Prawa i obowiązki pracodawcy i pracownika – co warto wiedzieć? [materiał sponsorowany]
Kodeks pracy narzuca pewne prawa i obowiązki zarówno pracodawcom, jak i pracownikom. Każda osoba zatrudniona na umowę o pracę powinna się z nimi zapoznać, aby wiedzieć, czy pracodawca działa w sposób uczciwy i czy gwarantuje bezpieczną oraz komfortową pracę.

Szacowany czas czytania: 01:59
Kiedy obowiązują przepisy Kodeksu pracy?
Warto wiedzieć, że prawa i obowiązki pracownika określa Kodeks pracy, jednak dotyczy on jedynie osób zatrudnionych na umowę o pracę. Świadczenie pracy na podstawie stosunku pracy nazywane jest także zatrudnieniem pracowniczym. Nawiązując stosunek pracy, pracownik zobowiązuje się do wykonywania wyznaczonego rodzaju pracy na rzecz pracodawcy za wynagrodzeniem.
Wszystkie inne umowy zawierane między stronami – takie jak umowy zlecenia, umowy o dzieło, a także umowy na zasadzie B2B – są regulowane przez Kodeks cywilny. Nazywane są także umowami cywilnoprawnymi i nie są w żaden sposób ujęte w przepisach Kodeksu pracy. Jeżeli zastanawiasz się, który rodzaj umowy będzie dla Ciebie najkorzystniejszy, to skorzystaj z kalkulatora wynagrodzenia, który znajdziesz na tej stronie: https://firmove.pl/kalkulatory/kalkulator-wynagrodzenia.
Prawa i obowiązki pracodawcy
Jednym z najważniejszych obowiązków pracodawcy jest konieczność poinformowania pracowników rozpoczynających pracę o zakresie ich obowiązków, sposobie wykonywania pracy, a także o ich podstawowych uprawnieniach. Informacja o warunkach zatrudnienia to dokument, który należy przekazać pracownikowi w ciągu 7 dni od daty podpisania umowy o pracę – w formie papierowej lub elektronicznej. Więcej informacji na ten temat znajdziecie tutaj: https://aleo.com/pl/blog/wzory-dokumentow/informacja-o-warunkach-zatrudnienia/.
Podstawowym prawem pracodawcy jest egzekwowanie wypełniania obowiązków przez pracowników.
Pracodawca ma więc prawo do kierowania całym procesem pracy pracownika i rozliczania go z efektów. Może egzekwować od pracownika między innymi przestrzegania czasu pracy, regulaminu pracy, zasad BHP oraz przepisów przeciwpożarowych, a także dbałości o dobro zakładu pracy i zachowania w tajemnicy informacji wewnętrznych dotyczących przedsiębiorstwa.
Prawa i obowiązki pracownika
Wszystkie podstawowe obowiązki pracownika zostały dokładnie określone w art. 100 Kodeksu pracy. To przede wszystkim zobowiązanie do sumiennego i starannego wykonywania pracy, a także wymóg stosowania się do poleceń przełożonych, które dotyczą wykonywanej pracy. Obowiązkiem pracownika jest też między innymi przestrzeganie ustalonych wcześniej godzin pracy oraz wszelkich wewnętrznych przepisów i zasad.
Nadrzędnym prawem pracownika jest prawo do swobodnie wybranej pracy. Nikt nie ma prawa przymuszać pracownika do wykonywania pracy, której nie on wykonywać nie chce. Prawem pracownika jest także godziwe wynagrodzenie za pracę oraz równe traktowanie z tytułu jednakowego wykonywania tych samych obowiązków, co dotyczy przede wszystkim równości płci w zatrudnieniu. Każdy pracownik ma też zapewnione prawo do odpoczynku.