Gramy od 25 lat • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

 

Od marca nowy cennik MZK

Facebook Twitter

Od marca wchodzi w życie nowy cennik biletów w komunikacji organizowanej przez MZK.

fot. mat. prasowe

Ceny biletów nie wzrosły przez ostatnie siedem lat a w tym samym czasie koszty komunikacji autobusowej pokrywane przez gminy wzrosły dwukrotnie. Drastyczny wzrost kosztów firm transportowych i ciągle duża liczba „gapowiczów” – to główne powody podwyżki cen biletów. Liczba samorządów wprowadzających nowe stawki stale rośnie. Tam, gdzie utrzymano dotychczasową cenę, znacząco zredukowano liczbę kursów. Budżety samorządów nie wytrzymują stałego wzrostu kosztów przy jednoczesnym ograniczaniu ich dochodów przez władze centralne. Ostatecznie zmiany w cenach biletów zróżnicowano w zależności od ich rodzaju. Średni wzrost wyniesie ok. 15%. Najniższy dotyczy biletu dobowego kupowanego u kierowcy, którego cena wzrośnie o 10%, z 10 do 11 zł. Największy skok zanotujemy, kupując bilet na najdłuższych trasach (powyżej 18 przystanków). Jego cena wzrośnie z 4,20 zł do 5 zł (wzrost o 19%). Bilety okresowe (miesięczne, piętnastodniowe i tygodniowe) podrożeją średnio o około 11%. O 20 zł wzrośnie także opłata dodatkowa, tzw. mandat za jazdę bez ważnego biletu. Od marca gapowicze zapłacą 140 zł.

Cena biletu uzależniona jest głównie od stawek jakie Związek płaci przedsiębiorstwom przewozowym, które faktycznie realizują komunikację zbiorową na zlecenie MZK. Od 2013 roku wzrosły one nawet o ponad 40%. Większość umów gwarantuje ponadto coroczną waloryzację stawek ze względu na wzrost płacy minimalnej, wzrost inflacji i wzrost cen paliw. Ogólna tendencja rynkowa również jest wzrostowa. Pokazują to ostatnie przetargi ogłaszane przez miasta w naszym regionie. Stawki za wozokilometr przekraczają nawet 9 zł. Te obowiązujące obecnie w MZK wahają się (w przypadku standardowego autobusu typu B) od 5,43 do 7,58 zł. Różnice wynikają ze specyfiki obszaru działania i rozstrzygnięć przetargowych.

Blisko 10 tysięcy „gapowiczów”

Z pewnością ceny biletów byłyby niższe, gdyby nie fakt, że ciągle bardzo duża liczba pasażerów nie zamierza płacić za przejazd. Rocznie MZK notuje prawie 10 tysięcy gapowiczów. Realnie liczba ta jest oczywiście znacznie większa, a utracone koszty z tym związane szacuje się na setki tysięcy złotych. To konkretne pieniądze, które pokrywają gminy oraz uczciwi pasażerowie kupujący bilety.

Nie wszyscy skłonni płacić

Warto również przypomnieć, że MZK pokrywa cześć kosztów transportu mieszkańców spoza Związku – wodzisławian i rybniczan. Mieszkańcy tych miast korzystają z komunikacji (także z biletów ulgowych), jednak miejscowe władze konsekwentnie odmawiają przekazania dotacji do MZK i pokrycia tych kosztów. W przypadku komunikacji na terenie Wodzisławia należy rocznie dopłacić ok. 1,7 mln zł, natomiast w Rybniku kwota ta sięga blisko 800 tys. zł. Koszty te pokrywa MZK, a więc gminy tworzące Związek.

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj

Jak mija dzień? Sprawdź najważniejsze wiadomości z 28 lutego 2020