Przejdź do menu głównego Przejdź do treści

REKLAMA

Rzecznik praw konsumenta: „Sprawdzajcie dokładnie umowy”

Sprawdzajcie dokładnie umowy, które podpisujecie - apeluje Dariusz Kalemba powiatowy rzecznik praw konsumenta w powiecie wodzisławskim. W ostatnim czasie zgłasza się do niego coraz więcej osób, które kupują towar przez internet i później mają duży problem z jego reklamacją. Mamy też dla Was kontakty do rzeczników w całym regionie.

Dariusz Kalemba rzecznik praw konsumenta w Wodzisławiu radzi/ fot. Radio 90

Szacowany czas czytania: 03:27

Sprawdzajcie dokładnie umowy, które podpisujecie

– apeluje Dariusz Kalemba, rzecznik praw konsumenta w powiecie wodzisławskim. Posłuchajcie jego apelu:

Dariusz Kalemba: Żeby wystrzegali się zakupów, przy okazji oglądania rolek na YouTubie czy na TikToku, gdzie pojawiają się takie filmiki jako reklamy towarów. Żeby na tej podstawie nie kupować tych towarów. Warto przeczytać regulamin danego sklepu, czy zawieramy umowę z tym sprzedawcą bezpośrednio, czy ten właściciel tego sklepu jest tylko pośrednikiem i nam świadczy usługę pośrednictwa, a sprzedawcą jest jakaś firma na przykład w Hongkongu lub w Chinach. Mamy prawo do 14 dni odstąpić od umowy i odesłać towar. Okazuje się, że nie wiemy gdzie, a jeżeli już się dowiemy gdzie, to same koszty przesyłki mogą przewyższać wartość towaru.

Warto też zadbać o to by w sprawach reklamacji, nie tylko tych internetowych, mieć dowód jej złożenia.

Dariusz Kalmeba: Żeby konsumenci sporządzali reklamację na piśmie dla celów dowodowych, bo mamy sytuacje takie, że konsument ma sprawę z przedsiębiorcą, która się ciągnie od kilku miesięcy, a nie jest w stanie udowodnić żadnym pismem, nawet żadnym mailem czy SMS- em, że te reklamację składał. To jest tylko przepychanka słowna, słowo przeciwko słowu i to jest dla konsumenta niekorzystne. Tym bardziej, że przepis mówi, że jeżeli sprzedawca nie ustosunkuje się do 14 dni od otrzymania reklamacji czy zgłoszenia roszczenia, należy uznać, że reklamację uzna za zasadne. Jest to korzystne dla konsumenta, ale konsument musi w tym momencie wykazać, udowodnić, że tą reklamację złożył. Polecamy, żeby one były na piśmie.

Rzecznik praw konsumenta radzi

Pracy mamy dużo

– dodaje Dariusz Kalemba, miesięcznie trafia do niego około 20 wniosków z prośbą o pomoc, udziela też blisko 150 porad telefonicznych. Z jaki sprawami najczęściej zwracają się ostatnim czasie mieszkańcy? Posłuchajcie:

Dariusz Kalemba rzecznik praw konsumenta w Wodzisławiu radzi/ fot. Radio 90

Nie wszystkim udaje się pomóc, czasem ich roszczenia nie mają podstaw

– dodaje Dariusz Kalemba:

Dariusz Kalemba: Do nas trafiają reklamacje już nie uznane przez sprzedawców, więc nie zawsze te reklamacje są takie, że konsument ma rację. Tutaj trzeba wypośrodkować, są sytuacje, kiedy ten towar jest po prostu zniszczony lub uszkodzony przez konsumenta, ale znaczna część tych reklamacji uważamy, że jest zasadna i nie odmawiamy. Występujemy do przedsiębiorcy.

Radio 90: Ilu osobom udaje się pomóc?

Dariusz Kalemba: Średnio około 60% wniosków jest rozpatrywanych pozytywnie, czyli uznawanych przez przedsiębiorców. Warto dzwonić i pytać się przed zawarciem umowy, przed złożeniem reklamacji, co należy do tej reklamacji wpisać i jak należy sformułować swoje roszczenia.

Instytucja rzecznika praw konsumenta funkcjonuje w naszym kraju od blisko 26 lat. Podkreślmy porad rzecznicy udzielają bezpłatnie. A gdzie przyjmują w regionie?

Rzecznik praw konsumenta, gdzie go szukać w regionie?

  • Klaudia Bohucka, Powiatowy Rzecznik Konsumentów, ul. Bobrecka 29, 43-400 Cieszyn, tel. 33 477 73 11, e-mail: sr@powiat.cieszyn.pl
  • Anna Nidzińska, Miejski Rzecznik Konsumentów, ul. Jasna 31A, 44-100 Gliwice, tel. 32 338 64 99, e-mail: mrk@um.gliwice.pl
  • Edyta Wietschorke-Gołąb, Powiatowy Rzecznik Konsumentów, ul. Zygmunta Starego 17, 44-100 Gliwice, tel. 32 331 69 26, e-mail: rzecznik.konsumentow@starostwo.gliwice.pl
  • Ewelina Stelmach, Miejski Rzecznik Konsumentów, Al. J. Piłsudskiego 60, 44-335 Jastrzębie – Zdrój, tel. 32 478 53 51, e-mail: prk@um.jastrzebie.pl
  • Edyta Raimann – Pryszcz, Powiatowy Rzecznik Konsumentów, ul. 3 Maja 10, 43-200 Pszczyna, tel. 32 449 23 28, e-mail: konsument@powiat.pszczyna.pl
  • Anna Szukalska, Powiatowy Rzecznik Konsumentów, pl. Okrzei 4, 47-400 Racibórz, tel. 32 459 73 22, e-mail: rzecznikkonsumenta@powiatraciborski.pl
  • Joanna Appel, Powiatowy Rzecznik Konsumentów, ul. 3 Maja 31, 44-200 Rybnik, tel. 32 416 13 35, e-mail: rzecznik@starostwo.rybnik.pl
  • Dariusz Kalemba, Powiatowy Rzecznik Konsumentów, ul. Pszowska 92a, 44-300 Wodzisław Śląski, tel. 32 453 99 62, e-mail: dariusz.kalemba@powiatwodzislawski.pl
  • Bożena Staneczek, Miejski Rzecznik Konsumentów, ul. Rynek 9, 44-240 Żory, tel. 32 434 81 58, e-mail: rk@um.zory.pl

Czytaj także:

REKLAMA