Mobilny punkt szczepień w regionie. Czy zasady rejestracji to tylko teoria?
Przychodnia Podstawowej Opieki Zdrowotnej jest miejscem, do którego zgłasza się pacjent, który nie może dotrzeć do punktu szczepień, by przyjąć szczepienie przeciwko SARS-CoV-2. Taka jest ustalona droga, by do chorego skierowany został mobilny punkt szczepień. A uruchomił go wodzisławski szpital, by docierać do pacjentów z całego regionu. Czy zasady rejestracji to tylko teoria?
O problemach, jakie ma ze zgłoszeniem do wyjazdowego punktu szczepień swojej mamy, powiadomił nas słuchacz z Rybnika. W jego przychodni odsyłają go na rządową infolinię i każą czekać na kontakt. Problem polega jednak na tym, że to nie tak ma działać. Sprawa ma być prosta dla pacjenta. O potrzebie szczepienia w domu trzeba powiedzieć swojemu lekarzowi rodzinnemu lub pielęgniarce opieki długoterminowej, czyli osobom które znają pacjenta, opiekują się nim na co dzień, najlepiej więc znają jego stan zdrowia i wiedzą, że jest to osoba, która nie jest w stanie samodzielnie dotrzeć do przychodni. I w zdecydowanej większości przypadków tak się to odbywa.
Z informacji, jakie Radio90 uzyskało od dyrektora szpitala w Wodzisławiu: pacjenci, do których jedzie mobilny punkt szczepień są zgłaszani przez POZ-ety. Nie było jeszcze sytuacji, by kontakt był z rządowej infolinii. To przychodnia ma obowiązek sprawdzić przynależność pacjenta do danej placówki i to czy chory posiada e-skierowanie na szczepienie przeciwko SARS-CoV-2. Jeśli nie ma e-skierowania, a należy do grupy objętej bieżącym harmonogramem szczepień, wówczas lekarz rodzinny takie skierowanie wystawia i zgłasza chorego do szczepienia w domu, ma do tego specjalnie uruchomione narzędzia w postaci formularza i adresu e-mail.
Konkretny termin szczepienia w domu ustala już potem zespół wyjazdowego punktu szczepień, który w tym celu kontaktuje się ze zgłoszonym pacjentem.
Jak przygotować się do szczepienia przez punkt wyjazdowy?
Pacjent zakwalifikowany do szczepienia przez punkt wyjazdowy zostanie przed przyjazdem zespołu medycznego powiadomiony. W momencie wizyty szczepiennej pacjent musi mieć założoną maseczkę (nie dotyczy osób zwolnionych z tego obowiązku). Powinien mieć też wypełniony kwestionariusz wstępnego wywiadu przesiewowego.
Kto może korzystać z transportu na szczepienia?
Jeżeli pacjent nie jest uprawniony do szczepienia przez punkt wyjazdowy, a ma trudności w dotarciu do stacjonarnego punktu szczepień, może skorzystać z transportu do punktu szczepień organizowanego przez miasto/gminę. Z tej opcji mogą skorzystać:
- osoby posiadające aktualne orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności (lub tzw. pierwszą grupą) z symbolem niepełnosprawności „R” (choroby narządu ruchu) lub „N” (choroby neurologiczne),
- osoby mające trudność z dostępem do punktu szczepień (np. osoby starsze niemające możliwości samodzielnego dojazdu do miejsca szczepienia) z przypadku miast poniżej 100 tys. mieszkańców, gmin miejsko-wiejskich oraz wiejskich.
Czytaj także: