Podsumowanie przebudowy drogi 935 w Kornowacu i Raciborzu
Ponad 94 miliony złotych kosztowała przebudowa drogi wojewódzkiej w Raciborzu i Kornowacu. Chodzi o drogę numer 935, która łączy Racibórz przez Kornowac i Rydułtowy z Rybnikiem i dalej biegnie do Żor i Pszczyny. Remont obejmował odcinek od Kanału Ulga w Raciborzu do skrzyżowania z DW933 w Kornowacu.

Drogę przebudowano, ujednolicono szerokość jezdni, a na wjeździe ulicy Rybnickiej do Raciborza, na wysokości Brzezia dobudowano trzeci pas ruchu. Na całym odcinku całkowicie przebudowano infrastrukturę: gazową, wodociągową, kanalizacyjną czy elektroenergetyczną.
Jutro (25.07.) inwestycja zostanie podsumowana w Urzędzie Gminy w Kornowacu, została zrealizowana ze środków Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.
Historia remontu
W czerwcu 2015 podpisano umowę z biurem DROSYSTEM sp. z o.o. na opracowanie dokumentacji projektowej dla przebudowy drogi wojewódzkiej nr 935. Z końcem października 2018 roku uzyskano decyzję Wojewody Śląskiego o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej w zakresie przebudowy drogi wojewódzkiej nr 935 na odcinku od skrzyżowania z drogą krajową nr 45 do granicy miasta Rybnik. Do realizacji zadania została wybrana oferta firmy DROG-BUD sp. z o. o. Umowę na roboty budowlane podpisano we wrześniu 2019 roku. W kwietniu 2020 roku podpisano umowę na świadczenie usługi Konsultanta z firmą PROKOM Construction sp. z o.o.
Zakres inwestycji obejmował m.in.:
- przebudowy istniejącej konstrukcji jezdni z dopuszczeniem nacisku pojedynczej osi 11,5 tony,
- ujednolicenia szerokości jezdni,
- przebudowy i korekty geometrii istniejących skrzyżowań,
- przebudowy oraz budowy chodników, ścieżek rowerowych, ciągów pieszo-rowerowych,
- przebudowy zjazdów,
- przebudowy i budowy zatok autobusowych,
- zastosowania elementów bezpieczeństwa ruchu i elementów uspokojenia ruchu,
- przebudowy i wykonania prac na obiektach mostowych,
- wykonania elementów odwodnienia pasa,
- zabezpieczenie i przebudowę wszystkich kolizji z urządzeniami obcymi – sieci uzbrojenia terenu i inne,
- budowę kanałów technologicznych,
- budowę oświetlenia ulicznego,
- budowę sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulicy Rybnickiej i Brzeskiej
Wszystkie przebudowywane i budowane drogi wojewódzkie są dostosowane do maksymalnego nacisku osi 11,5 tony. ZDW w Katowicach stosuje przy tym najnowsze rozwiązania techniczne biorąc pod uwagę tzw. „koszt życia drogi” (Life Cycle Cost).
To sprawia, że przewidywana trwałość dróg (Perpetual Pavement) przebudowywanych i budowanych przez ZDW w Katowicach wynosi aż 50 lat. Oznacza to, że w tym czasie nie będzie konieczności ich gruntownej przebudowy. Na tej podstawie można stwierdzić, że zakres realizowanych i przygotowywanych w woj. śląskim inwestycji infrastrukturalnych jest imponujący. Sprawna realizacja umów jest wynikiem współpracy władz województwa z poszczególnymi samorządami. Dobrym tego przykładem jest oddawana obecnie do użytku przebudowana droga od Raciborza do m. Kornowac.
– podają służby prasowe Urzędu Marszałkowskiego w Katowicach.
Czytaj także: