Radio 90 logo

MUZYKA WYBRANA DLA CIEBIE • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

Miasto Rybnik liczy na 116 mln złotych z drugiej i trzeciej edycji Polskiego Ładu

Facebook Twitter

W pierwszej edycji się nie udało, teraz urzędnicy liczą, że będzie lepiej. Rybnik złożył pięć projektów inwestycyjnych w ramach trwającego naboru wniosków do drugiej i trzeciej edycji rządowego Programu Inwestycji Strategicznych Polskiego Ładu. W sumie opiewają one na kwotę 116 milionów złotych.

droga
Fot. rybnik.eu

Mówi Agnieszka Skupień rzeczniczka Urzędu Miasta w Rybniku:

Agnieszka Skupień: Na co składa Rybnik wnioski? Na budowę Regionalnej Drogi Racibórz – Pszczyna – dokończenie budowy południowej obwodnicy miasta, wnioskowane dofinansowanie to 65 milionów złotych. Na zakup taboru zeroemisyjnego (autobusy, ładowarki), budowę rowerowego łącznika od ul. Rzecznej do Obwiedni Południowej, wnioskowane dofinansowanie to 5 milionów złotych. I na wymianę oświetlenia sodowego na ledowe, chcielibyśmy wymienić 906 punktów oświetleniowych. Jest jeszcze przebudowa ulicy Raciborskiej, ostatni etap, dość kluczowy bo wiąże się z Drogą Regionalną Racibórz- Pszczyna.

Przypomnijmy, w pierwszej edycji Polskiego Ładu Miasto Rybnik złożyło tylko jeden wniosek. Urzędnicy liczyli na 100 mln złotych na drugi etap budowy Drogi Regionalnej. Nie dostali nic. Pod koniec grudnia udało się pozyskać na ten cel, taką samą kwotę z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. To jednak pierwszy krok, ponieważ przy dzisiejszej inflacji, wzrostach cen za materiały i usługi 4 kilometrowy odcinek razem z mostami na trasie będzie kosztował około 250 mln zł.

Druga edycja

W ramach drugiej edycji programu, Rybnik złożył trzy wnioski na łączną sumę 99,7 mln zł:

  • Budowa Regionalnej Drogi Racibórz – Pszczyna – dokończenie budowy południowej obwodnicy Rybnika w ciągu DW 935 – 200 mln zł (wartość zadania) – wnioskowane dofinansowanie: 65 mln zł.
    Przedmiotem inwestycji jest II etap budowy nowego śladu drogi wojewódzkiej nr 935 na odcinku przebiegającym przez Miasto Rybnik, który jednocześnie będzie stanowił fragment południowej obwodnicy miasta. Etap ten zakłada budowę 4,12 km odcinka drogi od węzła Wodzisławskiego na DK 78 do ronda na ul. Sportowej, w tym jednego bezkolizyjnego węzła oraz jednego ronda. Obejmuje również budowę 4 obiektów mostowych umożliwiających trasie przekraczanie innych dróg oraz obsługę planowanego węzła.
  • Zakup taboru zeroemisyjnego (autobusy, ładowarki) – 33 mln zł (wartość zadania) – wnioskowane dofinansowanie: 29,7 mln zł (dopuszczalny limit 30 mln zł).
    Realizacja projektu obejmuje zakup taboru – elektrycznych autobusów do obsługi transportu zbiorowego (3 sztuki autobusów 18-metrowych oraz 8 sztuk autobusów 12-metrowych). W ramach projektu zaplanowano również budowę 7 stacji wolnego ładowania dla autobusów.
  • Budowa łącznika od ul. Rzecznej do Obwiedni Południowej (droga rowerowa) wraz z przejazdami bezkolizyjnymi pod ul. Reymonta i Obwiednią Południową – 5,6 mln zł (wartość zadania) – wnioskowane dofinansowanie: 5 mln zł.
    Inwestycja obejmuje budowę infrastruktury komunikacyjnej wzdłuż rzeki Nacyna na długości 852 m (od ulicy Obwiednia Południowa do ulicy Rzecznej), przebudowę chodników i ścieżki rowerowej w ul. Rzecznej w rejonie skrzyżowania z ul. Targową oraz budowę i przebudowę infrastruktury umożliwiającej płynne i bezpieczne przekraczanie 3 dróg publicznych kolidujących z budowanym ciągiem pieszo-rowerowym. Inwestycja jest elementem tworzonego od kilku lat ciągu pieszo-rowerowego na osi północne dzielnice miasta-centrum – południowe dzielnice miasta.

Trzecia edycja (PGR):

W trzeciej edycji Rybnik liczy na środki w wysokości 10 mln zł, którzy przeznaczone byłyby na dwa projekty:

  • Wymiana oświetlenia sodowego na ledowe – 2,25 mln zł (wartość zadania) – wnioskowane dofinansowanie: 2 mln zł.
    Inwestycja obejmuje swoim zakresem wymianę 906 punktów oświetleniowych (z typu sodowego na ledowy) na kilku drogach publicznych będących w zarządzie Miasta Rybnika, a także wymianę 18 szaf oświetleniowych na nowoczesne, zdalnie sterowane, mające możliwość redukcji mocy oraz wyposażonych w kompensatory mocy biernej pojemnościowej, dające możliwość zaprogramowania zmniejszania mocy świecenia.
  • Przebudowa ul. Raciborskiej (ostatni etap) – 11 mln zł (wartość zadania) – wnioskowane dofinansowanie: 8 mln zł.
    Inwestycja stanowi istotny element rozbudowy układu komunikacyjnego Miasta Rybnik. Z jednej strony stanowi dokończenie przebudowy ul. Raciborskiej (DW 935), która jest główną trasa dojazdową od granicy z gminą Rydułtowy do centrum Rybnika. Z drugiej zaś strony stanowi ważny element uzupełniający inną kluczową inwestycję drogową realizowaną na terenie miasta tj. dokończenie budowy południowej obwodnicy Rybnika, dla której jeden z wjazdów będzie zlokalizowany na ul. Sportowej (budowa ma rozpocząć się już w 2022 r.).

Czytaj także:

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj

Jak mija dzień? Sprawdź najważniejsze wiadomości z 28 marca 2024