Gramy od 25 lat • Cieszyn 95.2 fm • Rybnik 90 fm Słuchaj Online Facebook YouTube Twitter

 

Rybnik chce pociągów do Gliwic

Facebook Twitter

Rybnik chce reaktywacji kolejowych połączeń do Gliwic. Komunikacja między miastami podupada. Swoje kursy zlikwidował dawny PKS Gliwice, a wydłużenie komunikacji miejskiej z Gliwic do Wilczy to kolejny cios w firmy busowe, operujące na tej trasie.

Przypomnijmy, że pociągi osobowe między Rybnikiem a Gliwicami przestały jeździć blisko 20 lat temu. Trasa biegnie przez Leszczyny, Knurów i Gierałtowice, przejazd zajmowałby blisko 50 minut, ale przy dzisiejszym natężeniu ruchu na drogach jest to czas porównywalny.

To mogłaby być oferta dla uczniów czy studentów, ale by była dla nich atrakcyjna musiałaby zawierać co najmniej 6 par pociągów dziennie. Reaktywacja połączenia leży w gestii organizatora przewozów wojewódzkich.

Dziś drogi są do tego stopnia zakorkowane, że czas przejazdu rzędu 50 minut nie odbiega znacząco od tego, co oferują busy, a po drodze skomunikuje się też inne miejscowości.

Dla nas ważne są dwa cele. Z jednej strony: komunikacja z Rybnika do Gliwic. To duże ułatwienie choćby dla studentów Politechniki, ale też jest szereg spraw, które załatwia się w Gliwicach – mówi prezydent Piotr Kuczera.

Takie połączenie byłoby z ogromną korzyścią dla mieszkańców. Ale jest też druga strona medalu. Kolej może być swoistym magnesem dla tych, którzy dojeżdżają do Rybnika. Takie połączenia powinny nie tylko służyć do przejazdów na pełnej trasie: uzupełnienie taktu między Leszczynami a Rybnikiem bardzo by poprawiło komunikację w ramach aglomeracji rybnickiej.

Pewnym zaskoczeniem może być fakt, że pociąg z Knurowa jedzie szybciej do Rybnika niż do Gliwic. Zapewniając dobry dojazd na tej trasie można nawet zachęcić do nauki w rybnickich szkołach średnich. Wymogiem jest jednak dobra i stabilna oferta przewozowa.

W ostatnim roku kursowania pociągów między Rybnikiem a Gliwicami jeździły zaledwie dwa pociągi dziennie w każdą stronę. To nie jest poważna oferta, którą można kogokolwiek przekonać do kolei. Niech się wydłuży wykład i już zostaje się „na lodzie”, a przecież trudno wyobrazić sobie, że wszyscy kończą zajęcia o tej samej godzinie, i to każdego dnia. Dlatego trzeba myśleć kompleksowo, takim akceptowalnym minimum wydaje się 6 połączeń każdego dnia w obu kierunkach. Wówczas można myśleć o faktycznym wykorzystaniu pociągów w dojazdach do Gliwic z Rybnika, zwiększa się też wówczas znaczenie kolei od Leszczyn, gdzie stacja obsługuje też całą dzielnicę Kamień- mówi Bartosz Mazur z Wydziału Komunikacji.

Wnioskowane połączenie leży w gestii organizatora przewozów wojewódzkich. Także z tej perspektywy wydaje się, że taka „nitka” zwiększyłaby spójność regionu. Tego rodzaju pociągi by łączyły szereg znacznych ośrodków w województwie, poprawiając możliwości przejazdu. Także perspektywa przebudowy węzła katowickiego nakazuje rozważyć kierowanie potoków innymi ciągami, jak choćby połączeniem Gliwice – Rybnik – Bielsko Biała.

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj