Nowa sygnalizacja na skrzyżowaniu w Gorzyczkach
Nowa sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu w Gorzyczkach. Chodzi o zbieg ulic Raciborska – Wiejska – Kopalniana.

Jest nowa sygnalizacja, ma być bezpieczniej
Ulica Raciborska stanowi główny ciąg drogi powiatowej. Pomimo stosunkowo niedużego natężenia ruchu, wyjazd z wlotów bocznych był mocno utrudniony. Wynikało to przede wszystkim z ograniczonej widoczności przy wyjeździe z ul. Kopalnianej i łuku na drodze głównej.
Ponieważ zabudowa w tym miejscu, nie jest zbyt gęsta, kierowcy chętnie tu rozpędzają swoje samochody. Dla poprawy bezpieczeństwa na skrzyżowaniu zdecydowano o demontażu sygnalizacji na przejściu dla pieszych i budowę nowej. Nowy system z detekcją obejmuje wszystkie relacje ruchowe. Przeprowadzono również korekty geometrii skrzyżowania. W celu usprawnienia ruchu rowerowego zastosowano pętle indukcyjne, które w sposób niezależny zgłaszają obecność cyklisty bez konieczności użycia przycisku.
Skrzyżowanie ulic: Raciborska – Wiejska – Kopalnia w Gorzyczkach jest skrzyżowaniem czterowlotowym. Ulica Raciborska stanowi zaś główny ciąg drogi powiatowej nr 5037S prowadząc ruch pojazdów od DK 78 w Gorzycach w kierunku Jastrzębia-Zdroju, przebiegając m.in. przez Gorzyczki, Łaziska, Godów i Gołkowice. Pomimo stosunkowo niedużego natężenia ruchu pojazdów na drodze głównej, wyjazd z wlotów bocznych był utrudniony.
Wynikało to przede wszystkim z ograniczonych warunków widoczności (zwłaszcza na wlocie ul. Kopalnianej) i dodatkowo położeniu ul. Raciborskiej w łuku poziomym. Ponadto na tym odcinku ul. Raciborska przebiega przez teren o dość luźnej zabudowie mieszkaniowej, co często prowokuje kierowców do szybszej jazdy niż dozwolone limity. Zgodnie z przyjętym rozwiązaniem zaprojektowano demontaż istniejącej sygnalizacji świetlnej na przejściu dla pieszych oraz budowę nowej sygnalizacji świetlnej. Założono zastosowanie sygnalizacji świetlnej acyklicznej z systemem detekcji obejmującym wszystkie relacje ruchowe.
Przeprowadzono również korekty geometrii skrzyżowania wynikające ze zmiany przebiegu ciągów pieszych i rowerowych oraz z konieczności prawidłowego posadowienie konstrukcji wsporczych sygnalizacji. Warto dodać, iż w celu usprawnienia ruchu rowerowego przed przejazdem rowerowym zastosowano pętle indukcyjne, które w sposób niezależny zgłaszają obecność rowerzysty bez konieczności użycia przycisku.
Zadanie przebudowy sygnalizacji świetlnej zostało sfinansowane przez firmę budującą centrum logistyczne w Gorzyczkach.
Czytaj także: