Radio 90 logo

MUZYKA WYBRANA DLA CIEBIE • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

RELACJA Z GRANICY. Kolejni uchodźcy jadą w nasze strony. Czekają w ogromnych kolejkach [WIDEO]

Facebook Twitter

Wiozą kobiety z dziećmi z terenów objętych walkami. Niestety przed nimi długa i ciężka podróż, a przed samym wjazdem do Polski kilkudziesięciogodzinne oczekiwanie w kolejce na granicy. W wiadomościach Radia 90 przenosimy się na Ukrainę.

Związki zawodowe dały autobus, a skoczowska odlewnia żeliwa zafundowała paliwo. W miniony poniedziałek (07.03.) pod Lwów pojechał autokar po blisko 50 uchodźców. Wczoraj (08.03.) po południu pojazd wyruszył w trasę powrotną.

Już wracamy, ale utknęliśmy w potężnym korku przed granicą w Korczowej. Mimo eskorty policji i zapewnień, że możemy podjechać autokarem pod szlaban, zostaliśmy zawróceni

– relacjonuje Andrzej Bacza, jeden z wolontariuszy i koordynatorów wyjazdu. Autokar został skierowany do Budomierza, ale i tu sytuacja jest podobna.

Andrzej Bacza: Wydaje się, że organizacja tego transportu humanitarnego budzi troszkę zastrzeżeń, w każdym autokarze są małe dzieci, spotykałem po drodze osoby ciężko chore, przewożone różnym transportem przez Niemców, Holendrów. Musimy czekać, nie wiem jak będzie wyglądała kontrola , jest to już któraś godzina i jak to tempo zostanie utrzymane, to czeka nas jeszcze 15 godzin na dojazd do granicy. Podeszliśmy pieszo do granicy i jest tam mnóstwo osób przekraczających granicę pieszo, jest tam kilka namiotów z pomocą humanitarną, jakieś posiłki. Pytałem kto to organizuje, okazuje się, że ze strony Polski są dostarczane te artykuły.

W grupie kobiet jest pochodząca z Charkowa Olena Bejchel. Próbuje się dostać do przyjaciół w Katowicach. Już raz była przy granicy, ale nie udało się jej przekroczyć. Teraz skorzystała z transportu zaoferowanego przez grupę ze Skoczowa.

To wielka tragedia, nie potrafię opisać tych wydarzeń na miejscu

– mówi kobieta:

Cały czas bomby i strzały, ludzie chowają się w piwnicach i boją się wychodzić na ulicę. Kiedy byliśmy na dworcu była bardzo duża kolejka i długo czekaliśmy na pociąg. Jak staliśmy na dworcu rozpoczęło się bombardowanie…

Uchodźcy jadący tym transportem mają zapewnioną opiekę i nocowanie w Istebnej.