Park Kulturowy w Rybniku: z centrum miasta znikają wielkoformatowe reklamy
Mija właśnie rok od ustanowienia w ścisłym centrum Rybnika Parku Kulturowego. Uchwała w sprawie jego powołania weszła w życie 1 czerwca 2024 roku. Od tego czasu dużo się zmieniło w zabytkowej części miasta, ale czeka ją jeszcze wiele kolejnych zmian - mówi Pełnomocnik Prezydenta Miasta Rybnika do spraw Parku Kulturowego, Kamil Styga.

Szacowany czas czytania: 03:05
Park Kulturowy w Rybniku ma już rok
Co powinno zniknąć w najbliższym czasie z tej przestrzeni? Mówi Pełnomocnik Prezydenta Miasta Rybnika do spraw Parku Kulturowego, Kamil Styga.
Kamil Styga: Generalnie w Parku Kulturowym nie powinno być reklam, które mocno ingerują w przestrzeń, a wręcz zawłaszczają tą przestrzeń. My w parku zakazaliśmy jako miasto reklam wielkoformatowych i te reklamy wielkoformatowe sukcesywnie są z parku usuwane i znikają. Co prawda, jesteśmy jeszcze w trakcie takiego okresu przejściowego. Ten czas trwa do 20 czerwca przyszłego roku, ale już niektóre reklamy są demontowane zarówno przez przedsiębiorców, jak i poprzez tych, którzy jakby zostali poinformowani, że te reklamy są tam zamontowane w sposób nielegalny, czy już po tym, jak park kulturowy wszedł w życie.

Jedna z takich reklam zniknęła w ostatnich dniach z budynku przy skrzyżowaniu ulicy Kościuszki i Chrobrego:
Kamil Styga: Ta wielkoformatowa reklama została zdemontowana, ponieważ znalazła się tam już po wejściu w życie uchwały i po wejściu w życie przepisów dotyczących Parku Kulturowego. Stara reklama została w całości zdemontowana ze wszystkim, co tam było, z całym mocowaniem i zamontowana całkowicie nowa, w innym rozmiarze, w innym kształcie. Właściciel został poinformowany, że ta reklama nie powinna się tam znaleźć i została zdemontowana.

Ściana budynku nie musi jednak pozostać pusta. Czy w takich miejscach mogą powstać na przykład murale?
Kamil Styga: Tak, Park Kulturowy jak najbardziej dopuszcza murale na elewacjach. One oczywiście muszą zostać skonsultowane w biurze Miejskiego Konserwatora Zabytków, bo elewacje są pod ochroną w tym obszarze miasta i to nie tylko ze względu na Park Kulturowy, ale tak samo ze względu na obszar ochrony konserwatorskiej, który tutaj jest w Śródmieściu. I owszem, murale mogą pojawiać się na elewacjach, czasem konsultujemy takie murale i aktualnie jeden mural pojawia się też w centrum, niedaleko Bazyliki, malowanie się zaczęło. To jest mural, który akurat będzie dotyczył historii browarnictwa w Rybniku.
Z ilu jeszcze miejsc muszą zniknąć reklamy by ścisłe centrum miasta spełniało wymogi Parku Kulturowego? Co jeszcze musi się zmienić?
Kamil Styga: Mamy to zinwentaryzowane zdjęciowo, również za niedługo będzie inwentaryzacja dostępna w formie skaningu miasta. No jest tych reklam kilkaset. Regulacje dotyczą też reklam mniejszych od szyldów, oklejeń, Generalnie w Rybniku jest bardzo dużo reklam, które są dobrymi reklamami, jakby wpisują się w Park Kulturowy. Są też takie, które nie powinny w ten sposób wyglądać jak wyglądają teraz, ale to nie jest tylko kwestia reklam, to jest kwestia też samych elewacji, podziału okien, różnego rodzaju urządzeń, które jakby na tych elewacjach mogłyby się znaleźć. Park Kulturowy to jest szereg działań, które tyczą się jakby ochrony tej naszej przestrzeni wspólnej, tej przestrzeni historycznej Rybnika.
Przypomnijmy 20 czerwca przyszłego roku mija termin do którego zgodnie z przepisami właściciele i zarządcy nieruchomości mają obowiązek usunięcia reklam niezgodnych z zapisami uchwały o Parku Kulturowym w Rybniku.
Czytaj także: