Izbie Lekarskiej. Z kolei za organizację pracy przychodni odpowiada kierownik placówki.

Czytaj także:

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj