Radio 90 logo

MUZYKA WYBRANA DLA CIEBIE • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

Remont torów na liniach do Wisły Głębce i Cieszyna bez opóźnień

Facebook Twitter

Inwestycja o wartości 460 mln zł, realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. współfinansowana jest z funduszy unijnych. Efektem będą krótsze podróże koleją. Kolejarze obiecują: Pociągiem znów pojedziemy z Goleszowa do Cieszyna. Zakończenie prac planowane jest do końca 2021 roku.

Automatyzację robót i wykorzystywanie maszyn na kolejowych inwestycjach widać także w województwie śląskim. Specjalny pociąg techniczny (PUN) wykonał pracę na odcinku Bronów (Chybie) – Skoczów na linii nr 157. Do robót na tej linii wykorzystywana jest także oczyszczarka tłucznia.

– informuje Katarzyna Głowacka, rzeczniczka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

PUN, czyli pociąg do potokowej wymiany nawierzchni kolejowej, ułożył 13 km nowych torów. Dzięki wykorzystaniu maszyny i automatyzacji robót, wykonawca skrócił czas wymiany toru na odcinku Bronów (Chybie) – Skoczów. Samojezdna maszyna, o długości ponad pół kilometra, stanowi zestaw mechanizmów, m.in. suwnic, które zabierają stare szyny i podkłady, a w ich miejsce transportują nowe elementy. Automatycznie układany jest tor. PUN obsługuje 15-osobowy zespół pracowników.

Na linii od Bronowa do Pierśćca do robót wykorzystywana jest także oczyszczarka tłucznia. Ta specjalistyczna maszyna zapewnia odpowiedni stan podtorza, czyści tzw. podsypkę – tłuczeń. Dzięki temu uzyskiwane jest m.in. dobre odprowadzanie wody i wymagana jakość toru, a w efekcie podróże zgodne z rozkładem jazdy.

Na linii z Chybia w stronę Skoczowa, w stacjach Pierściec i Skoczów, usunięto już stare tory i element sieci trakcyjnej. Podobne prace wykonano od Goleszowa w stronę Cieszyna. Przygotowywane do przebudowy są stare perony na przystankach Goleszów Górny, Bażanowice, Cieszyn Mnisztwo (który zmieni nazwę na Cieszyn Uniwersytet) oraz Chybie Mnich i Zaborze. Rozpoczęto prace przy obiektach inżynieryjnych między Goleszowem a Cieszynem oraz na szlaku Bronów – Skoczów, m.in. przy moście na Wiśle w Skoczowie. Linia od Skoczowa do Wisły Głębce będzie przebudowywana w 2021 roku. Aby sprawnie prowadzić prace, wykonawca zgromadził materiały. Przygotowany jest m.in. tłuczeń na stacji Pierściec oraz kilkanaście tysięcy podkładów strunobetonowych na stacjach Chybie i Goleszów.

Efektem inwestycji będą krótsze podróże w Beskid Śląski, np. z Katowic do Wisły Głębce w ok. 1h i 40 min, a więc o ponad 30 minut szybciej niż dotychczas. Pociągi przyspieszą z 20-30 km/h do 80-120 km/h. Przywrócone zostanie połączenie z Goleszowa do Cieszyna. Zwiększy się przepustowość linii, a więc trasą będzie mogło kursować więcej pociągów.

Poprawi się dostęp do kolei. Podróżni skorzystają z wygodnych peronów na 7 stacjach i 10 przystankach, m.in. w Cieszynie, Goleszowie, Skoczowie, Ustroniu i Wiśle Uzdrowisko. Zwiększy się dostęp do kolei, dzięki budowie nowych przystanków Skoczów Bajerki i Ustroń Brzegi. Zwiększy się bezpieczeństwo ruchu kolejowego i samochodowego, dzięki przebudowie 81 przejazdów kolejowo-drogowych oraz budowie Lokalnego Centrum Sterowania w Skoczowie.

Przypomnijmy: od 16 marca na odcinku Chybie – Wisła Głębce wprowadzona jest zastępcza komunikacja autobusowa. Informacje z wyprzedzeniem zostały umieszczone w rozkładzie jazdy.

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj