Radio 90 logo

Gramy od 25 lat • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

Krok w stronę powrotu kolei do Jastrzębia. Umowa na studium wykonalności linii Katowice-Ostrawa

Facebook Twitter

 "Realny krok w stronę powrotu kolei do Jastrzębia". Tak Jastrzębie komentuje kontrakt na studium wykonalności dotyczące budowy polskiego odcinka nowej linii kolejowej między Katowicami i Ostrawą. Wczoraj (20.07.) podpisano go w Jastrzębiu, jak podkreślano największym mieście w Polsce bez dostępu do kolei.

fot.jastrzebie.pl

W Jastrzębiu podkreślano, że powrót kolei do miast wpisano do strategii już w 2012 roku i wiele osób nie wierzyło, że to jest realne. W ramach budowy polskiego odcinka linii między Katowicami a Ostrawą powstanie w sumie ok. 75 km nowej linii. Projekt obejmie fragment między Katowicami i granicą z Czechami oraz odcinek Jastrzębie-Zdrój – Wodzisław Śląski wraz z odgałęzieniem do planowanej stacji Jastrzębie-Zdrój Centrum i łącznicami w kierunku Rybnika i Wodzisławia Śląskiego. Tak to wygląda na planach. Na przygotowanie studium- za niecałe 11 milionów- firma ma prawie rok, dokładnie 11 miesięcy. Pierwsze prace budowlane, według założeń Centralnego Portu Komunikacyjnego miałyby ruszyć w 2024 r. a odcinek linii łączący Katowice z Ostrawą zostanie oddany do użytku przed końcem 2030. Linia zostanie zaprojektowana tak, aby możliwe było kursowanie najszybszych pociągów pasażerskich z prędkością do 250 km/h.

Kiedy w 2012 r. wpisaliśmy powrót kolei do Strategii Rozwoju Miasta wielu mówiło, że to nierealne przedsięwzięcie. W 2017 r. wykonaliśmy opracowanie analizujące możliwość powrotu kolei do Jastrzębia i z nim pukaliśmy do wszystkich drzwi – efektem tego jest dzisiejsze podpisanie umowy, która przybliża realny moment powrotu kolei do naszego miasta. Dziękuję wszystkim zaangażowanym za podjęte działania, które doprowadziły nas w to miejsce

-mówił Roman Foksowicz, wiceprezydent Jastrzębia- Zdroju.

Odcinek Katowice – Ostrawa jest pierwszym, na który uzyskaliśmy dofinansowanie UE, wygrywając konkurencję z innymi europejskimi projektami

– powiedział w Jastrzębiu wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Trasa jest częścią wspólnej inwestycji kolejowej krajów Grupy Wyszehradzkiej między Warszawą, Brnem (z łącznikiem do Pragi), Bratysławą i Budapesztem.

Katowice – Ostrawa to ważny odcinek Kolei Dużych Prędkości, który z jednej strony zwiększy atrakcyjność regionu, a z drugiej połączy kraje Grupy Wyszehradzkiej. Z jednej strony przyniesie efekt lokalny dla Śląska, a z drugiej będzie stanowić przykład międzynarodowego charakteru inwestycji kolejowych CPK. Jesteśmy w stałym kontakcie z zarządcami infrastruktury z krajów V4, razem tworzymy połączenie KDP między Polską, Czechami, Słowacją i Węgrami

– zapewnia Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

fot.jastrzebie.pl

Przedmiotem umowy jest studium wykonalności dla planowanej linii kolejowej. Za najkorzystniejszą spółka CPK uznała ofertę złożoną przez konsorcjum z firmą Egis Poland jako liderem, która wyniosła prawie 11 mln zł netto. O wyborze decydowały cena (w 70 proc.) i doświadczenie personelu (w pozostałych 30 proc.).

Na przygotowanie wykonawca STEŚ będzie miał 11 miesięcy. Realizacja i rozliczenie całej umowy może potrwać pięć miesięcy dłużej, ponieważ w skład zamówienia wchodzi także dokumentacja geologiczna i mapy do celów projektowych.

W województwie śląskim w ramach programu kolejowego CPK powstanie w sumie 100 km nowych linii kolejowych, które wybuduje spółka CPK, a kolejnych 246 km zostanie zmodernizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe.

Inwestycje te zapewnią skrócenie przejazdu do Warszawy z Katowic do 1 godz. 40 min, a z Bielska-Białej do 1 godz. 55 min. Z Jastrzębia-Zdroju i Rybnika dojedziemy do stolicy w 2 godz., z Częstochowy i Gliwic w 2 godz. 10 min. Ponadto na dotychczasowych liniach kolejowych zwiększy się przepustowość na potrzeby przewozów regionalnych i towarowych.

Wybudowana przez Polskę linia kolejowa zostanie wydłużona po czeskiej stronie do Ostrawy. Dzięki temu z Katowic do Ostrawy będzie można przejechać zaledwie w 35 minut, czyli o godzinę krócej niż obecnie. Spółka CPK jest w stałym kontakcie z przedsiębiorstwem Správa železnic – zarządcą infrastruktury kolejowej w Czechach. Obie strony wyznaczyły wspólnie dwie potencjalne lokalizacje dla przejścia KDP przez granicę i preferowany przebieg odcinków granicznych.

Przygotowanie dokumentacji przedprojektowej odbywa się przy wykorzystaniu dofinansowania w wysokości ponad 7 mln zł, jakie w 2019 r. spółka CPK otrzymała z unijnego instrumentu CEF (Connecting Europe Facility).

Czytaj także:

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj