MOCarne Dziewczyny rządzą w Jastrzębiu-Zdroju. Projekt zdobył prestiżową nagrodę
MOCarne Dziewczyny z Jastrzębia nagrodzona w ogólnopolskim konkursie dla szkół "Projektanci Edukacji". 10 uczennic z SP nr 20 jest uzdolnionych w innej dziedzinie - aktorstwie, charakteryzacji, tańcu, lekkoatletyce, grze w hokeja, jeździe konnej, w naukach ścisłych i IT, w fotografii oraz w grze na keybordzie. Udział w projekcie ma je wesprzeć w dalszym rozwoju.
MOCarne Dziewczyny w Jastrzębiu
Projekt ma wspierać
– mówiła Radiu 90 nauczycielka w Szkole Podstawowej nr 20 w Jastrzębiu, Monika Makos-Gałan.
Monika Makos-Gałan: Po co ten projekt? Jesteśmy w Jastrzębiu zdroju, górniczym, męskim mieście. Szkoły techniczne, górnicze, kluby sportowe przede wszystkim dla chłopców i dla mężczyzn, a mamy bardzo utalentowane dziewczyny i chcieliśmy je wesprzeć i pokazać naszemu miastu, że dla nich też jest oferta w szkołach.
MOCarne Dziewczyny to jeden z 10 projektów opracowanych przez szkoły z województwa śląskiego, nagrodzonych w 13. edycji ogólnopolskiego konkursu „Projektanci Edukacji”.
Projekt „MOCarne Dziewczyny” jest mi szczególnie bliski – z podobnymi tematami i zagadnieniami zajmuję się na co dzień w Fundacji IT Girls. Wiem, że problem z poczuciem pewności siebie dotyka dzisiaj bardzo dużą część naszej polskiej młodzieży, w szczególności dziewczyn. Zajęcia integracyjne oraz warsztatowe, na których uczennice mają możliwość lepszego poznania siebie oraz odkrycia swojego potencjału są niezwykle ważne. Podobnie jak mentoring, z którego uczestniczki tego projektu będą miały okazję skorzystać. Wiem, że czasem wystarczy jedna osoba, która uwierzy w nasze siły i dzięki niej nasze życie może dalej potoczyć się zupełnie inaczej, z dużo większą pewnością siebie i wiarą, że niemożliwe nie istnieje
– komentuje Wioletta Klimczak, jedna z Jurorek konkursu “Projektanci Edukacji”.
Pozostałe projekty z województwa śląskiego nagrodzone w konkursie “Projektanci edukacji” to:
Puk, puk. Kto tam? Depresja. Biblioterapia- kojąca moc książki – projekt realizowany przez uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 10 im. Jerzego Kukuczki w Mikołowie. Projekt skierowany jest do uczniów klas 1-3, którzy wkraczając w nowy świat, przynoszą nie tylko tornister pełen nowych książek i ładny, kolorowy piórnik, ale często także bagaż zmartwień i stresu. Pomysł polega na wykorzystaniu terapeutycznych walorów literatury dziecięcej, by wykorzystując bezpieczny świat bajek oraz ich bohaterów nauczyć dzieci mówić o emocjach i sobie z nimi radzić.
OD ZMYSŁU DO UMYSŁU – projekt realizowany przez Zespół Szkół Ogólnokształcących Specjalnych Nr 7 w Gliwicach. Projekt skierowany do uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, jego celem jest nauka alfabetu w sposób wielozmysłowy. Nauka rozpoznawania liter będzie łączona z konkretną sytuacją, tak by uczniowie kojarzyli dany smak, zapach, dotyk z wybraną literą. W ten sposób łatwiej im będzie opanować naukę czytania.
Art & Cooking – projekt realizowany przez Szkołę Podstawową nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi im. Powstańców Śląskich w Raciborzu. Celem projektu jest rozbudzenie zainteresowania uczniów sztuką kulinarną: doskonalenie umiejętności gotowania i przygotowywania prostych potraw, w tym ciast. Celem jest również pobudzenie uczniów do kreatywnego i twórczego myślenia.
Chińszczyzna w matmie – projekt realizowany przez ZSP2 im. Ks. J. Twardowskiego w Czechowicach-Dziedzicach. Celem projektu jest rozwijanie logicznego myślenia uczniów poprzez udział w grach sensorycznych i logicznych oraz pogłębienie wiedzy na temat działania ludzkiego mózgu.
OSWAJAMY ŻYRAFĘ, czyli sztuka o empatii – projekt realizowany przez Szkołę Podstawową Elf w Bielsku- Białej. Celem projektu jest nauczenie dzieci porozumiewania się w języku pozbawionym obelg, krytyki i ocen, tzw. NVC ( Nonviolent communication). Uczniowie nauczą się rozpoznawać własne emocje, potrzeby, pragnienia i dowiedzą się, jak o nich rozmawiać, aby osiągnąć swój cel, nie raniąc przy tym innych.
Myśl globalnie, działaj lokalnie – pustynie porostowe – projekt realizowany przez Szkołę Podstawową nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi w Jaworznie. Głównym celem działań dzieci jest ocena środowiska przyrodniczego i zasobów przyrody na terenie miasta Jaworzno. Projekt ma za zadanie podnieść świadomość ekologiczną uczniów wszystkich szkół w Jaworznie oraz zwrócić uwagę na temat zanieczyszczenia środowiska związane z rozwojem przemysłu i motoryzacji.
Remember – kto nie pamięta historii skazany jest na jej ponowne przeżycie – projekt realizowany przez Szkołę In Altum w Katowicach. Uczestnicy projektu przygotują wystawę o Anne Frank. Jej celem będzie przypomnienie zwiedzającym wielkiej tragedi, do jakiej doprowadziło wykluczenie i prześladowanie społeczności żydowskiej w czasach przed i w trakcie II Wojny Światowej. Jednocześnie przeprowadzą badania, z jakimi rodzajami wykluczenia spotykamy się obecnie w naszym środowisku i rzeczywistości.
Strefa relaksu i oddziaływania na (wszystkie) zmysły – projekt realizowany przez Szkołę Podstawową im. Tadeusza Kościuszki w Zbrosławicach. Celem grupy projektowej jest stworzenie strefy relaksu i oddziaływania zmysłowego dla uczniów klas 1-3. Dzięki sali ze strefą relaksu uczniowie będą mieli alternatywę na spędzenie czasu wolnego .
Breath Detect Vest – kamizelka wykrywająca zanik oddechu u noworodków – projekt realizowany w Zespole Szkół Technicznych w Rybniku. Celem projektu jest opracowanie prototypu kamizelki wykrywającej zanik oddechu u niemowląt. Urządzenie, w przeciwieństwie do istniejących na rynku monitorów oddechu, ma być niedrogie, wygodne dla dziecka, bez ryzyka odpięcia się lub zsunięcia podczas snu i mobilne – możliwe do przenoszenia razem z dzieckiem.
Obecnie trwa 2. etap konkursu “Projektanci edukacji”, w którym będzie oceniany sposób realizacji zgłoszonych wcześniej pomysłów. Mogą wziąć w nim udział nie tylko uczniowskie zespoły projektowe nagrodzone grantami finansowymi w 1 etapie konkursu, ale także wszyscy pozostali uczestnicy 13. edycji konkursu. Na realizację projektów i przedstawienie wyników jury konkursowemu, uczniowie i nauczyciele mają czas do 20 kwietnia tego roku. 18 maja jury ogłosi zwycięzców 2 etapu konkursu i przyzna im 5 Złotych Grantów po 3.000 zł każdy, ufundowanych przez organizatora konkursu – wydawnictwo Nowa Era.
Czytaj także: