Makao – czyli idealna rodzinna gra karciana
Mamy dla Was fajny sposób na nudę w domu. Spędźcie go grając w Makao. Zasady są proste, przygotowaliśmy je poniżej:
Makao to fajna rodzinna gra, w której może uczestniczyć dowolna liczba osób. W zależności od graczy Makao powinno być rozgrywane odpowiednią liczbą talii (dla grupy od 2 do 4 osób wystarczy jedna talia). Zasady gry są podobne do UNO.
Zasady gry w Makao:
- Na początku ustalcie kolejność graczy (najlepiej wybrać ją zgodnie z ruchem wskazówek zegara),
- Rozdajemy karty: do każdego gracza trafia 5 losowych kart, których nie pokazuje swoim przeciwnikom,
- Najważniejszą zasadą w Makao jest porównanie własnych kart z tą, która leży na stole,
- Jeśli grający ma kartę, która odpowiada kolorem lub figurą tej, która leży na stole, może ją wyłożyć, zakrywając leżącą. Jeśli gracz nie ma pasujących kart, dobiera kartę z talii,
- Jeden ruch uprawnia nas do wyłożenia tylko jednej karty, która musi zgadzać się figurą lub kolorem z tą, która leży na stole,
- Jeśli gracz dobrał kartę z talii, która pasuje do tej leżącej na stole – może ją od razu wyłożyć,
- Kiedy gracz wykłada przedostaniom kartę krzyczy „Makao”, jeśli tego nie zrobi, a zauważą to inni gracze, to musi dobrać dodatkowo 5 kart z talii,
- Kiedy gracz kładzie ostatnią kartę tym samym kończąc grę mówi „Makao i po makale”
Oczywiście grę wygrywa ten, który jako pierwszy pozbędzie się wszystkich kart.
Kiedy chcemy urozmaicić sobie grę w Makao, możemy zastosować tzw. karty funkcyjne, są nimi asy, dwójki, trójki, czwórki, walety, damy, król, kier oraz król pik. Karty niefunkcyjne to piątki, szóstki, siódemki, ósemki, dziewiątki, dziesiątki oraz króle karo i trefl.
- dwójka i trójka – oznacza, że kolejny gracz dobiera tyle kart ile jest zapisanych na karcie (np. dwójka – dwie karty, trójka – trzy)
- czwórka – oznacza, że następna osoba czeka kolejkę. Aby móc się obronić przed czwórką, kładziemy na nią kolejną czwórkę, wtedy kolejkę traci kolejna osoba.
- walet – ta karta uprawnia nas do żądania kart innych wartości, najczęściej niefunkcyjnych.
- dama – „dama na wszystko, wszystko na damę”- czyli zasada, w której istnieje możliwość wyłożenia damy na każdą kartę bez względu na kolor oraz wartość, oraz wyłożenia dowolnej karty na leżącą damą.
- król – czyli króle, które powodują dobranie przez innego gracza 5 dodatkowych kart. Można się jednak przed nimi obrnonić poprzez położenie na nie innej karty bitewnej ( damy kier lub pik)
- as – gracz wykładający asa, może wybrać dowolny kolor, który ma wyłożyć kolejna osoba w kolejce.