Radio 90 logo

Gramy od 25 lat • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

Odchudzanie w nowym roku! Jak zrobić to zdrowo i skutecznie? Tych błędów nie popełniaj

Facebook Twitter

Utrata zbędnych kilogramów jako postanowienie noworoczne? Świetnie! Jednak należy pamiętać, że trzeba odchudzać się nie tylko skutecznie, ale też zdrowo. Jak przejść na rozsądną dietę i nie zaszkodzić swojemu własnemu organizmowi?

fot. pixabaay.com

Najprościej będzie wskazać, czego na pewno nie robić. Wiele osób w czasie odchudzania nieświadomie popełnia te błędy.

Nie głoduj!

To nieprawda. Głodowanie lub drakońsko niski bilans kaloryczny sprawi, że waga spadnie chwilowo. Będzie to spowodowane głównie utratą wody z organizmu. Warto oszacować, ile kalorii spożywamy na co dzień i w celu utraty wagi na początek zmniejszyć lekko ilość jedzenia. Nie gwałtownie.

Nie rezygnuj z witamin

Mimo, że spożycie jedzenia będzie mniejsze, nie może zmniejszyć się ilość witamin i odżywczych składników w diecie. Ich głównym źródłem są owoce i warzywa, z nich nie rezygnuj. Spożywaj też produkty pełnoziarniste, np. pieczywo czy kasze.

Nie ulegaj wieczornym pokusom

W ciągu dnia pracujesz nad silną wolną, trzymasz się ścisłej diety, ale wieczorem, przed snem odpuszczasz… Jak tego uniknąć? Nie dopuść do silnego głodu. No właśnie…

Trzymaj się stałych pór posiłków

Jedz częściej, a mniej. Wtedy unikniesz silnego głodu, który sprawia, że bez opamiętania rzucasz się na jedzenie. Jedząc regularnie, organizm będzie kontrolował dostarczane mu składniki, które wystarczą do prawidłowego funkcjonowania.

Nie zapominaj o wodzie

Picie wody sprawi, że żołądek będzie wypełniony, no i zapobiegniesz odwodnieniu. Napij się też przed każdym posiłkiem. W ten sposób trochę „oszukasz” uczucie sytości.

Monotonne jedzenie

Zmieniaj posiłki, baw się łączeniem smaków. Nie jedz ciągle tego samego. Monotonne diety szybko się nudzą i prowadzą do przerwania odchudzania.

Nie katuj się ćwiczeniami, zacznij powoli

Podobnie jak z dietą, trzeba uważać też z aktywnością fizyczną. Narzucenie sobie zbyt intensywnych treningów zniechęca i jest krótkotrwałe. Może prowadzić również do problemów zdrowotnych.

Spektakularne efekty diety oraz ćwiczeń można uzyskać, jeżeli zmieni się nawyki na stałe, staną się one częścią normalnego życia. Z czasem nie trzeba już o nich myśleć, planować. Zdrowe jedzenie powinno nam smakować, a aktywność fizyczna sprawiać przyjemność. Jeżeli tak nie jest, prawdopodobnie popełniasz jakiś błąd, być  może jeden z wymienionych powyżej.

Szybkie efekty diety oraz ćwiczeń nie są trwałe, a dodatkowo mogą nieść za sobą przykre konsekwencje.

Jeżeli masz problem z samodzielnym dopasowaniem diety oraz aktywności fizycznej skorzystaj z pomocy dietetyka i trenera personalnego. Działanie „na własną rękę”, bez odpowiedniej wiedzy grozi m.in.:

  • depresją
  • problemami z metabolizmem
  • efektem jojo
  • uszkodzeniem narządów wewnętrznych
  • problemami z układem kostnym, odpornościowym
  • niedoborami witamin, składników odżywczych

Pamiętaj, że postanowień noworocznych nie musisz zrealizować tu i teraz, to dotyczy również odchudzania. Lepiej osiągnąć efekty później, ale ważne, żeby były one trwałe i zgodne z zasadami zdrowego funkcjonowania organizmu.

Trzymamy za Was kciuki, powodzenia!

Czytaj także:

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj