Śląsk: Nowe drogi w województwie, gdzie? GDDKiA przedstawiła plan
Kolejne kilometry autostrad i dróg wojewódzkich w najbliższych miesiącach zostaną oddane do użytku. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła program budowy dróg na najbliższy czas. Gdzie pojedziemy szerokimi trasami, które odcinki zwiększą swoje bezpieczeństwo?
Obecnie autostrada A1 w województwie śląskim ma już 150 km długości. W 2022 r. GDDKiA w województwie będzie zarządzała autostradami o łącznej długości ponad 226 km, w tym A1 o długości 166 km. W realizacji mamy również ponad 52 km drogi ekspresowej S1. Docelowo długość tej drogi ekspresowej wyniesie około 135 km.
Trwa budowa autostrady A1 na odcinku od granicy woj. łódzkiego i śląskiego do węzła Częstochowa Północ o długości 16,9 km oraz kontynuujemy prace wykończeniowe na autostradowej obwodnicy Częstochowy. Realizacja tych dwóch odcinków zakończy budowę autostrad w województwie śląskim. 22 października br. zgodnie z planami przełożono ruch na kolejne odcinki nowej, betonowej jezdni przyszłej autostrady A1. W naszym województwie udostępniono 6-kilometrowy odcinek pomiędzy granicą woj. łódzkiego i śląskiego a węzłem Częstochowa Północ.
W listopadzie planowane są kolejne udogodnienia. Chcemy udostępnić całość budowanej jezdni. Tym samym przed końcem roku ruch zostanie przełożony na kolejne ok. 11 km nowej jezdni. Te działania pozwolą prowadzić prace na jezdni, po której obecnie odbywa się ruch. Zakończenie budowy tego odcinka przypada w 2022 r. Ukończenie tego kontraktu oraz czterech budowanych odcinków na terenie województwa łódzkiego pozwoli przejechać Polskę z północy na południe w czasie niewiele dłuższym niż cztery godziny.
Po autostradach kolej na budowę sieci dróg ekspresowych
Budowa drogi ekspresowa S1, po wybudowaniu autostrady A1, stanie się priorytetowym zadaniem. Będzie nie tylko ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym. S1 znajduje się bowiem w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi priorytetowej TEN-T nr 25, czyli „osi drogowej Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina – Skalite.
S1 Pyrzowice – Podwarpie
Trwa budowa drugiej jezdni drogi S1 Pyrzowice – Podwarpie o długości prawie 10 km, której zakończenie planowane jest w 2021 r. Wybudowane są już wszystkie obiekty mostowe w ciągu nowej jezdni, na ukończeniu są roboty ziemne. Trwa układanie warstw konstrukcji jezdni.
S1 Przybędza – Milówka
Kolejnym będącym w realizacji odcinkiem trasy ekspresowej S1 jest tzw. Obejście Węgierskiej Górki. 10 października 2019 r. podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i wybudowanie nowego 8,5-kilometrowego odcinka. Po trwających, w maju i czerwcu, przygotowaniach tzw. frontu robót, w najlepsze trwa następny etap realizacji tej inwestycji – roboty budowlane. Na dniach rozpocznie się newralgiczna i najtrudniejsza część realizacji tej inwestycji – drążenie tuneli. Całość inwestycji zostanie zrealizowana do sierpnia 2023 r.
Budowa ponad 40 km S1 od Mysłowic do Bielska-Białej
W maju br. podpisaliśmy umowę na budowę odcinka Oświęcim – Dankowice o długości 15,1 km, a 3 sierpnia br. podpisaliśmy umowę na budowy odcinka od Dankowic do Bielska-Białej. Rozstrzygnięcie dla północnego odcinka biegnącego od Mysłowic do Oświęcimia nastąpi niebawem. Dla tego odcinka aktualnie trwa postępowanie przed Sądem Okręgowym w Katowicach, po tym jak Krajowa Izba Odwoławcza nakazała przywrócenie firmy China State Construction Engineering Corporation Limited oraz jej oferty w postępowaniu przetargowym.
S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza
We wrześniu tego roku podpisaliśmy również umowę na przebudowę prawie 7-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 1 na odcinku Podwarpie – Dąbrowa Górnicza do parametrów drogi ekspresowej. Aktualnie trwa etap projektowania. Prace budowane rozpoczną się wiosną przyszłego roku. Inwestycja ma zostać zrealizowana do listopada 2023 r.
S1 – lata realizacji
Pyrzowice - Podwarpie o długości 9,72 km: listopad 2018 r. – kwiecień 2021 r.
Podwarpie – Dąbrowa Górnicza o długości 6,95 km: wrzesień 2020 r. – listopad 2023 r.
węzeł Kosztowy (z węzłem) – węzeł Oświęcim (bez węzła) o długości 12,87 km w postępowaniu przetargowym, planowany okres realizacji: lata 2021 - 2024
węzeł Oświęcim (z węzłem) – Dankowice o długości 15,17 km: maj 2020 r. – sierpień 2023 r.
Dankowice – węzeł Suchy potok (z węzłem) o długości 12,02 km: sierpień 2020 r. – listopad 2023 r.
Przybędza – Milówka (tzw. obejście Węgierskiej Górki) o długości 8,5 km: październik 2019 r. – sierpień 2023 r.
Pozostałe inwestycje w realizacji
DK78 Poręba – Zawiercie
Całość podzielona została na dwa zadania. 23 października br. wykonawca złożył wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla pierwszego odcinka obwodnicy biegnącej przez Siewierz, Porębę do Zawierciańskiej dzielnicy Kromołów o długości 16,7 km. Ta część obwodnicy jest realizowana w systemie „Projektuj i buduj” w latach 2019-2023. 21 stycznia 2020 r. podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie II odcinka obwodnicy Poręby i Zawiercia o długości ok. 7,7 km. Umowa obejmuje przygotowanie kompleksowej dokumentacji projektowej dla realizacji budowy II odcinka obwodnicy (Kromołów – Żerkowice), stanowiącej dalszą część obwodnicy Poręby i Zawiercia. Zadanie to będzie realizowane w formule tradycyjnej „Buduj”.
Co w projektach i przygotowaniu?
S11 granica woj. opolskiego i śląskiego – autostrada A1
Trwają intensywne prace projektowe dla drogi ekspresowej S11 pomiędzy granicą woj. opolskiego i śląskiego a Tarnowskimi Górami i autostradą A1 (długości około 62 km), której zakończenie budowy przewidujemy w 2026 r. Aktualnie jesteśmy na etapie wyboru przebiegu, jakim ostatecznie będzie przebiegać droga ekspresowa S11.
Zobacz także:
- Przy „wiślance” staną kolejne ekrany akustyczne
- Drożej za przejazd autostradą A4 na trasie Katowice-Kraków
- Drążenie tuneli w masywie Baraniej Góry w Beskidach. Najtrudniejszy etap budowy S1