Radio 90 logo

MUZYKA WYBRANA DLA CIEBIE • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

Nauczyciele z Rybnika uczyli się w Rzymie i Lizbonie: Jak połączyć naukę angielskiego z innymi przedmiotami?

Facebook Twitter

Nauczyciele uczyli się w Rzymie i Lizbonie, jak połączyć naukę języka angielskiego z treścią innych przedmiotów. "Nowe technologie i elementy dwujęzyczności na lekcjach sposobem na podniesienie motywacji wśród uczniów " - to tytuł trzyletniego projektu Erasums Plus jaki właśnie zakończył się w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 12 w Rybniku-Zebrzydowicach.

Nauczyciele odwiedzili szkoły we Włoszech, Portugalii i Serbii. Mówią Agnieszka Chełmecka Adaszkiewicz i Stanisława Podleśny:

Generalnie chodzi o to, żeby połączyć naukę języka angielskiego z treścią przedmiotów na lekcjach plastyki, muzyki, wychowania wczesnoszkolnego. Przy okazji powstała innowacja pedagogiczna – muzyka na dwa głosy.

Chcieliśmy, aby ten język angielski był czymś naturalnym, żeby on dla dzieci służył do komunikacji. Uczniowie słuchają muzyki głównie w języku angielskim, więc oni są osłuchani, więc czemu na muzyce nie wprowadzić utworów w języku angielskim? (…)

Możliwość obserwowania lekcji w szkołach w Rzymie czy Lizbonie pozwoliła także na wyciągnięcie ciekawych wniosków. Po pierwsze polskie szkoły nie mają się czego wstydzić jeżeli chodzi o wyposażenie, a po drugie nauczyciel i pracownicy szkoły są autorytetem dla uczniów:

Uczniowie mają taki ogromny szacunek do nauczyciela. Jeżeli nauczyciel powie, żeby była cisza, wtedy oni są cicho, ten autorytet jest bardzo duży. Zarówno jeżeli chodzi o pracowników szkoły, jak i obsługę. (…)

W szkole portugalskiej dużo było nowych technologii, tam nam się udało ciekawe elementy zauważyć (…). Spokojnie moglibyśmy zaprosić naszych partnerów z Rzymu czy Lizbony, nie mamy się czego wstydzić.

Nauczyciele ze szkoły podstawowej w Rybniku-Zebrzydowicach przyznają, że takie podróże po europejskich szkołach naprawdę kształcą i są przekonani, że dzięki nim nauka w polskiej szkole będzie dla uczniów ciekawsza:

Pokazało mi to, że jesteśmy naprawdę do siebie bardzo podobni, możemy się od siebie wiele uczyć. Nie ważne czy to jest z Polski, Serbii, czy Lizbony to jest coś, co rozwija, co dodaje skrzydeł, poszerza horyzonty. Pozwala krytycznie, refleksyjnie spojrzeć na swoje metody pracy. „Erasmus dodaje skrzydeł” – to jest takie hasło, które nam wyskoczyło w trakcie, po prostu do codziennej pracy wprowadziliśmy nowe elementy, świeże spojrzenie.

W ramach projektu odbyło się sześć zagranicznych wyjazdów do Grecji, Irlandii, Włoch i Portugalii. Były to wizyty w szkołach, a także kursy dotyczące kreatywności, nowych technologii i dwujęzyczności. Rybniccy uczniowie już korzystają z kodów QR czy projektów e-twinning, czyli zdalnego kontaktu z rówieśnikami z Europy.

Zobacz zdjęcia:

Czytaj także:

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj

Jak mija dzień? Sprawdź najważniejsze wiadomości z 28 marca 2024