StartWiadomości Wiadomości dnia

Ponad 50% budowy zbiornika przeciwpowodziowego Racibórz Dolny jest gotowa

Posłuchaj:

Bardzo mocno zaawansowane są główne budowle spustowe, tak jak blok przelewowo-upustowy, przy którym stoimy. Drugi obiekt, upust do Odry Miejskiej, który będzie zasilał Odrę przepływającą przez Racibórz. Te budowle są krytyczne z punktu widzenia realizacji budowy i są bardzo mocno zaawansowane. W tej chwili wydaje nam się, że wszystkie problemy techniczne związane z realizacją budowy są rozwiązane. Koncentrujemy się tylko na tempie i jakości robót.

Na co dzień przy budowie zbiornika pracuje ponad 600 osób. To nie jest łatwa inwestycja – dodaje dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach, Łukasz Lange:

Bardzo ważny półmetek, bardzo ważne momenty, ponieważ zażegnaliśmy problem lub jesteśmy w trakcie zażegnania problemu dostępności kruszywa. Jak wiemy, materiał, który jest jednym ze składowych elementów budowy zapór, więc jest to materiał bardzo istotny. Myślę, że samo to, że gwarantujemy, że czas zakończenia budowy zbiornika na chwilę obecną nie jest zagrożony. Jeżeli nie nastąpią jakieś nieokreślone zjawiska, których nie będziemy mogli przewidzieć. Jest to ogromna inwestycja, jest co robić. (…)

Obecny na terenie budowanego zbiornika przeciwpowodziowego Racibórz Dolny, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Grzegorz Witkowski zapowiedział, że po dokończeniu inwestycji rząd rozpocznie starania o to, by przekształcić zbiornik z suchego w mokry:

Na całym świecie już się buduje w ten sposób, żeby mieć tę funkcje żeglugową do retencji, do alimentacji wody, szczególnie w Odrze, która ma bardzo mały stan, uniemożliwia żeglugę, poziom wód gruntowych się obniża. Przypadki stepowienia i susz wielomiesięcznych każą nam popatrzeć w inną stronę, w innym kierunku. Większość jest zrobione, tu można wspólnie połączyć te siły. Natomiast wiadomo, że trzeba będzie z hydrotechnikami, z hydrologami, z inżynierami usiąść i zastanowić się, w jaki sposób to zrobić. Już teraz wiem, że generalny wykonawca tak te urządzenia wszystkie konstruuje, żeby w przyszłości można było bez większych problemów przebudować ten zbiornik na zbiornik mokry. Ale to jest przyszłość, taka jest nasza intencja. 

Są plany, by dzięki zbiornikowi Racibórz Dolny sprawić, by Odra była żeglowna aż do czeskiej Ostrawy. Według specjalistów, zmiana zbiornika z suchego na mokry to nie jest prosta sprawa, trzeba wykonać m.in, zabezpieczenie przeciw falowaniu, a wybudowane teraz przepusty okażą się niepotrzebne. Pojawia się też pytanie o koncesje, które mają kopalnie wydobywające kruszywo w czaszy zbiornika, przyznane na kolejnych 35 lat. Eksperci szacują, że będą to ogromne koszty. Już teraz inwestycja pochłonie 1,5 miliarda złotych.

Zostaw komentarz