Rzecznik praw konsumenta: wakacyjne wyjazdy – uwaga na oszustwa!
Powiatowy rzecznik praw konsumenta ostrzega przed oszustwami oraz przysługującymi prawami podczas wakacyjnych wyjazdów.

Szacowany czas czytania: 02:53
Wakacje w pełni, czas wypoczynku i wyjazdów w dalsze czy bliższe strony. W Radiu 90 kilka ważnych informacji dla wszystkich, którzy planują wakacyjny urlop. Co roku do rzecznika praw konsumenta w Wodzisławiu trafiają ci którym wypoczynek z różnych przyczyn się nie udał. Z jakimi problemami się zgłaszają?
Dariusz Kalemba: Opóźnienie wypoczynku spowodowane opóźnionym wylotem. Zakwaterowanie nie w tym hotelu, który wynika z umowy albo poziom hotelu. Jakość hotelu. Okazuje się, że jest dużo niższa niż wynikałoby z umowy. Poza tym oczywiście inne atrakcje, czyli jakiś aquapark, który okazał się być w remoncie zamiast być czynnym. Baseny były puste. Należy uważać przy wyjazdach poza sezonem, bo okazuje się, że poza sezonem na przykład nie działają. Klimatyzacje w pokojach są wyłączone albo część hotelu jest remontowana i jest ciągły hałas. Takie reklamacje też się trafiają.
Mówi powiatowy rzecznik praw konsumenta w Wodzisławiu, Dariusz Kalemba. Na co zatem zwrócić uwagę podczas zawierania umów na wakacyjny wyjazd?
Dariusz Kalemba: Przede wszystkim apeluję o to, żebyśmy nie zawierali umowy od razu przy wejściu do agenta, który świadczy pośrednictwo w usługach turystycznych z tego powodu, że oczywiście można zrezygnować z takiej umowy przed wyjazdem, tylko że to już nie będzie bez kosztowa rezygnacja. Czyli tutaj konsument musi liczyć się z jakimiś kosztami, przynajmniej minimalnymi, ale takie koszty poniesie. A druga sprawa jest taka, że zanim zawrze się taką umowę warto po prostu poszukać choćby opinii o tym obiekcie hotelarskim, o tym biurze podróży, opinii w Internecie, popytać znajomych, czy już jeździli z tego biura podróży, po prostu, żeby się lepiej upewnić przy tej swojej decyzji.
A co jeżeli nie korzystamy z usług biura podróży i sami organizujemy swój wyjazd?
Dariusz Kalemba: Jeżeli chodzi o takie indywidualne organizowanie wyjazdów, czyli sami po prostu próbujemy przez jakąś tam platformę pośredniczącą albo bezpośrednio dzwoniąc do hotelu na przykład za granicą. Uważajmy na to, czy to jest oferta jakaś na jakimś portalu ogłoszeniowym, czy jednak jest to bezpośredni telefon do tego hotelu, bo mogą zdarzać się właśnie oszustwa na tak zwaną kwaterę widmo, czy też hotel, który okazało się, że albo nie istnieje, albo nie jest to bezpośredni kontakt z tym hotelem.
Pamiętajcie też, żeby przed zorganizowanym wyjazdem z biura podróży…
Dariusz Kalemba: Zaznajomić się ze swoimi prawami. Wyjeżdżając, będąc na miejscu, zgłaszać różnego rodzaju niedogodności, nieścisłości rezydentowi albo opiekunowi grupy w taki sposób, żeby biuro podróży mogło zareagować i bezpośrednio albo przenieść tego konsumenta do innego pokoju o lepszym standardzie, ewentualnie dać jakieś świadczenie zastępcze w postaci bezpłatnej wycieczki fakultatywnie, za którą konsument musiałby zapłacić kilkaset euro. Poza tym zachęcam do walki o swoje prawa.

Życzymy wam udanych wakacji, obyście nie musieli po nich korzystać z porad rzecznika praw konsumenta.
Czytaj także: