Radio 90 logo

MUZYKA WYBRANA DLA CIEBIE • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

Potrącenia i śmiertelne wypadki na ulicy Budowlanych w Rybniku to nie rzadkość. A świateł jak nie było, tak nie ma

Facebook Twitter

"Ile jeszcze tragedii musi się wydarzyć w tym miejscu, by władze miasta w końcu zareagowały?" - pytają mieszkańcy osiedla Chabrowa w Rybniku. Chodzi o przejście dla pieszych na ulicy Budowlanych, gdzie dochodzi do wielu potrąceń, a w ostatnich miesiącach miał miejsce także śmiertelny wypadek.

Mieszkańcy od lat postulują, by w tym miejscu powstała sygnalizacja świetlna:

Od 7 grudnia były tu już trzy wypadki, w tym jeden śmiertelny! Nasze dzieci uczęszczają do szkoły, my się o nie boimy!

Powinna być sygnalizacja. Ja, jako 75-letni mężczyzna też chciałbym móc swobodnie przejść przez ulicę, a niestety się nie da – jest problem.

Bardzo źle to wygląda, jeden kierowca nas przepuści, inny jedzie jak wariat!

Syn mojej sąsiadki został tu potrącony. Na szczęście wyszedł z tego bez większego szwanku z urazem nogi.

My cały czas się boimy o swoje dzieci. Musimy zawozić je do szkoły – 15-letnie dzieci!

Mieszkańcy 27 lat temu wysłali pierwszą petycję w tej sprawie do urzędu miasta, potem były kolejne i kolejne, bez konkretnych decyzji ze strony urzędników. Pod koniec minionego roku do magistratu wpłynęła jeszcze jedna prośba:

Staramy się o to początku od kiedy tu mieszkamy, przeważnie na zebraniach spółdzielczych ten temat był poruszany, ale zawsze były jakieś wymówki.

Zebraliśmy setkę podpisów pod petycją do prezydenta Adama Fudalego, żeby były te światła wzbudzające.

W imieniu mieszkańców osiedla Chabrowa Radio 90 sprawdziło jakie są szanse na zamontowanie świateł na feralnym przejściu. „Niestety nie zezwalają na to przepisy” – odpowiada pełnomocnik prezydenta Rybnika do spraw dróg i gospodarki komunalnej, Janusz Koper:

Nie ma możliwości zastosowania takiej sygnalizacji zaciskowej dla pieszych, ponieważ jest to w obrębie skrzyżowania musielibyśmy przesuwać przejście dla pieszych w inne miejsce i to na pewno byłoby nagminnie łamane, ponieważ tu jest też przyzwyczajenie pieszych i to jest najbardziej właściwe miejsce dla tego przejścia. Dzisiaj sprawdziliśmy oznakowanie, zabezpieczenia, zwiększyliśmy oświetlenie tego skrzyżowania i to powinno wystarczyć.

…a co jeżeli nie wystarczy? Są inne rozwiązania. By zwiększyć bezpieczeństwo pieszych należałoby wybudować sygnalizację świetlną na całym skrzyżowaniu – podobnie jak jest to na tej samej ulicy w rejonie Bushido. W grę wchodzi także budowa w tym miejscu ronda. Będzie to jednak bardzo trudne – zaznacza Janusz Koper:

Jest to takie miejsce między dwoma rondami, wstawianie tam sygnalizacji mogłoby być – nie wiem czy by było – ale mogłoby być dodatkowym problemem, że mogłoby nam w godzinach szczytu zablokować oba ronda. Możliwe, że najlepszym rozwiązaniem byłoby rondo. Budżet bieżącego roku nie przewidywał tam, czy nie przewiduje żadnych działań. Będziemy to analizować, będziemy o tym dyskutować z policją jak zwiększyć bezpieczeństwo, bo wiadomo, że to tu jest najważniejsze.

Jak zapewnia Janusz Koper, miasto cały czas monitoruje sytuację. Jeżeli zdecyduje, że przebudowa skrzyżowania i zmiana organizacji ruchu w tym miejscu jest konieczna, podejmie odpowiednie decyzje. Wcześniej będzie trzeba jednak znaleźć pieniądze – budowa sygnalizacji na całym skrzyżowaniu to koszt miliona złotych, budowa w tym miejscu ronda to co najmniej 2 i pół miliona złotych. Sprawą zainteresował się Robert Krzyżaniak.

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj

Jak mija dzień? Sprawdź najważniejsze wiadomości z 29 marca 2024