Radio 90

Gramy od 25 lat • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

 

Pijmy wodę, szczególnie latem. Ale dlaczego?

Facebook Twitter

Woda jest najważniejszym składnikiem pokarmowym. Wszyscy wiemy, że należy pić dużo wody, ale dlaczego? Czy zastanawiamy się nad tym? No i jaką wodę pić najlepiej? W jakiej ilości? Postaramy się rozwiać wątpliwości.

fot. pixabay.com

Ciało człowieka składa się w 70% z wody. Woda daje życie.

W naszym organizmie odgrywa bardzo ważne funkcje – transportuje składniki odżywcze i przyczynia się do wydalania toksyn. Woda jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania wszystkich komórek w naszym ciele. Dodatkowo odpowiada za regulację temperatury ciała.

Jakie są zalety picia wody?

  • Orzeźwia, gasi pragnienie.
  • Dodaje energii.
  • Wypicie wody tuż przed jedzeniem sprawi, że mniej zjemy. No i woda nie zawiera kalorii.
  • Poprawia wygląd skóry, ona też potrzebuje nawodnienia, jest wtedy bardziej jędrna.
  • Przyspiesza metabolizm.
  • Woda oczyszcza organizm z toksyn oraz zapobiega rozwojowi nowotworów.
  • Pomaga nerkom w filtrowaniu produktów przemiany materii.
  • Pomaga w trawieniu, zwiększa objętość błonnika.
  • Reguluje temperaturę ciała (to ważne dla sportowców, schładza organizm).
  • Poprawia koncentrację i zdolność jasnego myślenia (to ważne dla dzieci i młodzieży).

Ile wody należy pić?

1,5 litra + 0,05 litra na każdy kg masy ciała powyżej 20 kg

Zależy to również od:

  • Pogody – w czasie wysokich temperatur należy pić więcej.
  • Trybu życia danej osoby.
  • Stanów chorobowych – np. w sytuacji odwodnienia należy spożywać więcej płynów.

Praktyczne wskazówki:

  • Staraj się zawsze mieć przy sobie butelkę z wodą.
  • Zarówno woda gazowana, jak i niegazowana korzystnie działa na organizm.
  • W sklepie wybieraj wodę, która zawiera dużo składników mineralnych (ponad 1000 mg na litr), w tym wapnia (>100 mg), magnezu (>50 mg).
  • Mniejsze, a częstsze pojenie jest skuteczniejsze. Pomaga też wypracować regularność.

A co, jeżeli woda nam nie smakuje? Albo nie smakuje naszym dzieciom… Na to też są sposoby. Aby zachęcić dzieci lub samych siebie do picia wody można ją podać z dodatkiem cytryny, imbiru, świeżej mięty lub owoców (arbuz, truskawki, grejpfrut, limonka, maliny, ananas, pomarańcza). Dla ochłodzenia można też dodać lodu. Na dzieci działają też kolorowe szklanki lub bidon z ulubionym bohaterem z bajki.

To co? Idziemy po szklankę wody? Na zdrowie!

Czytaj także:

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj