Radio 90

Gramy od 25 lat • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

 

Problemy z teleporadami w przychodniach

Facebook Twitter

Wiele przychodni w regionie zamknęło drzwi dla pacjentów i prosi ich by korzystali z teleporad. Udzielają ich telefonicznie lekarze, ale jak nas informujecie, są z tym ogromne problemy.

Przykład? „Telefon milczy w przychodni na Piasta w Rybniku. Choć jest kartka, że udzielane są tam teleporady i można dzwonić, nikt nie odbiera. A dzwonie w sprawie syna, który jest po zawale i potrzebuje recepty” – napisała do nas jedna z rybniczanek. Jak rozwiązać ten problem? Pytaliśmy rzecznik śląskiego oddziału NFZ, Małgorzatę Doros:

Jeżeli nie możemy się dodzwonić do lekarza specjalisty, powinniśmy się skontaktować z inną poradnią lekarza rodzinnego, przekazać swoje prośby. Jest już mechanizm prawny, który pozwala na to, aby inny lekarz podstawowej opieki zdrowotnej przepisał konieczne leki. Istnieje on tylko w takim przypadku, jeżeli nasza przychodnia jest zamknięta, i takie zgłoszenie przesłała do NFZ.

Problem w tym, że na razie do śląskiego NFZ-tu nie trafiła ani jedna informacja o całkowitym zamknięciu poradni podstawowej opieki zdrowotnej w naszym województwie. Co zatem zrobić jeżeli nie możemy skontaktować się z naszym lekarzem?

Taka osoba powinna dzwonić do skutku. Mówimy o przykładzie pacjenta, który wyszedł ze szpitala i miał przepisane leki na karcie wypisowej ze szpitala. Z taką kartą wypisową może się udać do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, może choćby mailem przekazać tą kartę wypisową. Wiem, że tak to działa w niektórych poradniach, i takie leki otrzyma. Dostanie e-receptę. Pacjent ma możliwość skorzystania z teleporady nie tylko u swojego lekarza rodzinnego, ale u lekarza specjalisty, co ważne – u lekarza specjalisty, dla tych pacjentów którzy kontynuują leczenie, oraz telefonicznych konsultacji psychiatrycznych i psychoterapeutycznych.

Małgorzata Doros dodaje, że NFZ nie ma wpływu na decyzję lekarzy o nieprzyjmowaniu pacjentów i zastąpieniu wizyt teleporadami:

Wiemy, że placówki się reorganizują, że są w bardzo ograniczonym personelu i chcą też zminimalizować ryzyko kontaktu pacjenta z osobami, które mogą być zakażone koronawirusem. Niestety nie mamy takich narzędzi, które zmusiły by kogokolwiek do pracy w warunkach, w których on się na tą pracę nie chce zgodzić, albo się boi. Mamy za to wiele sygnałów od placówek, że pomimo obciętej kadry, obciętego składu osobowego, nadal pracują i podejmują się opieki nad pacjentami.

Numery telefonów do wszystkich poradni, które zaczęły udzielać teleporad znajdziecie na stronie nfz.gov.pl.

Wokół Ciebie dzieją się rzeczy ważne lub zabawne?
Nakręciłeś ciekawy film, zrobiłeś dobre zdjęcie?
Interesuje nas wszystko, co interesuje Ciebie i co dla Ciebie jest ważne.
Napisz do nas TUTAJ!

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj