Radio 90

Gramy od 25 lat • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

 

Pozytywne myślenie w czasach zarazy

Facebook Twitter

W czasach, kiedy nie wiemy co przyniesie przyszłość, najważniejsze jest pozytywne myślenie. Czy sami, zamknięci w czterech ścianach, możemy poradzić sobie ze stresem, który towarzyszy nam każdego dnia?

Agnieszka Lilya Fałat, hipnoterapeutka, trenerka mentalna i autorka warsztatów dla młodzieży i dorosłych „W obronie marzeń”, realizowanych w Rybniku jest przekonana, że wystarczy pamiętać o kilku zasadach:

Pierwsze co potrzebujemy zrobić, to odłączyć się od tych negatywnych informacji, które są wokoło nas. Odłączyć się od negatywnych informacji, które są od naszych bliskich. Jak możemy to zrobić? No możemy to w najprostszy sposób zrobić zmieniając kanał w telewizji, ponieważ mówimy o sytuacji która jest obecnie. Czyli sytuacji w której zostaliśmy zakwaterowani  naszych domach na dłuższy pobyt. Więc ja proponuje nie łączyć się z tymi informacjami, które są w telewizji, które są negatywne. Tam jest bardzo dużo pozytywnych informacji również – to jest jeden ze sposobów. Drugi ze sposobów to jest na przykład wykonywanie jakiś prac domowych czy jakiś zajęć, które sprawiają nam przyjemność. To już powoduje, że my zmieniamy sposób i temat myślenia.

Pozytywne myślenie ma wpływ na odporność naszego organizmu:

Jeśli my jesteśmy w naszych domach i otaczają nas negatywne informacje w około, jeśli my sobie włączymy telewizor i również jesteśmy poddawani rożnym negatywnym sugestiom, to prędzej czy później te wszystkie informacje wpływają na nasze samopoczucie. To wpływa również na jakość naszych myśli i te myśli bezpośrednio powodują obniżenie naszej odporności, naszej cierpliwości. Nasza reakcja na najbliższe otoczenie jest trudna, często jest agresywna. Dlatego to z czym my się w tym trudnym okresie łączymy, myślę że jest takim kluczem do tego, by zmienić jakość myśli. A jakość myśli możemy zmienić, przełączając się z tych negatywnych informacji na pozytywne, chociażby oglądając komedie.

Zamknięcie w czterech ścianach, nawet z osobami, które bardzo kochamy może doprowadzać do wielu nerwowych sytuacji. Jak radzić sobie z konfliktami?

Wtedy z pomocą mogą nam przyjść wszystkie techniki oddechowe. Czyli taki najprostszy sposób to jest po prostu nie wchodzić w kłótnie, w ten stres, w tą emocje. Ja wiem, że to nie jest proste. Myślę, że takim sposobem na rozłączenie nas z tą sytuacją stresową, która jest w domu, to są właśnie techniki oddechowe. Czyli po prostu, usiąść sobie na chwilę zrobić kilka wdechów, kilka wydechów. Wydycham cały ten stres, całe to napięcie. I zrobić sobie ich pięć, jeśli trzeba dziesięć, jeśli trzeba piętnaście, i zobaczyć co się zadzieje.Czy nasza reakcja teraz na tą osobę w domu będzie równie agresywna, czy się złagodzi. Ja myślę, że powinna się złagodzić,  bo jeśli my wejdziemy w emocje tego stresu, tej agresji, która jest w domu, to będziemy podążać tym torem. A tu chodzi o to, żeby z tego wyjść.

Agnieszka Lilya Fałat zauważa, że to jest dobry czas, żeby pobyć samemu ze sobą, być może odkryć w sobie jakieś pasje..

To jest olbrzymi test dla nas wszystkich, gdzie my w jakim pędzie dnia codziennego żyliśmy. Teraz jesteśmy zatrzymani na jakieś określonej powierzchni metrów kwadratowych, i potrzebujemy umieć sobie poradzić z różnymi sytuacjami, od których być może wcześniej uciekaliśmy. To jest dobry czas na to, żeby zająć się tymi pozytywnymi stronami życia, nie tymi negatywnymi. Ilu z nas wcześniej marzyło o tym, żeby mieć czas, teraz go mamy, wiec dlaczego go nie wykorzystać na pozytywne myśli, na pozytywne scenariusze. Chociażby nawet na pozytywne zaplanowanie naszej najbliższej przyszłości.

To na koniec jeszcze prosty test na to, jak nasze myśli wpływają na nasze ciało:

W sytuacji w której wyobrażają sobie jakieś negatywne wspomnienie, chciałabym żeby sobie zaobserwowały co dzieje się z ich ciałem, co dzieje się z ich mimiką, w jaki sposób tylko to jedno wspomnienie wpływa na nasze samopoczucie. W momencie w którym my wyjdziemy z tej negatywnej informacji, z tego negatywnego wspomnienia i przełączymy się w swoim myśleniu na pozytywne wspomnienia, na sytuację w której udało nam się osiągnąć coś z czego byliśmy bardzo dumni, od razu będziemy mogli zaobserwować jak zmienia się nasza postawa, jak zaczynamy się uśmiechać sami do siebie. Możemy zaobserwować jak zaczynamy reagować na najbliższe otoczenie. Nie czujemy żadnego zagrożenia, czujemy się silni, nasza odporność jest na poziomie który myślę, że w tej sytuacji jest wymagany. Te myśli nie tylko kształtują rzeczywistość, ale one bezpośrednio wpływają na nasze samopoczucie.

rozmawiała Monika Sokołowska.

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj